Igrani film „Megdan“ u produkciji firme Alekse Balaševića, dobio je od Grada Novog Sada 15 miliona dinara preko konkursa za sufinansiranje filmske umetnosti, od ukupno 21 milion koliko se ovaj put delilo. Đorđe Kaćanski, član komisije koja je odlučivala o raspodeli novca kaže za Danas da stoje iza svoje odluke kao i da su zadovoljni urađenim poslom.
Kaćanski, poznati urednik filmskog programa novosadskog Kulturnog centra, otkriva da je tročlana komisija odluke donela jednoglasno. Pojedinačne projekte ne želi da komentariše, ali napominje da su sve odluke „doneli čestito“.
„Novci su deljeni na osnovu toga kakav je projekat. Uvek bude nezadovoljnih. Kad sutra sredstva dobije neko od starijih kolega, reći će opet, evo mladi ništa nisu dobili, to su režimski ljudi i tako dalje. Tvrdim da na konkursu nije bilo nikakvog strančarenja. Nisam član niti jedne partije i to svi znaju. Sud donosimo objektivno po utvrđenim parametrima, ali i subjektivno, jer svaki čovek ima svoj neki stav prema filmu i umetnosti”, rekao je Kaćanski.
On dodaje, da im niko nije „naturio ništa“ i ne zna ko je čije dete, nego su izabrani projekti bili vredni pažnje. Ističe i da su ljudi ranije dobijali pare pa se pričalo da su deca „žutih“ ili „plavih“, ali da postoje i oni koje te podele ne interesuju. „Nemam ništa protiv ljudi u strankama, ali ne mešajte me sa tim“, kazao je filmski urednik.
„Niko od članova komisije nije imao nikakve bliske veze sa izabranim projektima. Smatram da će oni na kraju izgledati dobro. Naravno da i mi možemo da pogrešimo i naravno da neće biti svi zadovoljni. Ovakvih priča je bilo i ranije. Znate koliko Svetozar Miletić znači za istoriju Novog Sada. Kad je konačno neko poželeo da uradi film o njemu i kada smo to podržali, neki su se bunili što je reditelj iz Beograda“, nastavlja Kaćanski.
Kaćanski smatra da se preteruje u priči oko debitanstkih filmova, jer proizvodnja filma je kolektivni čin i razna zanimanja učestvuju u njemu.
„U ovom konkursu posao smo uradili čista srca“, zaključio je Kaćanski.
Nebojša Novi Milenković, pisac i istoričar umetnosti iz Novog Sada, piše da se „takozvana godina kulture završava pod senkom odluke gradskih vlasti da sinu Đorđa Balaševića dodele 15 miliona dinara za potrebe snimanja nekakvog filma“.
„U ‘obrazloženju’ stoji kako je ‘Odluka doneta u skladu sa kriterijumima i merilima Zakona o kinematografiji’. Kažem ‘nekakvog’ (film, inače, ima i naslov: ‘Megdan’) zato što je reč o reditelju, moguće i scenaristi (kako bi svi novci ostali ‘u porodici’) potpuno nepoznatih kinematografskih referenci. Uvidom u rezultate konkursa za 2022. uočićemo, recimo, da je Želimir Žilnik, kao najpoznatiji novosadski i jedan od najvećih jugoslovenskih reditelja, u ‘godini kulture’ dobio ravno petnaest puta manji iznos“, nastavio je Milenković.
Kako dodaje, sa priličnim pouzdanjem tvrdi da je mladi Aleksa Balašević od grada „konkursno“ dobio više para nego Žilnik tokom čitave svoje kinematografske karijere.
„Bez namere da na bilo koji način poredim ova dva reditelja – slučaj navodim zato što upravo on možda najbolje ilustruje čitavu ‘godinu kulture’ koja se odvijala pod senkom (ne)skrivene korupcije sa jedne i želje da se ostavi utisak, odnosno zaseni prostota, sa druge strane. Nekakvih programa je, svakako, bilo – međutim oni su uvek bili revijalno/festivalskog tipa umesto da budu usmereni ka stvaranju novih kulturnih vrednosti“, zaključio je Milenković.
Janko Baljak, fimski i televizijski redatelj, profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu kaže da projekat i scenario „Megdana“ nije pročitao, pa mora da se ogradi, jer možda se radi o fantastičnoj stvari i možda Balašević treba da se bavi ovim poslom. Sigurno je smatra, kako ima zanimljiv put do posla jednog reditelja.
„Znam koliko se teško dobijaju sredstva i koliko se moji studenti muče, prilično je to sumjivo, ali znajući njegovu bliskost da bivšim gradonačelnikom, ništa nije nemoguće. Ne znam šta ga kvalifikuje za ovaj posao, koliko znam, na svim tim konkursima vrlo su bitne biografije autora i prethodni rad, gde su zvršili škole, zato i postoje fakulteti i umetničke akamdemije. Ne mogu sad ja da poželim da baš operišem krajnike i srce“, rekao je Baljak.
On ističe da to nisu mali novci. Ipak cifre koju njegovi studenti dobijaju za diplomske radove mere se u hiljadama, a ovo su već milioni. No ovde je sve dovedeno do apurda, a konkursi odavno.
„U Filmskom centru Srbije se bar neki red poštuje, uz nekoliko ekscesa, ali imamo državne reditelje koji dobijaju milione van konkursa, diskrecionim pravima ministara, to je propaganda to nije umentost. Ovo je na nivou bizarnosti države u kojoj smo, evo Lav Pajkić je postao državni sekretar, to je još jedan biser u nizu”, zaključio je Baljak.
Podsetimo, firma „Društvo producenata 22. april“ u vlasništvu Alekse Balaševića, koji je prethodnih godina organizovao borilački događaj „Megdan“, koja je dobila novce, osnovana je nakon raspisivanja konkursa. Kako je ranije saopšteno radnja filma će pratiti nekoliko ljudi, dok će glavna uloga govoriti o „momku koji radi ‘na vratima’ i koji sa vrata ugostiteljskog objekta u maloj Srbiji želi da ode pred velika svetla Las Vegasa“.
Portal 021.rs je zatražio zapisnik sa sednice komisije koja je odlučivala o projektima, iz kojeg se vidi da je predlog projekta za film „Megdan“ dobio najvišu ocenu.
„Film o savremenom Novom Sadu i aktuelnim dešavanjima, koji realizuje autorski tim porodice Balašević. Porodica Balašević je svojim talentima već dala značajan doprinos identitetu, kulturi i promociji Novog Sada. Film ima potencijal da ostvari veliku vidljivost jer je distribucija planirana na Netfliks platformi, koja je za savremenu filmsku produkciju možda značajnija od bioskopske distribucije“, navela je komisija u obrazloženju odluke da najveću podršku daju ovom ostvarenju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.