– Nisam još uvek pogledao sve četiri epizode, pogledao sam tri, ali pretpostavljam da ni oni koji su dosad davali izjave o seriji „Sablja“ nisu pogledali više od mene – kaže za Danas filmski reditelj i scenarista Ivan Ikić, prepoznat po svom nagrađivanom filmskom ostvarenju „Oaza“.
Ikić ukazuje da „Sablja“ predstavlja veliki iskorak u tematskom smislu, u načinu na koji je napravljena i ozbiljnosti rada koji vraća stvaranju serija kod nas, a koje su u poslednjih nekoliko godina degradile zbog hiperprodukcije.
– Ta hiperprodukcija je u potpunosti degradila filmski zanat i svela serije na jednu banalizaciju filmskog jezika i korišćenja banalnih priča od kojih većina nikad ne bi zaslužile da se nađu na ekranu. Serija „Sablja“ je nešto drugo, jedan seriozni rad i verujem da ćemo tek u narednim epizodama moći da vidimo kompletnu sliku. Zasad, u ovom trenutku, vidimo deo toga i svakako da ovakav način snimanja serija, da se izabere jedna ovakva tema, da se na takav način njoj pristupi je ogroman korak u našoj industriji serija – podvlači sagovornik Danasa.
– Što se tiče izjava stvarnih aktera događaja kojim se bavi serija „Sablja“ to je redovna pojava kad god se prave serije ili filmovi u kojima su sudionici živi, koji imaju neka svoja lična sećanja o tome šta se desilo i na koji način se desilo, svoju verziju istine, što je apsolutno relevantno za njih ali za samu seriju ili film ne preterano, jer je to dramska forma. Nisu to ni memoari, ni sudska presuda, niti to mora da bude nužno istinito. To je vrsta dramske fikcije, koja bi trebalo da govori o nekom događaju nešto mnogo bitnije od njega samog – zaključuje Ivan Ikić.
U Hrvatskoj je serija Sablja u medijima uglavnom dobila jako pozitivne ocene.
Izvesne nejasnoće u seriji primetio je filmski kritičar Jutarnjeg lista Damjan Raknić, koji smatra da je na trenutke teško pratiti radnju i vladati popisom likova.
Iako su scenaristi Vladimir Tagić i Goran Stanković „pre prve epizode izneli informacije koje gledaocu do određene mere približavaju društveno-političku situaciju u kojoj se Srbija nalazila na prelazu iz 20. u 21. vek , ‘Sablju‘ je na trenutke teško pratiti, prvenstveno zbog mnogo likova koji se pojavljuju“, ali i zbog „retrospekcija“ navodi Raknić u svojoj kritici.
Prema njegovoj oceni serija je „evidentno prvenstveno napravljena za srpsku publiku koja bolje od kakvog neukog posmatrača poznaje ljude na kojima se temelje likovi iz serije, razumljivo je da autori nisu trošili previše vremena na predstavljanje svih“.
Neke od domaćih filmadžija koje smo pitali za seriju „Sablja“ radije bi je komentarisali kad se završi njeno emitovanje.
Drugi smatraju besmislenim bilo kakvu priču na ovu temu, imajući u vidu tragediju koja se dogodila u Novom sadu, treći, principijelno ne žele da je prate jer se emituje na RTS-u, a ima i onih koji su smatrali da je neumesno što je televizijska premijera serije „Sablja“ bila na Dan žalosti.
Dramaturg, scenarista i filmski kritičar Dimitrije Vojnov, upravo to ističe kao svoj razlog, jer bi ga u normalnim okolnostima serija zanimala.
– Serija je počela da se emituje na Dan žalosti zbog tragedije u Novom Sadu što sam smatrao neumesnom odlukom RTS-a jer Dan žalosti ne vidim kao pitanje žanra već pijeteta prema nastradilima, i vremenom koje treba da posvetimo opraštanju i razmišljanju. U međuvremenu mi se intimni osećaj nije promenio i ne smatram da je vreme da se bavimo bilo kojom drugom temom tako da će gledanje Sablje i komentarisanje, što se mene tiče, sačekati neke bolje dane kad budem osetio da je vreme za još neku temu – zaključuje Dimitrije Vojnov.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.