Rediteljke u Holivudu još uvek nemaju baš najbolji status, pokazala su dva univerzitetska istraživanja.
Uprkos uspehu filma Barbi, rediteljke inače u Holivudu, naročito one koje nisu belkinje, retko kada dobijaju ugovore od velikih studija.
Barbi je ušao u istoriju kao film sa najvećom zaradom koji je režirala žena, konkretno Greta Gervig.
Istraživanja pod nazivom Celluloid Ceiling i Inclusion in the Director’s Chair pokazala su da je to izuzetak od pravila.
„Iako je Barbi Grete Gervig suvereno vladala blagajnama, žene su i dalje nedovoljno predstavljene kao rediteljke“, piše u istraživanju Celluloid Ceiling.
„Žene predstavljaju samo 16 posto ljudi koji su radili na 250 filmova sa najvećom zaradom i 14 posto u 100 onih sa najvećom zaradom. To je krajnja iluzija, zasluženi uspeh Grete Gervig umanjila je nejednakost koja prožima mejnstrim filmsku industriju.“
Još jedna porazna statistika kaže da je 75 posto filmova sa najvećom zaradom unajmilo 10 ili više muškaraca kao deo ekipe iza kamere, dok je samo 4 posto unajmilo 10 ili više žena.
U poređenju sa tim, filmovi na kojima je radila makar jedna rediteljka imali su značajno veći broj žena u ulogama iza kamere.
Rediteljke imaju manje angažmana, ali više uspeha
U tom slučaju, žene su činile 61 posto scenarista, 35 posto montažera, 10 posto kinematografa i 26 posto kompozitora.
Kod muškaraca reditelja, te brojke za žene su redom 9 posto, 18 posto, 7 posto i 11 posto.
Istraživanje Inclusion in the Director’s Chair obuhvatilo je period od 2007 do 2023 godine i pokazalo da su žene režirale samo 6 posto filmova sa najvećom zaradom.
Takođe, u 2023. godini, samo 3,4 posto žena pripadnica etničkih manjina režiralo je neki od 100 filmova sa najvećom zaradom.
Među njima su Selin Song (Past Lives), Adel Lim (Joy Ride), Fon Verasuntorn (Wish) i Nia Dakosta (Marvels).
Pokazalo se da ove žene, pripadnice etničkih manjina, inače dobiju dosta dobre ocene na sajtu Metacritic, ali nemaju toliko angažmana.
Studiji koji su unajmili najviše žena ža režiju filmova u svojim produkcijama su redom Universal Pictures, Lionsgate i Walt Disney Studios.
„Veliki distributeri imaju problem sa odobravanjem filmova koje rade žene i pripadnici manjinskih grupa. To je u suprotnosti sa onima koji slave neku vrstu promene u Holivudu nakon uspeha Barbi“, piše u izveštaju.
„Jedan film i jedna rediteljka nisu dovoljni da stvore more promene koje je i dalje potrebno iza kamere. Dok studiji, direktori i producenti ne promene način donošenja odluka o tome ko je kvalifikovan za snimanje uspešnih filmova, malo je razloga za optimizam.“
Izvor: Indie Wire
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.