Svetskom bioskopskom premijerom tek otkrivenog nemontiranog filma iz Ročestera, „Kodakolor zabava, Ročester, Njujork 1928“, o prijemu istaknutih američkih naučnika i ličnosti iz političkog i kulturnog života, prvog u kojem je identifikovan naš veliki naučnik Mihajlo Pupin, u utorak, 6. juna na Dan Jugoslovenske kinoteke, svečano će biti otvoren jubilarni, 25. Festival nitratnog filma – „Nitrat 25“.
Kako je najavio selektor festivala i upravnik Arhiva Jugoslovenske kinoteke Aleksandar Saša Erdeljanović, u tradicionalnom terminu, tokom deset festivalskih dana, publika će imati priliku da vidi 43 filma snimljena na zapaljivim trakama iz 23 zemlje Evrope, Azije i Severne Amerike, među kojima su i brojna remek-dela.
Jubilarni festival, uz ekskluzivno pravo, 15. juna zatvara epsko italijansko ostvarenje „Mi živi“ iz 1942. godine, neautorizovana adaptacija dela slavne američke književnice Ajn Rand, u režiji Gofreda Alesandrinija, delo koje je iz političkih razloga zabranio i sam Benito Musolini.
Prema rečima Erdeljanovića, pred našim filmofilima i ove godine je vrlo uzbudljiv program.
– Nemontirani film iz Ročestera je spektakularan pronalazak, a ovaj materijal je nastao povodom prezentacije novog Kodakovog sistema filma u boji 1928. Uz slavnog pionira filma i istaknutog pronalazača Tomasa Edisona, jedan od glavnih gostiju osnivača Kodaka, Džordža Istmena, bio je i naš Mihajlo Pupin kome je ovo za sada jedino poznato pojavljivanje na filmskoj traci. Ja sam za to saznao iz američkih novina i obratio sam se Muzeju Džordža Istmena. Uz pomoć prijatelja došao sam do nemontiranog materijala sa događaja na kojem su snimane visoke zvanice tog vremena, među kojima je bio i naš Pupin, a za prikazivanje na 25. Nitrat odabrano je dvadeset dva minuta.- istakao je Erdeljenović.
Na otvaranju festivala 6. juna, kako je najavio, biće prikazan još jedan film iz Muzeja Džordža Istmena u Ročesteru, klasik američkog psihološkog horora iz 1927. godine, „Nepoznati“ Toda Brauninga, sa briljantnim Lonom Čejnijem i početnicom Džoan Kraford u glavnim ulogama.
Tokom festivalskih dana pred publikom će biti i klasična ostvarenja velikana, kao što su Ernst Lubič, Žan Epstejn, Moric Stiler, Džejms Kruz, Žilijen Divivije, Viktor Turžanski, Leitao Debaros, Verner Hohbaum, Hiroši Šimizu, Maks Ofils, Mario Soldati, Kristijan Žak, Marton Keleti, Mihail Kalatozov, Mario Moničeli, Odrih Lipski i mnogi drugi.
Erdeljanović je skrenuo pažnju i na za nas posebno značajan program nedavno otkrivenih i identifikovanih filmova u Arhivu Jugoslovenske kinoteke – pet kratkih igranih ostvarenja iz perioda 1910-1912.
– Po našim saznanjima, to su o jedini sačuvani filmovi na svetu, a ovaj program prati i do sada nepoznata francuska žurnalska storija „Sahrana pukovnika Vojislava Pavlovića“ iz 1916. godine, u kojoj se kao jedan od njegovih ratnih drugova pojavljuje legendarni pukovnik Dragutin Dimitrijević Apis. Biće prikazan i nedovoljno poznat nemački igrani film „Strahote mora“ Franca Ostena iz 1924. godine, avanturističko ostvarenje snimljeno na predivnim lokacijama Dubrovnika i okoline.
Iako za 25. Nitrat nije obezbeđen veliki budžet, kako je izjavio selektor, festival je uspeo da ljubiteljima filmova snimljenim na zapaljivim trakama koji čine filmsku baštinu ponudi najraznovrsniji i visoko kvalitetan program dostojan jubileja.
– Uslovi da dobijemo ekskluzivno pravo na prikazivanje fantastičnog trosatnog filma „Mi živi“ iz 1942. godine, neautorizovanu adaptaciju dela slavne američke književnice Ajn Rand bili su vrlo teški, ali imali smo potporu udruženja Ajn Rand – Evropa centar – objasnio je Erdeljanović.
Prema rečima izvršne direktorke udruženja Ajn Rand – Evropa centar Isidore Kolar, ova saradnja je na obostrano zadovoljstvo, jer su nameravali da organizuju projekciju film „Mi živi“, u trenutku kada se pojavila fantastična prilika da se predstave na festivalu.
– Ajn Rand je odrasla u vreme Oktobarske revolucije u Rusiji, preživela je užase i emigrirala u Ameriku, a njen prvi roman “Mi živi” sadrži autobiografske elemente. U vreme fašističke Italije, bez njenog znanja, snimljena je ekranizacija, jer se smatralo da je sadržaj antisovjetski. Kada se film pojavio ispostavilo se da su njene poruke, zapravo, protiv svakog totalitarizma i Musolini ga je zabranio. Srećom, original je sačuvan i film je 80-ih godina restaurisan – izjavila je Kolar.
Gost na projekciji izuzetnog ostvarenja reditelja Gofreda Alesandrinija iz 1942. biće producent ove verzije filma, Adrijen Skot, a očekuje se oko trideset istoričara filma, direktora kinoteka, arhivista i filmskih profesionaaca iz petnaest zemalja koji će biti gosti jubilarnog festivala.
– Pored pregršt remek dela, novootkrivenih filmova i novoizrađenih filmskih kopija, sjajan program 25. Nitrat značajan je i zbog raznovrsnosti. Prisutni su svi žanrovi – komedije, horori, istorijski filmovi, drame, spektakli, lutka film – rekao je Erdeljanović, dodajući da je posle četvrt veka od pokretanja Nitratnog festivala moguće konstatovati da više nema ozbiljnije kinoteke i arhivske institucije u svetu koja nije poslala bar jedan film na beogradski festival, inače jedan od retkih te vrste u Evropi i svetu.
U okviru pratećeg programa, 7. juna u Jugoslovenskoj kinoteci biće održan okrugli sto “110 godina od Balkanskih ratova – pogledi na filmska snimanja”.
Zapaljivi dan
Aleksandar Erdeljanović je na konferenciji za novinare povodom jubilarnog festivala podsetio da je on izrastao iz programa Kinoteke „Zapaljivi dan“.
– Kao da je juče bilo kada smo počinjali. Nismo verovali da će festival toliko trajat. Isprva skromno organizovan, isključivo od zapaljivih filmovima iz Arhiva Jugoslovenske kinoteke, narastao je u jedan od najznačajnijih festivala arhivskih i klasičnih filmova u svetu – istakao je Erdeljanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.