Rešavanje narušene statičke sigurnosti "Pobednika" najzahtevniji zadatak za restauratore 1Atelje Zorana Kuzmanovića Foto: Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda

Po stizanju u radionicu napravljen je uvid u stanje oštećenja na skulpturi i zatim su isplanirani koraci koji će biti preduzeti tokom restauracije skulpture „Pobednika“, saopšteno je danas u iz Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda, nakon Medija dana u ateljeu vajara Zorana Kuzmanović.

Skulptura je, kako ističu, zbog uticaja atmosfere i protoka vremena dobila na sebi sloj oksida i crne čađi.

„Zbog velike koncetracije sumpor-dioksida u atmosferi, stvoreni sloj je u najvećem delu bakar sulfat. Oksidacija nije u svim delovima površine skulpture isto delovala, tonovi naslaga se smenjuju od svetlo zelene do crne boje. Ovo je uočljivo u delovima gde je voda podlivala i gde su delovi skulpture sastavljani (proces izrade skulpture je takav da se ona sastavlja iz mnogobrojnih bronzanih delova. Razlog je u ne uvek jednakom hemijskom sastavu legure za livenje). Važno u postupku restauracije je skinuti debele slojeve naslaga zato što između debelih slojevi čađi i slojeva oksida javlja se povećana razlika u potencijalima koja ubrzava udebljavanje zelene patine i time tanji bronzano jezgro“, navode iz Zavoda i najavljuju šta će raditi prilikom uklanjanja debelih slojeva patine.

„U prvom koraku koristimo sredstva koja omekšavaju prvi sloj patine. Zatim se čiste udebljani slojevi patine do takozvane originalne površine patine, nikako do ogoljene površine metala. Iz razloga usporavanja prirodnog procesa patiniranja izvršićemo površinsku hemijsku obradu sa patinom koja zaustavlja brzi prodor hemikalija iz atmosfere. Na kraju radimo završnu zaštitu površine skulpture u svrhu usporavanja procesa patiniranja“, objašnjavaju iz Zavoda.

Rešavanje narušene statičke sigurnosti "Pobednika" najzahtevniji zadatak za restauratore 2
Pobednik spreman za restauraciju

Rešavanje problema narušene statičke sigurnosti skulpture je, kako ističu najzahtevniji zadatak i uzrok zašto je skulptura morala da bude dopremljena u radionicu.

Glavni razlozi ovome su upotreba korodirajućih materijala za pričvršćivanje skulpture za postolje i problematično konstruktivno rešenje same veze za pričvršćivanja na i u skulpturi.

„U cilju poboljšanja statike skulpture razmotrićemo a zatim uraditi rešenje za ukrućivanje donjeg dela skulpture na način da se osigura i poveća konstruktivna moć bronze. Konstrukcija će biti urađena od nerđajućeg konstruktivnog čelika. Razmotrićemo a zatim uraditi rešenje za ostvarivanje sigurne veze između skulpture i stuba“, navode iz Zavoda.

Još jedan od zadataka kako dodaju je i pričvršćivanje rasklimanih delova na skulpturi, popravljanje forme skulpture na mestima gde su nastala ulubljenja i prodori u bronzi od metaka i gelera.

„Na osnovu rezultata ispitivanja bronze sa delova skulpture napravićemo elektrode odgovarajućeg hemijskog sastava kojima će biti vršene sve popravke i nepravilnosti na formi skulpture. Mač na skulpturi će biti vraćen u ležište, pozicioniran i sanirani kontakti. Orao na skulpturi će biti obezbeđen u sada rasklimanom ležištu i spojen odgovarajućim zavarom za šaku“, dodaju iz Zavoda.

Tokom restauracije skulpture radionica će biti u stalnom kontaktu sa nadzornim organima za ovaj posao, stručnjacima iz Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda, profesorima sa građevinskog fakulteta koji su na ovom projektu angažovani od strane Zavoda.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari