„Restauriranje slika je nauka za sebe, koja zahteva celog čoveka, specijalnu teorisku spremu i slikarsko tehničko znanje, a uz to još i veliko iskustvo, savesnost i ljubav prema predmetu“, reči su slikara Uroša Predića iz njegovog pisma Muzejskom odboru Matice srpske iz 1933. godine, koje bi trebalo da nas upute na delikatnost i složenost postupka konzervacije i restauracije slika, a uoči izložbe posvećene upravo ovoj discplini na primeru revitalizacije tri slike.
Reč je o portretima Ilije Milosavljevića Kolarca, Vuka Karadžića i Dositeja Obradovića koje restaurira Centar za konzervaciju i restauraciju (CKR), a više o svemu tome publika će moći da sazna u sredu 20. marta, od 10 , do 20 časova u Muzičkoj Galeriji Kolarčeve zadužbine.
Naime, ova institucija u saradnji sa CKR – om priređuje izložbu pod naslovom “Restauracija tri slike” na kojoj će posetioci moći da se upoznaju sa različitim fazama ovog kompleksnog posla.
Jer kao što je naveo Uroš Predić “restaurator mora poznavati sve slikarske tehnike, celokupni slikarski material prošlosti i sadašnjosti, i pre nego što bi otpočeo sa čišćenjem, on mora da ispita, kojom je tenikom i kakvim bojama slika rađena, pa prema tome da udesi način svoga postupka.”
Zanimljivo je da se među slikama koje su stigle na konzervaciju i restauraciju u atelje CKR iz Kolarčeve zadužbine našla baš slika Ilije M. Kolarca koju je 1890. godine izradio tehnikom ulja na platnu Uroš Predić.
Portret Ilije M. Kolarca je naslikan posthumno, po narudžbini Upravnog odbora Kolarčeve zadužbine, a po uzoru na bakropis koji je izrađen u Beču od strane nemačkog grafičara iz Lajpciga, Augusta Vegera*.
„Autor portreta Karadžića i Obradovića Miloš Golubović (1888-1961) kroz svoje portrete i alegorijske teme izrazio je specifičnu mešavinu slikarskih pristupa, dosežući zenit srpskog slikarstva između dva svetska rata, istovremeno naglašavajući personalizovanu likovnost u karakterizaciji prikazanih likova.
Portrete Karadžića i Obradovića naslikao je 1933. godine i trenutno se čuvaju u zbirci Kolarčeve zadužbine“, navodi SEEcult.org, povodom ove izložbe.
Specifična problematika konzervatorsko-restauratorskih radova podrazumevala je minuciozan rad na restauraciji bojenog sloja, kao i odstranjivanje potamnelog sloja prljavštine koja se nataložila po površini slika.
Konzervatorski tim vodio se principom minimalne intervencije na sve tri slike.
Na izložbi “Konzervacija i restauracija tri slike” u Muzičkoj galeriji Kolarčeve zadužbine prvi put će biti izložene restaurirane slike i prateći panoi na kojima su prikazane faze konzervatorsko-restauratorskog rada.
Tim konzervatora-restauratora CKR koji su radili na ovom projektu su Milica Anđelić, Marija Pešanović i Nenad Bogojević.
Stručni saradnik Kolarčeve zadužbine je istoričar umetnosti Tijana Duka a rukovodilac projekta stručni konsultant konzervator-restaurator Gordana Jakovljev.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.