Revitalizacija likovne kritike 1

Nezavisni filmski studio Filmart iz Požege, u saradnji s portalom za kulturu SEEcult.org i uz podršku Ministarstva kulture i informisanja, započeo je projekat pod nazivom Kritika na delu.

Cilj projekta je da se, kroz produkciju kratkih video emisija o značajnim izložbama u Srbiji u ovoj godini, revitalizuje likovna kritika u oblasti savremenih vizuelnih umetnosti i ukaže na značaj edukativne uloge kritičke reči namenjene široj publici.

Serijalom će biti obuhvaćene izložbe u Beogradu i drugim gradovima, kao što su 11. Grifon u Beogradu, izložba finalista nagrade „Dimitrije Bašičević Mangelos“ u Beogradu, 28. Memorijal Nadežde Petrović u Čačku, 56. Oktobarski salon u Beogradu, 17. Bijenale umetnosti u Pančevu, kao i grupne i samostalne izložbe, po izboru urednice serijala Slađane Petrović Varagić.

– Serijal Kritika na delu afirmisaće likovnu kritiku na inovativan način, jer će svaku izložbu pratiti po tri priloga iz ugla različitih likovnih kritičara, kustosa, istoričara umetnosti, koji će biti emitovani na portalu SEEcult.org i njegovom jutjub kanalu, kao i na fejsbuk stranici projekta – objašnjavaju u Filmartu, koji organizuje ugledni Međunarodni studentski filmski kamp Interakcija, a potom podsećaju na to da se „problemi s kojima se suočava savremena vizuelna umetnost tiču i relativizacije kriterijuma za ocenu umetničkog dela“.

– Likovna kritika je izgubila nekadašnju ulogu presuditelja vrednosti umetničkog dela, čime se gube parametri i kriterijumi u njegovom ocenjivanju. Takođe, zaboravljena je edukativna uloga kritike, koja se retko objavljuje i to gotovo isključivo u stručnoj literaturi ili katalozima izložbi, obraćajući se pre svega stručnoj javnosti, a ne prosečnoj publici manifestacija u oblasti vizuelnih umetnosti. Kritička reč je postala hermetična, elitistička i samodovoljna. Jedan od problema je i to što su mogućnosti za objavljivanje likovne kritike danas u Srbiji izuzetno sužene – periodika je potpuno ugašena, kao i mesečni magazini – vodiči. U nedeljnoj štampi se retko pojavljuje, a iz dnevne štampe je iščezla. Jedini prostor u kojem je moguća njena revitalizacija stoga je internet – navode u Filmartu.

Prvi prilog, koji se može pogledati na facebook.com/kritikanadelu/, posvećen je izložbi izabranih radova sa 11. Grifona, koji je održan od 13. juna do 2. jula u Grafičkom kolektivu u Beogradu. O izabranim radovima govore istoričari umetnosti Ana Stevanović i Milan Popadić, kao i grafički dizajner Igor Oršolić, dobitnik nagrade Grifon 2008. i član žirija za dodelu nagrada na konkursu Grifon 2016.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.