tribina knjiga u medijima foto Miroslav Dragojevićfoto Miroslav Dragojević

Položaj knjige u današnje vreme problematičan je sam po sebi, o njenoj krizi govori se već dugo, pre svega to je pitanje čitalaca. Međutim, Sajam knjiga izgleda kao demanti proročanstva da će knjiga prestati da živi, primećeno je na jednoj od prvih tribina ovogodišnjeg Sajma, održanoj u nedelju u Sali „Borislav Pekić“ na temu Knjiga u medijima.

Na tribini su učestvovali Marina Vulićević, novinarka redakcije kulture u dnevnom listu Politika, koja prati izdavaštvo i literarnu produkciju, i Goran Gocić, pisac, dobitnik Ninove nagrade i filmski teoretičar i kritičar, a razgovor je moderirala Nataša Anđelković, književna kritičarka.

Mediji su za knjige i književnost izuzetno važni jer odatle sve u vezi sa njima polazi – od informacije o nekoj knjizi do njenog vrednovanja. Međutim, većina novih medija, pre svega televizija i radio stanica (pa i dnevnih štampanih medija) ne samo da se na bave kulturom, pa tako ni književnošću, već ovi segmenti u njima uopšte ne postoje. Paradoksalno takođe nikada se više knjiga nije pisalo ni objavljivalo, a da je pri tom književnost u lošem položaju usred te hiperprodukcije. I dok je u digitalnim medijima, neograničenim prostorom, moguće dati mesto svemu što se objavljuje, u štampanim se, prema određenim kriterijumima, ipak pravi odabir i zapravo se već na taj način nešto vrednuje, primetila je Marina Vulićević.

Problem je takođe i govor ili pisanje o određenoj knjizi kada menadžment nekog medija postavlja pitanje da li je ili nije reklama u pitanju, pa čak postroje zahtevi i da se ne navodi ko je izdavač, ali knjiga je nešto što ne nastaje ni iz čega i podaci o tome ko ju je objavio takođe su za nju, ali i čitaoce i javnost značajni, nadovezala se Nataša Anđelković.

Goran Gocić govorio je i o svom iskustvu objavljivanja knjiga u inostranstvu, u Velikoj Britaniji, gde su izašla dva njegova naslova. On je svedočio o velikom zidu koji postoji između pisca koji nešto tek treba ili želi da objavi prvi put i profesionalnog sveta izdavaštava u kome postoji vrlo rigorozna selekcija. Sa druge strane, oko svakog naslova koji reše da objave tamo se potom trudi čitava niz profesionalaca – od lektora, urednika, dizajnera, pa sve do onih koji će promovisati knjigu.

Na konstataciju Nataše Anđelković da u medijima više ne postoji tzv. negativna, ali „konstruktivna“, kritika, Gocić je primetio da živimo u nekoj vrsti magijske ere u kojoj je izgubljen racionalan, kritički um i ista takva kritika za koju je kao primer naveo Branka Vučićevića, scenaristu i filmskog teoretičara, koji je na takav način pisao o filmu. Po njemu, današnja kritika može se podeliti u dva tabora. Jedan u kome se radi na tome da se uništi svaka granica između sveta reklama i onoga što je, što bi trebalo da bude nezavisna književna kritika. A drugi je, kako je nazvao, pljuvačka kritika u kojoj se autor i njegovo delo napadaju bez razloga ili bar iz izvanknjiževnih razloga.

To je dalje dovelo do pitanja da li i takva vrsta „kritike“, rasprava, pa čak i ličnih obračuna i vređanja, u šta neretko narastu u digitalnim medijima i na društvenim mrežama, ipak pomaže promociji knjige. Stiglo se i do fenomena influensera za kojima posežu i sami izadvači, i čiji su rečnik, jezik, i način predstavljanja knjiga tipični za populaciju najčešće mlade publike kojoj se obraćaju i krajnje su rudimentarni, svedeni na puke fraze – „ovo je fenomenalno“, „knjiga je super“ – i pitanje je da li je i kakvu književnost je moguće promovisati na ovaj način.

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari