Nagrada “Dimitrije Bašičević Mangelos” za 2023. godinu dodeljena je Sanji Anđelković saopšteno je na otvaranju izložbe finalista tog prestižnog priznanja za mlade umetnike u Srbiji u galeriji Remont, na kojoj su se predstavili i Željka Aleksić, Anastasija Pavić, Nikola Radosavljević i Marija Mandić.
Sanja Anđelković, kako je istakao žiri u obrazloženju, bitno se izdvojila umetničkom praksom, odnosno načinom na koji prevodi vlastitu singularnu poziciju na društvenu ravan, ne koristeći pritom generička umetnička i konceptualna rešenja.
“Krećući se kroz izrazito složen sistem referenci koje crpi iz oblasti nauke, filozofije, književnosti, muzike, tehnologije, ekologije i političke teorije, Sanja Anđelković kreira hibridne umetničke forme i spekulativne narative, koji se primarno odupiru još uvek dominantnoj antropocentričnoj paradigmi. Iako se njena praksa oslanja na različite simboličke i referentne sisteme, oni se ne pojavljuju kao samodovoljni već su u potpunosti funkcionalizovani unutar njene specifične umetničke poetike, koja generiše ubedljiv vizuelni jezik i politički potencijal”, naveo je žiri, koji su činili: umetnik i koosnivač Centra za savremenu umetnost Stacion u Prištini Albert Heta, direktor obrazovnog programa „Summer school as a school“ i RRIPAK – mreže nezavisne kulture, kustoskinja u Muzeju Jugoslavije Simona Ognjanović, nezavisna kustoskinja Jovana Trifuljesko, umetnik i dobitnik nagrade „Mangelos“ za 2022. godinu Pavle Banović i nezavisni kustos i performer Vladimir Bjeličić, te kustoskinja, likovna kritičarka i filozofkinja iz Njujorka Melissa Bianca Amore.
Žiri je, kako je naveo, imao veoma težak zadatak da odabere petoro finalista od ukupno 30 umetnika i umetnica prijavljenih na konkurs za nagradu „Mangelos“, koja podrazumeva dvomesečni studijski rezidencijalni boravak u Njujorku i produkciju samostalne izložbe ili rada po povratku.
Sanja Anđelković (1991) predstavila je na izložbi finalista rad “Pogledaj gore! Ja nisam krošnja – Ja sam Glasnik!”, koji referiše na delove različitih epoha, ali i različitih disciplina.
Razmatra spekulativnu zoologiju/entomologiju, ali pretežno istorijske/biološke atribute insekta magicicade septendecim dok na paralelan način analizira pravoslavno pojanje. Rad crpi snažnu referencu iz knjige “Insect singers: A natural history of the Cicadas” (1929), stvarajući novi hibridni mit.
Rad se izvodi u dve forme, kao klimatsko-fantastični performans i kao kompjuterski generisana animacija.
Muzika i tekst za to eksperimentalno proročanstvo napisani su referencama iz pravoslavnih napeva, ali dekonstruisani prema drugačijem kontekstu, zagonetkama, apstraktnim razmišljanjima o klimatskim promenama, gladi, strepnji, itd.
Iza svake horske kompozicije krije se mit o sadašnjem vremenu povezan sa svakim “pozivom/porukom”, pitajući se za budućnost.
Sanja Anđelković fokusirana je na istraživačke metodologije.
Ispituje kako se ideja “doma” menja u istorijskom, geografskom, društvenom i ekološkom kontekstu.
Crpi reference iz raznih aktuelnih fenomena i radi sa arhivama iz različitih državnih institucija, stvarajući višeslojna dela.
Masterirala je umetnost novih medija na Akademiji likovnih umetnosti u Novom Sadu, učestvovala na više umetničkih rezidencija i projekata, a dobitnica je i nagrada Fonda Princ Klaus (Holandija, 2021), 59. Oktobarskog salona (Srbija, 2022) i Sekundarne arhive (Poljska, 2022).
Nagrada „Dimitrije Bašičević Mangelos“, koja je deo internacionalne mreže Young Visual Artists Awards (YVAA), nosi ime značajnog umetnika, rodonačelnika konceptualne umetničke prakse i istoričara umetnosti sa prostora bivše Jugoslavije – Dimitrija Bašičevića Mangelosa, a dodeljena je 22. put.
Dodelu nagrade organizuju Fondacija Ilija i Mangelos i Remont – nezavisna umetnička asocijacija, u saradnji sa Residency Unlimited u Njujorku i uz podršku Trust for Mutual Understanding (Njujork).
Izložba finalista nagrade “Mangelos” za 2023. godinu otvorena je u galeriji Remont do 6. avgusta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.