Treći dan Sarajevo film festivala obeležila su pojavljivanja dvojice velikana svetskog filma, Aleksandra Pejna i Pola Šredera.
Pored toga što svakodnevno gradi mostove i puteve ka novim prijateljstvima, Sarajevo film festival održava konekciju i vezu sa starim drugarstvima napravljenim pre nekoliko decenija. Pa je tako pre 19 godina, Aleksandar Pejn prvi put stigao u glavni grad Bosne i Hercegovine.
Dobitnik Oskara za najbolji scenario za filmove „Sideways“ i „The Descendants“ je tad stigao na jedan drugačiji festival, još uvek mlad, koji je tek počinjao da cveta i sve je bilo u maniru kreativnog haosa. Sad, kako nam je rekao, oseća da su stvari došle pod kontrolu. Na 30. rođendanu, svi znaju šta treba da rade, ali nisu izgubili entuzijazam i pre svega srce.
Na novom masterklasu koji je organizovan u njegovu čast i na kom je on mogao da se obrati ljudima koji su želeli da saslušaju kako on radi, Pejn se pojavio i delovao je kao nešto nervozniji lik iz nekog od njegovih filmova koje bi glumio Pol Đimati. Par nekih sarkastičnih šala je uputio jer nije znao kako i kome treba da se obraća, i da li je publika sastavljena od budućih profesionalaca i autora ili od običnih ljudi.
View this post on Instagram
Na mnoga pitanja je u početku odgovorao sa kratkim rečenicama, jer na kraju krajeva, na sva bitna životna pitanja i možete tako odgovoriti iz prve, da bi ih kasnije produbljivali.
Za svoje filmove nam je rekao da su smešne drame ili dramatične komedije, a da je na nama da odlučimo kako želimo da gledamo na njih. Saznali smo još da ne mari mnogo za nove trendove (što nije iznenađenje) i da više od bindžovanja serija voli da pogleda neki film koji nikad nije gledao iz 1934, godine.
„Sve odgovore na sva pitanja pronalazim tu. Sve o tome kako treba graditi likove, odakle krenuti sa radnjom, sve to je već neko uradio davno, davno pre mene. Na meni je samo da me ta vrsta dramaturgije inspiriše“ rekao je reditelj čiji je poslednji film „Holdovers“ upravo i osvojio srce gledalaca svojim starinskim pristupom pričanja priče.
Njegovi filmovi se vole pre svega zbog nezaboravnih likova koje on uspe da stvori. Pitali su ga koja je tajna, a on je nastavio da daje odgovore u svom stilu:
„Samo je bitno da svi ti likovi moraju da izgledaju i pričaju kao pravi ljudi od krvi i mesa. Kao oni koje poznaješ iz pravog života. Tako će se publika brže vezati za njih“.
U nešto malo više od sat vremena, Aleksandar Pejn je dao još nekolicinu dobrih saveta mnogim mladim ljudima koju su rešili da mu postave pitanja, koje će možda iskoristi u nekoj svojoj daljoj karijeri kao savet.
Drugi velikan dana nije imao pozornicu za sebe da bi se obratio u višeminutnim monolozima. Pol Šreder ovog puta ima status predsednika žirija takmičarskog programa i zajedno sa ostalim ljudima će gledati filmove iz ovog programa. Međutim sinoć je upriličena premijera njegovog novog filma „Oh Kanada“, a pre filma se obratio i poklonio publici.
View this post on Instagram
„U ovom trenutku svog života najviše putujem po svetu. Ili zato što mi je neko platio da dođem, ili zato što nikada ranije nisam bio. Prvi put sam ovde sa vama. i veoma mi je lepo. Setio sam se jedne rečenice, koju je izgovorio Džon Hjuston, rekao je da prostitutke i političari vremenom postaju ugledni, samo ako uspeju da prežive. Možda sam zato ovde“, rekao je Šrader.
Autor je velikih scenarija za filmove „Taksista“ i „Razjareni Bik“, režiser je koji potpisuje filmove kao što su „American Gigolo“ ili „First reformed“, ali je i korisnik društvene mreže Fejsbuk na kojoj bez dlake na jeziku kači več mesecima statuse i zabavlja čitav svet, kako filmofila tako i drugih uživalaca pop kulture. Sarajevskoj publici je predstavio još jedno novo, solidno delo u nizu njegove pozne karijer u kom se dotakao tema kao što su mitovi i legende, ali i smrtnost. Posle gotovo četiri decenije ponovo sarađuje sa Ričardom Girom, kome je u glavnim ulogama pravio društvo mladi i popualrni Dejkob Elordi.
Na drugoj strani grada, dodeljene su i nagrade Srce Sarajeva za regionalne serije i to za produkciju iz prethdonih godinu dana. Očekivano, glavni favorit serija „Znam kako dišeš“ je dominirala u gotovo svim kategorijama u kojima je bila nominovana, pa su tako Srce Sarajeva poneli kući i Jasmila Žbanić za scenario, Jasna Đuričić za glavnu žensku ulogu, Lazar Dragojević za zvezdu u sponu a Mirvad Kurtić za sporednu mušku ulogu. Posthumno, Srce Saraejva osvojio je Žarko Laušević za najbolju mušku ulogu u drami „Vreme smrti“.
U takmičarskom programu predstavio nam se i rumunski film „Sveta Nedelja“ reditelja Andreje Kona. Priča nas vodi na početak prošlog veka u rumunsko selo u kom jedna jevrejska porodica dobija konstantne verbalne napade i prozivke, a stvari će postati još grublje kad radnik, koji je hrišćanin, dobije otkaz jer gazda više nije mogao da trpi njegovo zabušavanje. Radnik mu pripreti da će na kraju te svete nedelje doći da se obračuna sa njim zbog čega naš glavni junak zapada u stanje konstantne paranoje, iz koje će se rađati samo još više agresije i nasilja koje će do kraj filma kulminirati.
Konov film je dosta mračan ali pogađa u metu sa problemima kako antisemitzma tako i toksičnih odnosa muškaraca. Međutim ima problem u trajanju i da su montažerske makaze radile malo bolje, imali bismo jedan potpuniji i dobar film za preporuku. Ovako, reditelj vas pored teškog sadržaja malo više maltretira i dužinom kadrova što je možda kao konačan proizvod bilo bespotrebno.
UNIQA je ekskluzivni sponzor i zvanično osiguranje Sarajevo Film Festivala.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.