Umetnost je duhovna hrana, ona je urezana u čovekov kod, što nas kao ljude deli od ostalih živih organizama na planeti.
U doba pandemije potreba za muzikom i stvaralaštvom je još veća, jer balansira svakodnevni život i maštu, podstiče kreaciju, daje impuls individualnoj vrednosti, pa tako stvara poseban doživljaj – to za Danas primećuje Sašo Popovski, makedonski gitarista, koji će sa svojim sastavom Sašo Popovski Trio održati online koncert 27. decembra na 36. izdanju Valjevo jazz festivala, koji počinje danas.
On je zahvalan organizatorima na pozivu da njegov trio nastupi na ovoj značajnoj i dugogodišnjoj manifestaciji džez muzike.
– Održati kontinuitet i toliko dugo godina promovisati umetničku formu muzike na prostorima Balkana je gotovo nemoguća misija i za to od srca želim da se festival razvija i produži tu svoju misiju i u budućnost – poručuje Popovski.
On takođe pravi ovonedeljnu plejlistu za Mikstejp.
– Sreća je da imamo internet, jer taj brzi pristup informacijama pomaže nam da pratimo svetske trendove, da učestvujemo na konferencijama, debatama, i funkcionišemo, recimo, normalno – ukazuje Popovski i, šaleći se, dodaje – „ali bez socijalnog kontakta“.
Danasov sagovornik najavljuje da će na predstojećem onlajn nastupu Trio predstaviti svoj najnoviji album „Fallen land“, koji je objavljen 1. oktobra ove godine, za SJF Records (Skopje Jazz Festival Label). Muzika sa ovog albuma već je predstavljana koncertima na festivalima u Italiji, Mađarskoj, Rusiji, Albaniji, Crnoj Gori i Srbiji.
– Za nastup na Valjevskom džez festivalu pripremili smo i dve nove kompozicije „Night in the desert“ i „Change of hearts“, koje se naći na narednom albumu, tako da je ovo jedna vrsta regionalne promocije. Paralelno radim novu muziku – solo jazz gitaru za kompozicije koje povezuju opus Ornette Colemana sa elektronikom, sa umetnikom sa elektronske berlinske scene, koji se zove Herzel – najavljuje gitarski virtuoz.
Inače, njegov novi album je proteklih meseci dobio odlične kritike na portalima poput: All About Jazz, Jazz in Europe, Jazzitalia, Jazz In Family, Jazz Syndicate Magazine & Promotions UK i drugim.
Popovski dodaje da je sa njim album snimao i Ivan Bejkov, kontrabasista, i Viktor Filipovski, timpanista. Miks je uradio Toni Kitanovski, dok su „mastering“ radili Toni Kitanovski i Angel Kjosev.
– Ova pandemija promenila je naše živote, potisnula tradicionalan način konzumiranja džez muzike i povukla publiku u kuće. To je proces od koga se nećemo brzo oporaviti, a koncept organizacije muzičke industrije, nakon pandemije, biće promenjen. Mladi ljudi formiraće scenu na način o kome nismo razmišljali pre dve godine kao džez muzičari – primećuje gitarista.
Popovski, međutim, ukazuje i na to da ova situacija ima i neke pozitivne aspekte, kao što je: veći fokus na rad domaćih muzičara, regionalna saradnja festivala, više vremena za kreaciju i umetničko istraživanje i rad.
Tu navodi i nove mogućnosti za afirmaciju i nastupe na festivalima, na kojima je, pri normalnim uslovima, bilo jako teško pojaviti se.
– Onlajn koncerti će polako, ali sigurno postati integralni deo svih muzičkih festivala i to je novi brend koji je ujedno i realnost novog – digitalnog vremena. Smatram da će brzina adaptacije umetnika na nove trendove uticati na broj koncerata koji će da se odviju u narednih pet-šest godina – kaže muzičar.
Popovski je primetio i to da je pandemija inspirisala umetnike na regionalnu saradnju, pa je i on sam, u protekla dva meseca, izneo projekte sa džezerima iz okruženja, u koje spadaju: Samo Salamon iz Slovenije, Thanos Stavridis iz Grčke, Milan Petrović iz Srbije i pomenuti Herzel iz Berlina.
Upoređujući situaciju na muzičkoj sceni pre i posle pandemije, Popovski pojašnjava da je 2019. sa svojim Trijom imao preko 30 koncerata, snimili su materijal za album, uradili odličnu „buking“ promociju i dobili sjajne i mnogobrojne recenzije i ocene u novinama.
Potom je usledila pandemija, pa se sve svelo na promocije albuma, otkazani su im koncerti u „MC Galery NY“ u Americi, i „SILE“ Jazz Festivalu u Italiji. Klubovi su, jedan po jedan, svima odlagali koncerte, kako bi na kraju ipak sve otkazali.
– Našli smo se u jako lošoj situaciji. Ali čovek se na sve navikne, a kultura i umetnost ne smeju da stanu. Nakon otprilike mesec dana ispitivanja novih mogućnosti funkcionisanja koncerata za vreme pandemije, moj Trio je nastupio na Petro Jazz Festivalu u St. Peterburgu u onlajn izdanju, i sve je krenulo u digitalni oblik. No, na svu sreću, nastupili smo i pred publikom na Skoplje Jazz Festivalu i Tetovo Jazz Festivalu kod nas, kao i na Jazz Festivalu u Tirani, ove godine – kaže Popovski i dodaje da je na njega, autorski, ova pandemija uticala „interesantno, jer je imao vremena da istražuje sebe i komponuje muziku za svoj trio“.
Saso Popovski Trio – Fallen Land
Toni Kitanovski Panda 5 – Big City Scare
William Parker The Mystery Of The Gardener's Groove/Illumination – Criminals
In The White House
Hamiet Bluiett, William Parker, Hamid Drake – Not A Police State
Roy Campbell Pyramid Trio – Malcolm, Martin & Mandela
John Abercrombie Gateway – Homecoming
Bill Frisell With Dave Holland and Elvin Jones – Outlows
altered version
Ron Miles Quiver – Bruise
The Nels Cline 4 – Imperfect 10
Wolfgang Muthspiel Quintet – Father And Sun
Brian Blade and The Fellowship Band – Landmarks
Jakob Bro Trio – Villa Nova
Ron Miles Rainbou Sign – Queen Of South
Henri Texier – Cinecitta
Ornette Coleman – Lonely Woman
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.