Savremena koreografija u čast Svete Agatije 1

„Punoletni“ 18. Beogradski festival igre večeras se nastavlja na Velikoj sceni Opere i teatra Madlenianum gostovanjem poznate italijanske plesne kompanije Zapala Danca iz Katanije sa komadom „A, jesmo li svi mi žrtvovani?“.

Ova predstava u kojoj poznati koreograf, osnivač ove trupe i njen umetnički direktor Roberto Zapala potpisuje koreografiju, režiju, scenu, dizajn svetla, a kao koautor i dramaturgiju, kostim, režiju video materijala, na sceni je od 2009, kad je ovenčana nagradom Nacionalne fondacije za igru Aterbaleto Danza&Danza. Pre dve godine doživela je premijernu obnovu u Teatru Stabile u Kataniji.

Iako je reč o savremenom plesu, komad je posvećen svetomučenici iz 3. veka Agatiji, u Rimokatoličkog crkvi Agati, koju u februaru slave hrišćani i na Istoku i na Zapadu.

Sveta Agatija je zaštitnica Katanije i posvećena joj je glavna gradska katedrala koju je u 11. veku sagradio Đovani Batista Vakarini na temeljima starije normanske crkve.

Procesije u Kataniji u čast i na Dan svete Agatije među najvećim su i najpoznatijim u rimokatoličkom svetu ali, kako se juče čulo na konferenciji za novinare u Nacionalnoj fondaciji za igru, sada su prvi put otkazane zbog pandemije virusa korona, zbog čega je Robertu Zapali posebno važno to što njegova kompanija sa na 18. BFI gostuje baš sa predstavom „A, jesmo li svi mi žrtvovani?“.

Reč je o savremenoj koreografiji inspirisanoj ikonografskom estetikom koji su spojeni univerzalnim jezikom i otvaraju aktuelna pitanja isključivosti, nasilja nad ženama, religioznosti, njenog sudara sa današnjim dobom i njegovim iskušenjima smeštenim u misticizam, tradiciju i surovu stvarnost Sicilije.

Muzičku „podlogu“ za ovu koreografsku priču o stradanju svete Agatije u poznom Rimskom carstvu zbog ljubavi prema Hristu čine kompozicije grupe Dajr Strejc, Rozaria Mirađa, Gustava Malera i Berta Bakaraka u živom izvođenju grupe Lautari na sceni.

– Imaćete utisak da prisustvujete rok koncertu, iako koristimo tradicionalne sicilijanske instrumente, baš kao što ćete otkrivati jednu staru legendu u najsavremenijem pozorišnom ruhu. Radili smo sa velikom strašću.  Beogradski festival igre je zapravo prvi datum u našem kalendaru za 2021. godinu. Ovo je iskustvo koje ćemo svi pamtiti – da nije bilo obostrane sulude upornosti organizatora Festivala i naše trupe, mi nikada ne bismo bili ovde. Verujem da ćemo tu energiju, posvećenost i strast preneti i na publiku. Beogradski festival igre ispisuje istoriju – izjavio je Roberto Zapala juče u susretu sa beogradskim novinarima.

Kompanija Zapala Danca postoji 32 godine i iza sebe ima više od 80 produkcija prepoznatljivih po negovanom i, kako sami kažu, rigorozno stvaranom originalnom umetničkom i igračkom jeziku.

Njen pokretački duh je plodna saradnja Roberta Zapale i dramaturga Nela Kalabra, koja je trupi u igračkom svetu donela status jedne od „najzanimljivijih pojava na italijanskoj sceni“.

Od 1996. kompanija je ima podršku centralnih i regionalnih državnih institucija, a od pre šest godina ima status jednog od četiri Nacionalna centra za produkciju igre iza kojih stoji Ministarstvo kulture Italije.

Ova kompanija u protekle tri decenije gostovala je je širom Evrope, Centralne i Južne Amerike, Bliskog Istoka, Južne Afrike.

Za kraj marta Zapala Danca priprema predstavu „Panoptikon – higijensko pozorište“, u prostoru Muzeja u Dvorcu Ursino u Kataniji, koja se suočava „posledicama koje je svet scenskih umetnosti pretrpeo u svetlu ljudske, socijalne i ekonomske katastrofe koja je zadesila svet, gledano iz ugla potrebe provera i kontrole“.

Na jesen očekuje se Zapalina koreografska kreacija na temu Bahove muzike.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari