Energičan i duhovit, Denis Vilkoks nikako nije tipičan primer muškarca koji se nalazi na pragu sedamdesete godine života. Dok ispija pivo u bašti Pomodoro restorana prvog dana Bir festa, na kom je ove godine specijalni gost, jedan od deset najvećih stručnjaka za odnose sa javnošću u SAD, priča nam o tome da nije siguran šta znači biti na top ten listi ičega i zbog čega se te liste uopšte prave. Prija što ga ljudi doživljavaju tako, što je u Rumuniji dobio nadimak „guru“ pi-ara, i što su Argentinci i Srbi na Fejsbuku napravili i njegov fan klub.

Zadovoljan je divnim životom, putovanjima bez kojih ne može i time što ima priliku da širom sveta svoje ogromno znanje i iskustvo može da podeli sa hiljadama studenata, ali i svima onima koji su spremni da uče.

Kako ste se obreli u Srbiji?

– Ovo je već četvrti put da sam ovde. Prvi put sam došao u Srbiju 2006, kao gost Ekonomskog fakulteta u Beogradu. Pozvali su me da držim predavanje jer su videli moj udžbenik koji je, između ostalih osam jezika, preveden i na srpski. Druge godine sam došao preko programa Stejt dipartmenta, stručnjaci iz različitih oblasti šalju se kao neka vrsta edukatora. Ponovo sam se obreo u Beogradu i održao niz predavanja, što stručnjacima, što studentima na temu, naravno, odnosa sa javnošću. Naredne godine Stejt dipartment me je poslao na još deset dana ovamo. U svakom slučaju došao sam, ovog puta na Bir fest i evo sad mi prvi put društvo u Beogradu pravi i supruga Meri En, kojoj sam toliko pričao da je morala da dođe i vidi.

Specijalni ste gost Bir festa koji ste uvrstili u svoj udžbenik kao primer dobrog marketinga. Šta je to što vas je toliko oduševilo u vezi sa ovom manifestacijom da to učinite?

– Da, uvrstio sam Bir fest kao primer dobrog marketinga u devetom izdanju udžbenika, koji je jedan od najprodavanijih ove vrste u SAD. Bir fest se našao u poglavlju o organizovanju i planiranju događaja jer je taj momenat izuzetno važan. On je odličan primer kako lokalna inicijativa i podstrek mogu da kreiraju jedan događaj koji će privući ne samo lokalnu, nego i regionalnu i međunarodnu publiku. Vi morate da znate kako da isplanirate sve, privučete goste. Svidela mi se ta ideja kada sam prvi put došao i čuo da je 2003. ovaj festival nastajao u ovom kafiću u kom sedimo. To je ono što je zanimljivo, imate grupu momaka, entuzijasta koji imaju ideju i koji su seli i razradili je. Kako nabaviti novac, pokrenuti ljude, privući ih.

Jeste li imali priliku da posetite neku drugu manifestaciju u Srbiji?

– Nisam, znam da je sada Sabor trubača, i znam da imate i Egzit, nisam bio ni tamo, ali su to sve dobre prilike da Srbija privuče ljude sa strane. Beograd nema morsku obalu kao Hrvatska, ali ima dve reke i još štošta. Nisam upoznat sa mogućnostima turizma u vašoj zemlji na nacionalnom nivou, ali znam da imate manastire, i sigurno da bi i neke druge stvari mogle da se iskoriste. Ono što biste mogli da uradite je da privučete Srbe širom sveta da dođu da vide zemlju u kojoj su rođeni njihovi očevi, dede, da ih pozovete da posete rodbinu. Znam da je Srba mnogo u Čikagu, i da vas je širom sveta zaista mnogo.

Šta biste nam savetovali, kako da privučemo ljude da dođu u Srbiju?

– Turizam je jedna od najvećih industrija na svetu, između ostalog i time se bavim u knjizi, oko osam odsto, do možda čak deset, radi u turizmu. On je vrlo kompetetivan i svaka zemlja na svetu se trudi da mene ili vas privuče i uzme nam dolar. Morate da upoznate ljude sa onim šta imate da im ponudite. Reklamiranje je skupo, ali uvek postoji način, da se na primer dovedu novinari Gardijana, Njujork tajmsa, nekih poznatih magazina koji će pisati o Srbiji. Onda treba pokrenuti turističke agencije da ubace festivale, poput Bir festa u svoje aranžmane. U inostranstvu bez toga ne mogu da čuju da se ovde nešto dešava.

Godinama držite predavanja kod nas. Mislite li da imamo dobre stručnjake u ovoj oblasti?

– To ne znam, ali ono što mi se sviđa u Srbiji jeste to što imate izuzetne stručnjake i dobre ideje kada je u pitanju grafički dizajn. To tvrdim. Mnogi časopisi i publikcije koje sam video izgledaju izuzetno, to je bitno, ima dobrih ideja, odličnog dizajna. Taboo mi se dopao posebno, na primer.

Svet je knjiga i onaj koji ne putuje pročitao je samo jednu stranu, rečenica je koja stoji na vašem sajtu. Je l’ vam to dođe kao neki moto?

– Trudim se da pročitam što je više moguće strana. Ovaj moj posao je izuzetan, putujem, imam priliku da istražujem, moglo bi se reći da je to divan život. Donedavno sam predavao na San Hoze univerzitetu u Kaliforniji, zvanično sam u penziji, tako da ću sad tek imati vremena da putujem i predajem. Samo prošle godine, osim u Srbiji, bio sam i u Letoniji, Rumuniji, Indiji, Kini. Pre toga i u Bocvani, čeka me put u Ganu.

I nikad se ne umorite?

– Ne, putujem uvek onako kako želim, ne volim da idem na krstarenja jer je tamo uvek sve isto, ista hrana, prodavnice, ljudi. Ne volim da odsedam u velikim hotelima poput Holidej ina jer je u svakoj zemlji isti dizajn, niti da putujem preko agencija. Volim da svuda gde odem probam domaću kuhinju. Volim japansku i tajlandsku, a sviđa mi se i vaša kuhinja. Sinoć smo večerali jagnjetinu i pili dobro srpsko crveno vino.

Jeste li probali domaće pivo?

– Jelen je dobar. Probao sam i Lav. Inače kod kuće pijemo vino, a pivo samo kad su ovakve manifestacije. Volim evropska piva jer su ona jača od američkih.

Hoćete li svako veče biti na Bir festu?

– Naravno, možda neću imati snage da ostajem do četiri ujutru, ali do ponoći svakako.

Onda stižete da probate sve vrste piva?

– Potrudiću se.

Obamina kampanja

Prošle godine ste bili predstavljeni u medijima u Srbiji kao savetnik Baraka Obame u predsedničkoj kampanji. U stvari ste pomogli njegovu internet kampanju?

– Nisam bio njegovo savetnik. Obama me nikada nije video, ali njegova kampanja na Internetu je bila dobra. Tim je prepoznao da je veliki broj mladih na Internetu, da ima profile na različitim društvenim mrežama i da je tu prava prilika. Za razliku od oponenta on je tu bio u velikoj prednosti.

Udžbenik iz koga se uči na 350 univerziteta

Knjiga Denisa Vilkoksa „Odnosi sa javnošću: strategije i taktike“ prevedena je na devet jezika i koristi se kao udžbenik na 350 univerziteta širom sveta. Trenutno je u pripremi deseto izdanje ovog udžbenika koje će biti objavljeno u decembru ove godine. Bir fest će se naći i u novom izdanju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari