BitlsiFoto: EPA-EFE/ADAM VAUGHAN

Bijonse, Kendrik Lamar i… Bitlsi? U takmičenju za nagradu Gremi.

Bitlsi – veličanstvena četvorka raspala se pre više od pola veka i danas su samo dvojica među nama, ali se i dalje takmiče za Gremi za najbolji album godine.

Ta iznenađujuća nominacija otvara raspravu u Akademiji za diskografsku umetnost o korišćenju veštačke inteligencije u muzičkoj industriji, piše Index.hr.

Vest da će Bitlsi objaviti novu pesmu pod nazivom Now and Then, kreiranu uz pomoć veštačke inteligencije, izazvala je uzbuđenje kod nekih fanova, ali i zaprepašćenje kod drugih, jer su neki zaključili da je reč o „dipfejkovima“.

Nije tako.

Bitlsi
EPA-EFE/RUNGROJ YONGRIT

Pesma kreirana uz pomoć veštačke inteligencije

Pesma Now and Then nastala je uz pomoć veštačke inteligencije, koja je korišćena za „pročišćavanje“ dela demosnimka starog nekoliko decenija, na kojem je bilo previše šuma. AI je poslužio isključivo za izolaciju vokala Džona Lenona od neželjenih delova snimka.

Autori su zatim dodali električnu i akustičnu gitaru, koju je 1995. snimio pokojni Džordž Harison, dovršivši pesmu bubnjevima Ringa Stara i basom, klavirom i gitarom Pola Makartnija, uz dodatne prateće vokale.

Američka Akademija za diskografsku umetnost i nauku, koja će u nedelju u Los Anđelesu dodeliti Gremije, ocenila je da pesma može biti nominovana za nagradu za album godine i za najbolju rok izvedbu.

Elementi AI materijala su prihvatljivi

Ova institucija se godinama bavi implikacijama veštačke inteligencije u muzičkoj industriji, jer mnogi umetnici izražavaju ozbiljnu zabrinutost zbog etičkih pitanja vezanih za muziku generisanu ovom tehnologijom. Akademija je 2023. godine donela odluku da se za Gremi mogu kvalifikovati samo ljudski autori.

„Delo koje nema nikakav ljudski doprinos ne može se kvalifikovati ni u jednoj kategoriji“, stoji u odluci.

Međutim, „delo koje sadrži elemente materijala generisanog veštačkom inteligencijom može se kvalifikovati u odgovarajućim kategorijama“, dodaje se.

Dakle, kako sada stvari stoje, pesme u potpunosti kreirane generativnom veštačkom inteligencijom ne mogu ući u konkurenciju za nagradu. Kompozicije koje su doterane, ali ne i stvorene pomoću AI alata – poput Now and Then – mogu biti uzete u obzir.

Ili, kako je Makartni rekao povodom nove pesme Bitlsa: „Ništa nije veštački stvoreno.“

Klizav teren

Kantautorka iz Nešvila Meri Breg izjavila je za AFP da je tehnologija korišćena za Now and Then zapravo prilično uobičajena.

Rekla je da je ovakav alat deo standardnog procesa obrade zvuka, pa je medijska pompa oko Bitlsove pesme donekle preterana.

Ipak, Breg je naglasila da su implikacije AI alata u muzici „velika stvar jer se sada nalazimo na novom terenu“.

Pitanja su dalekosežna i „to je sigurno klizav teren“, rekla je za AFP. „Ljudi sve više uviđaju šta je sve moguće.“

„Ali ako se ne sačuva integritet umetnosti, to će biti ozbiljan razlog za zabrinutost.“

Umetnike najviše brinu pitanja poput korišćenja njihovih dela bez jasne dozvole, zloupotrebe njihovih pesama za treniranje AI modela ili čak falsifikovanja njihovih glasova. Breg je naglasila da takvi primeri „definitivno spadaju u kategoriju klizavog terena“.

Linda Blos-Baum, predavačica na Američkom univerzitetu i članica upravnog odbora Udruženja tekstopisaca Severne Amerike, rekla je da je zabrinjavaju mnogi aspekti veštačke inteligencije, ali ne i tehnologija korišćena za pesmu Bitlsa.

„Mnogo toga lošeg može proizaći iz veštačke inteligencije kada je reč o umetnicima, ali ovo je primer nečeg zaista dobrog“, rekla je.

„Mislim da je ovo zaista dobar primer kako veštačka inteligencija može koristiti umetnicima – ako oni to žele“, dodala je u vezi sa pesmom, koja je kreirana uz dozvolu naslednika Lenona i Harisona.

Vest o nominaciji Bitlsa izazvala reakcije

Vest da su Bitlsi nominovani za jedan od glavnih Gremija podstakla je neke poznavaoce industrije i korisnike društvenih mreža da zakolutaju očima, jer je nominovana stara pesma – zajedno sa savremenim hitovima ili umesto njih.

Međutim, Gremiji su nagrada koju dodeljuje industrija, a ne fanovi, pa iza nominacija ponekad stoji logika koja članovima akademije ima smisla, čak i ako zbunjuje širu javnost.

Breg je napomenula da prestižna nagrada za snimku godine (koja se dodeljuje za izvedbu i produkciju) ide i producentima, i inženjerima zvuka, i izvođačima.

Uključivanje Bitlsa „nagoveštava ono što verovatno dolazi u budućnosti sveta diskografske umetnosti“, rekla je.

Nekoliko drugih umetnika nominovanih za snimku godine već je bilo u toj kategoriji, ali je nikada nisu osvojili, uključujući Bijonse, Lamara i… Bitlse. Njima je ovo peta prilika za osvajanje nagrade u toj kategoriji – poslednji put nominovani su 1971. godine za Let It Be.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari