Pre 28 godina, kao student druge godine na Fakulteta muzičke umetnosti, snimao sam muzički demo u kući jednog prijatelja, na Vračaru.
To je bio amaterski tonski studio poseban po tome što je imao gotovo muzejsku kolekciju istorijskih elektronskih klavijatura, kao izraz posebne strasti prema elektronskoj muzici, počinje svoje prisećanje o nastanku jednog demo snimka dr Milan Milošević, klarinetista, danas muzički direktor Vankuver koledža u Kanadi.
U jednom trenutku, na vratima studija, bez kucanja i najave, pojavila se Margita Stefanović Magi iz EKV.
„Neobično živahnog glasa za te rane jutarnje sate reče mi: ‘Hajde da nešto imrovizujemo, pa kako ispadne… Evo, pustiću samo traku da ide, bez stajanja i vraćanja, pa da vidimo, ha?'“, evocira Milošević dodajući da je tako, neplanirano i iznenada, snimljeno „četrdesetak minuta čiste muzičke Aleatorike“.
„U početku, uglavnom, muzičke besmislice, ali ubrzo, mnogo smislenije muzičke ideje. U prvih 10 minuta mislim da se uopšte nismo ni razumeli, niti slagali; ali posle tog početnog, kriznog perioda, krenuli smo da se nadopunjujemo i završili smo tu seansu krajnje ekstatično“, priča Milošević.
„Sećam se da sam iz svoje naivnosti i neiskustva namerio da iste večeri sve to da izbrišem sa trake. Ali Margita je kasnije dosnimavala svoje improvizacije na postojeći snimak, dodavši svoje muzičke ideje, kao na nekom muzičkom kanvasu. U narednih par nedelja, ta traka je postala jedini vid komunikacije među nama“, svedoči muzičar dok (slučajno) dočarava jedno ljudsko biće, neuhvatljivo, kao satkano od tananih muzičkih niti.
„Nakon tog jutra Margitu nikada više nisam sreo. Samo sam nailazio na njene tragove koje je ostavljala za sobom, na tonskom pultu u studiju – male ceduljice, kriptične podsetnike. Tek sada sam shvatio da je Magi tada radila demo-snimke i komponovala za budući EKV album ‘Dum Dum’. Čuo sam i neke grube snimke na klavijaturama koji su, sada to znam, bili prapočetak numera za album ‘Neko nas posmatra’. Zapravo sam, kao kakav nepozvani svedok, i ne znajući, slušao i gledao kako nastaje magija jednog od najznačajnijih bendova jugoslovenskog roka u njenom izvornom, embrionalnom obliku…
Tek nekoliko meseci kasnije iste te 1991. godine preslušao sam naše delo i počeo da ga uređujem, dok u jednom trenutku nisam došao do, otprilike, sedam i po muzičkih minuta. To što smo napravili zvučalo mi je kao da dolazi sa druge planete. Ništa slično do tada nisam čuo. Danas mi se čini da zrači duhom albuma grupe Pink Flojd iz 2014. „Endless River“, izdatog dvadeset i tri godine posle onog našeg trenutka inspiracije i improvizacije“, iskreno je ushićen Milošević.
Besplatno preuzimanje numere
Numeru „Nema nazad“ možete preuzeti zahvaljujući ljubaznosti Milana Miloševića besplatno, kao celu, u trajanju od 7 minuta i 28 sekundi na https://store.cdbaby.com/cd/margitamilanfuta?fbclid=IwAR3cW8nCHPuI5SXmzBiyLpxcbt5aZcnwbUUtyzC7ywNlZTtCU0liy4sA6R8 , a kratku verziju od 3 minuta na Youtube-u:
Neobjavljeni snimak na analognoj traci, čuvan u sefu prijatelja, svetlost dana ugledao je ovog proleća, posle 28 godina, kada je sef otvoren. Prema Miloševićevom mišljenju, ovo je poslednji neobjavljeni muzički snimak Margite Stefanović Magi i jedini ikada urađen zajedno sa Aleksandrom Radulovićem Futom, gitaristom i poznatim kompozitorom, koji je kasnije nasnimio svoj deo na duet koji su napravili Magi i Milošević.
„Magi mi je na kraju rekla: ‘Neka se ovo zove NEMA NAZAD’. Zapisao sam to u mom notnom bloku i ostalo je kao podsetnik sve do sada. Bio sam veoma mlad. Nisam bio u stanju da u potpunosti razumem njen poseban muzički dar. Posle tog jutra nisam je više video. Neobjavljena numera ostala je kao trag jednog vremena i divnih ljudi kojih više nema.“
Ovo svedočanstvo dobili smo ljubaznošću dr Milana Miloševića, muzičkog direktora Vankuver koledža iz Kanade.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.