– Da je umetnost i etičko, a ne samo estetičko pitanje, gde društvena funkcija umetnosti ne podrazumeva samo deklarativne parole i konvencionalne fraze, odavno su pristali da primete mnogi ugledni svetski muzičari, među kojima je i ovonedeljni gost Beograda Adam Raferti, američki bluz gitarista koji nastupa u srpskoj prestonici u nedelju posle podne, od 16.55 do 17.40, na tzv. Bio dizel stejdžu, a u okviru festivala Supernatural koji će biti održan u Košutnjaku, tokom čitavog dana, na prostranoj lokaciji kod Hajdučke česme.
Ovaj beogradski ekološki festival je osnovan 2007. godine, i osmišljen kao festival u prirodi, koji promoviše ekologiju kao filozofiju, a da li je Adam Referti i pre dolaska u Beograd bio zabrinut zbog resurne ograničenosti planete Zemlje, kapaciteta ekološke i kulturne svesti… otkriva u razgovoru za Danas.
– Ekološke teme najzad poprimaju univerzalne razmere. Mislim da je dobro što se o tome sve više govori, što javno mnjenje pokazuje sve veću zainteresovanost za ekološku problematiku. Kod nas je u SAD to jedna od aktuelnijih tema već čitav niz godina… kako da se redukuje emisija štetnih gasova, kako povećati reciklažu, koristiti aparate za merenje aerozagađenja – kaže Referti, koji je rodom iz Harlema.
– Da, rođen sam u Harlemu gde i danas živim. Njujork je idealna sredina za bluz, fank, džez, hip-hop, i dobre svirke i džem sešne po noćnim klubovima kojih ima na hiljade. Gitaru sam počeo da sviram još kao dete, zapravo čim sam prohodao uzimao sam muzičke instrumente u ruke da se igram… Već kao tinejdžer, imao sam prve profi nastupe, ali moji debitantski koncerti završavali su se neslavno, ne u muzičkom smislu, već u finansijskom. Naime, gazda kluba nije hteo da mi plati. Hm, i dan-danas mi duguje pare…
On u prkasi, što bi se reklo ima status „1st-call“ gitariste.
– Laska mi što su muzičari mene proglasili svojim prvim izborom, kad god im treba muzička pratnja, ali to podrazumeva da sam im stalno na raspolaganju, za koncerte, snimanja, sešne u njujorškim klubovima… – objašnjava Referti.
Adam Referti prepoznatljiv je po „fingerstyle“ gitarskoj tehnici, prestižnoj među muzičarima, opredelio se za instrumentalne obrade poznatih pop hitova.
– Pesme koje sam odabrao za obrade predstavljale su veliki izazov. Ipak, u mojoj „fingerstyle“ gitarskoj instrumentalnoj verziji, najzapaženije su bile „Billie Jean“ od Majkla Džeksona i „Superstition“ od Stivija Vondera.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.