Porto MortoFoto: "Agelast session"

„Jako volimo nastupati u Beogradu jer jako volimo njegovu publiku. Posljednji koncert koji smo održali u Domu omladine ostavio nam je izrazito sladak okus. Taman je stigao trenutak za obnoviti ga, stoga, 5. septembra se držite, jer polijećemo“,  najavljuje sastav Porto Morto njihov sledeći koncert u Srbiji.

Povodom mesta i vremena održavanja ostaju tajnoviti, poručujući publici da prate njihov Instagram/Facebook nalog, gde će uskoro otkriti lokaciju i tajming koncerta.

No, iako je u pitanju sjajna vest, predstojeći koncert nije povod za ovaj razgovor sa hrvatskim bendom. Porto Morto je nedavno nastupio na podkastu Galeba Nikačevića „Agelast session“, i malo je reći da su bukvalno levitirajući s plafona odsvirali opako dobru svirku.

Njihov performans, na kojem su se pojavili u prepoznatljivom autfitu, možete pogledati na YouTube kanalu podkasta „Agelast session“. Upitali smo dečke da nam, pre svega, otkriju kako su birali pesme za nastup, i iz intra krenuli da ređaju stvari: Vrijeme za čilanje, Super ljepilo, Kuća, Čekam ih i Hodaj.

Porto Morto
Foto Vid Redža

“ Kako smo već negde rekli, set lista je odabrala nas. Vrijeme za čilanje se učinilo kao prikladan ulet u „session“, jedan „statement“ koji zove da se sve više i više izvodi, jer dolazimo možda nemirni, ali u miru i čilu i vidimo potrebu za emitovanjem tih nama očitih, međutim očito prijekopotrebnih miroljubljivih, a konstruktivnih frekvencija… Čovek pomisli da se neke stvari podrazumevaju, s obzirom na to da postoji reč „civilizacija“, međutim očito nikada ne manjka podsetiti se odakle stižemo i koje su nam namere…“, pojašnjavaju momci iz benda povodom prve numere.

Zatim dodaju i sledeće: „Super ljepilo je poslednji bendov singl i jako volimo izvoditi tu pesmu, jer isto mislimo da ima neki „statement“ momenat, uz to što je vapaj za slobodnim trenutkom. Jako smo ponosni na live aranžman te pesme, jer mislimo da je prilično progresivan. Kuća gađa neki psihološki triler, kakav malo i horor momenat konzumerističkog konformizma i manifestirane bezdušnosti zbog kultiviranja nekritičkog razmišljanja… Čekam ih je stvar koja deli razmišljanje o nedostatku životnijih referenci od onih drugih i frustraciju usamljenog uma u gomili neodlučnih, a Hodaj je još uvek naš najgledaniji video spot i singl s velikim gospodinom Darkom Rundekom, koji ste zasigurno čuli… morali ste čuti…“ kažu momci iz Porto Morto benda.

Kada smo kod velikog Rundeka, muzičar je ovih nedelja bio glasnogovornik za zaštitu reke Une. On je i generalno kultivisan miroljubivim odnosom prema prirodi, a kad zatreba i aktivističkim. I, pošto nije nepoznato da je Porto Morto blizak s Rundekom, sarađuju muzički, a nedavno su zajedno, u svežem ruhu izdali Haustorovu kultnu pesmu Crni žbir, upitali smo momke kako oni gledaju na pomenutu i druge ekološke teme, pa i činjenicu da je čovečanstvo još 1. avgusta potrošilo sve obnovljive resurse za ovu godinu.

„Mislimo da su ljudi poput Rundeka dugo generirali kut i osećaj kojim s umetničkim činom ulaze u aktivističke akcije. Mi još uvek nismo nešto aktivistički nastrojeni, osim unutar našeg formata kojim se bavimo. Ne volimo biti reaktivni, nastojimo što više postavljati akcije, a ne biti svedeni na čistu reakciju na neki unapred već gotov i odlučen čin… Mislimo da politike kod nas odavno nema i puno tih protesta nam se čini kao čisto pražnjenje opravdano nakupljenog besa kako bi se narod na trenutak primirio i imao osećaj da ima pravo glasa… grozno. Inače, apsolutno ne bacamo opuške u more, reke i jezera te se trudimo minimalno biti u otporu prema prirodi, jer ona radi po principu najmanje potrošnje energije za maksimalni učinak. Maksimum minimuma. Osim toga, mi sami sebe obnavljamo svakodnevno generirajući masu energije kroz kreativni rad, tako da mislimo da ima i drugih, drugačijih obnovljivih izvora energije koja je, dapače, beskrajna i nepotrošna… Iz svetlosti same, na primer, ili kulture – obožavanje prosvetljenja – zapažaju muzičari.

Porto Morto
Foto: Agelast Session, kadrovi iz emisije

S digresije se vraćamo na nastup na Agelastu, gde su muzičari malo visili s plafona, i s kućicama na glavi gruvali, te sam nastup izgleda izrazito zabavno. Upitali smo ih kako su se oni proveli na snimanju i šta će sa njega pamtiti.

“ Sa „Agelast session“-a ćemo pamtiti bol u preponama, ali i veliko iskustveno zadovoljstvo. Ovo je jedina izvedba u kojoj doslovno lebdimo!“ ističu muzičari.

Zanimalo nas je i po čemu cene Agelast, Galeba i njegov rad.

„Galeb je u našim očima velika legenda, kao i cela njegova generacija na kojoj smo odrasli kroz Bad copy i Prtije (Prti Bee Gee), tako da nam je apsolutno velika čast bila da smo baš mi bili prvi bend iz regije koje je zvao! Agelast podcast, koji Nikačević radi sa svojom familijom i uskim timom prijatelja poslednjih godina je jedan od najkvalitetnijih sadržaja s ovih prostora na koje možete nabasati „scrollujući“ YouTube-om. Svakako preporuka, čovek ima stotine epizoda! Općenito nam je jako zanimljiva ironija kako uz sav porast tehnologije, automatizacije ljudstva i robotizacije globalno, podkasti u kojima par ljudi samo opušteno i ljudski razgovaraju su najvruća roba u gradu! Woo hoo – uzvikuju muzičari, te smo ih, kada smo već kod „vruće robe“, pitali i na čemu bend trenutno radi. Odgovor koji smo dobili je da spremaju poslasticu.

Porto Morto
Foto: Agelast Session, kadrovi iz emisije

“ Trenutno, zadnju ovu dvogodinu, pripremamo jednu poveću poslasticu. Naime, u pećnici je novi long play album benda i to, ako Bog da – dupli! Preko dvadeset novih numera i cijeli novi nivo slijedi nekada najesen, uz još koji koncert pre toga, kao najavu nove ere benda“, otkriva Porto Morto.

I za kraj, smo ih upitali da nam izdvoje njima omiljene kolege muzičare, podkaste, kulturne emisije, filmove, knjige, pesme… a oni naveli: „Ki Klop, Patkice, Solomon the Fox, Arca, Nemeček, Kukusi, Bojana Vunturišević, Turbo Trans Turisti, Trobecove krušne peći… Sve je živo, aktivno i dostupno“, zapaža Porto Morto.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari