Da se odmah razumemo, potpisnica ovih redova samo je čula za neki Calexico pre nego što se obrela na koncertu, kako se naknadno obavestila, američkog benda koji je kod nas nastupao prvi put. Na poziv dobrih (najboljih) prijatelja, koji između ostalog služe za popravljanje sopstvenog muzičkog ukusa. Čemu je, čini se, ovaj koncert doprineo.


A nije obećavalo. Vrela avgustovska noć, verovatno jedna od najvrelijih ove godine, sabijena u uzan i dugačak prostor teniskih terena između kalemegdanskih zidina. Pogled je moguće upraviti samo u dva pravca – prema bini ili gore, u zvezdanu noć koja nagoveštava još jedan vreo dan. I eto možda ključnog detalja koji opisuje ovaj koncert i donosi preokret, bar iz perspektive jednog laika. Jedine zvezde bile su tamo gde i spadaju – na nebu. Zapravo, ništa u ovom muzičkom doživljaju nije nalikovalo na koncerte zvezda, na onim mnogo većim i popularnijim prostorima. I to je ono što ga čini drugačijim. I boljim. Nema zastrašujućih pretresanja na ulazu, obezbeđenje ne tera one koji sa zidina prate koncert za dž (neki od njih posvedočili su nam da je to bilo i najbolje mesto za koncert – svojevrsna, a besplatna loža „klimatizovana“ vetrom koji se daleko bolje osećao tamo na visini nego dole u publici), VIP koji podrazumeva da ste samo metar ili dva bliže bini od ostalih, a među „vipovcima“ samo muzički profesionalci i sladokusci poput Svetlane Spajić, Bojana Đorđevića, Žikice Simića, Pece Popovića, Gordana Paunovića. Pametnome dosta.

Sa pola sata ili nešto više kašnjenja (iako je najavljeno snimanje i prenos na radiju, što iziskuje preciznost i zbog čega su posetioci upozoravani da dođu na vreme jer će sve na vreme i početi), čemu je, da se razumemo, ovdašnja publika naviknuta, pa i sklona i što takođe dodaje opuštajuću notu čitavom događaju, na scenu izlazi dvojac koji čini okosnicu benda – gitara i glas i bubnjevi. Melodično, ritmično i blago. Priključuje im se još petorica momaka, što znači još mnoštvo instrumenata – trube, klavijature, kontrabas, još gitara i udaraljki, i još nekoliko lepih vokala. Sad sve već zvuči kao muzika sa najavnih i odjavnih špica kriminalističkih serija iz osamdesetih. Malo potom „amerikanizacija“ je na sceni – nije baš kantri, ali da su kauboji u pitanju, izvesno je. Međutim, uskoro ih nadglasavaju marijači, i to oni pravi, meksički i – publika je na svome, truba je truba. A ove „iznenadne“ promene, to su samo za neznalice poput onoga (one) ko opisuje ovaj koncert. Samo ime kaže – i ovo je naknadno saznanje – Calexico je grad na granici SAD i Meksika. Latino ritmovi postaju dominantni, što je dobra prilika i za publiku i za muzičare da se u njima zanjišu. Frontmen Joey Burns (opet izguglovana informacija) za to vreme publici želi dobrodošlicu, zahvaljuje joj se što je došla, pita da li joj je lepo i uzvikuje da njima jeste, dodajući uz neku pesmu da eto, baš tu sviraju u Beogradu prvi put i prisetivši se onda da sve pesme u Beogradu sviraju prvi put. Nadamo se ne i poslednji.

Kroz sve to provlače se i neki duboko tamni, pa i psihodelični tonovi – „znate one pesme“, kaže opet frontmen, „toliko mračne i depresivne da vas podižu“. Jednu od njih, antologijsku, prepoznaćemo u jednom bisu – „Love Will Tear Us Apart“. A dva bisa delovala su nekalkulisano, spontano, na poziv publike i obostrano zadovoljstvo.

Za razliku od onih pomenutih zvezda koje do perverznih tančina ispostavljaju svoje zahteve organizatorima koncerata uoči nastupa (a ovi, s druge strane, ne propuštaju da o istima obaveste javnost) članovi sastava Calexico tražili su razglednice iz Beograda da ih pošalju kući. Svojim su koncertom i sami naslikali jednu takvu razglednicu, koja pokazuje lepše lice ovoga grada i emanira njegov zatomljeni duh.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari