Zašto verovatno nikad niste čuli za najprodavaniji singl svih vremena 1Foto: Wesley Tingey / Unsplash

Ako bi nas pitali koji je najprodavaniji singl svih vremena, verovatno bismo naveli neku od pesama Bitlsa, Eltona Džona, Vitni Hjuston ili modernih pop zvezda poput Eda Širana. Međutim, osoba koja drži Ginisov rekord u ovoj kategoriji ni blizu nije popularna kao pomenuti izvođači.

Kada govorimo o prodaji analognih nosača zvuka, kao što su ploče, diskovi i kasete, najprodavaniji singl i dalje je pesma White Christmas u izvođenju Binga Krozbija, koja je kupljena oko 50 miliona puta. S druge strane, mi već nekoliko decenija živimo u vremenu kojem se muzika čuva i emituje u digitalnom obliku, a pesma koja je prestigla Krozbijev hit po prodaji, upravo je to učinila digitalnim putem.

U pitanju je pesma jednog kineskog pevača, koju njegovi obožavaoci kupovali kako bi se suprotstavili cenzuri u ovoj zemlji koja je potkačila njihovog ljubimca.

Priča počinje u januaru 2020, nakon emitovanja serije Neukroćeni, u kojoj su glumili Šao Zan i Vang Jibo. Po završetku njenog prikazivanja ljudi su sami počeli da objavljuju i dele različite scenarije između glavnih likova na kineskoj društvenoj mreži Weibo. Budući da su mnoga od njih bila fokusirana na istopolnu ljubavnu vezu između dva junaka, to je izazvalo velike kontroverze u kineskom društvu.

U februaru 2020. kineski režim je intervenisao i zabranio pristup sajtu Archive of Our Own, na kome su pojavile mnoge priče o seriji, što je samo dolilo ulje na vatru. Fanovi Šao Zana bili su besni zbog zabrane, što je dovelo do toga da se on suočio sa ozbiljnom reakcijom vlasti jer se smatrao odgovornim za njihovo ponašanje. Na primer, mnogi brendovi, kao što su Cartier i Estee Lauder, bojkotovani su zbog njihove povezanosti sa Zanom.

Usred ovog fijaska, on je objavio svoj novi singl „Spotlight“, koji su njegovi fanovi odmah pazarili kako bi se suprotstavili cenzuri. Verovali ili ne, u prva 24 sata od objavljivanja, pesma je prodata u preko 24 miliona primeraka. Imajte u vidu da je to je duplo više od prodaje najprodavanijeg singla Bitlsa, „I Want To Hold Your Hand“. Posle dva dana u prodaji, singl „Spotlight“ oborio je Ginisov svetski rekord za najbrže prodavanu digitalnu numeru u kineskoj istoriji.

Jasno je da su Zanovi najverniji fanovi kupili više kopija pesme, što je povećalo brojke i stavilo „Spotlight“ u Ginisovu knjigu rekorda. Zanimljivo je da je agencija koja zastupa mladog pevača i glumca pokušala da na društvenoj mreži Weibo zaustavi kampanju masovne kupovine singla i zamolila fanove da daju prioritet drugim oblastima svog života.

Pesma „Spotlight“ na kraju je prodata u 54 miliona primeraka, što je čini najprodavanijim singlom svih vremena, iako iza nje nije stajala muzička industrija niti podrška radio stanica, već isključivo besni fanovi koji su želeli pravdu za svog idola.

Ma koliko revolt Zanovih fanova bio opravdan u kontekstu kineske cenzure LGBTQ tema u javnosti, malo je zastrašujuće kako su oni od jedne tipične pop zvezde napravili mesijansku figuru. Čak ih je i sam pevač zamolio da prestanu da kupuju njegov singl.

Moramo priznati da nam sve ovo zvuči kao scenario za epizodu antiutopijske serije „Crno ogledalo“, a možda je najstrašniji deo priče to što ova vest praktično nije stigla do svetskih medija, uprkos tome što je Zan postao izvođač najprodavanijeg singla svih vremena.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari