Svaki festival u istoriji je menjao svoje koncepte pa nije ni čudo da smo i mi svedoci toga, međutim, kad naviknete publiku na jedan režim festivala, pa ga promenite, onda to naravno neće svi prihvatiti.
Svaki festival od Altamonta, Montereja i Vudstoka ima tri obaveze: da promoviše nove vrednosti, da se hvali sa najvećim imenima i da podseća kako je nekad bilo. Živimo u vremenu monopolizacije ove države, tako da je verovatno i Beer Fest u sklopu tih tendencija. Ne mogu da grešim dušu, ne znam koja je ideja vodilja organizatora, ne verujem da je samo komercijalna stvar i verovatno ima tu još nečega – komentariše muzički kritičar Petar Peca Popović novi koncept 19. Beogradskog festivala piva – Beer Festa, koji počinje 18. avgusta na Ušću.
A ovogodišnje (novo) izdanje tog festivala ugostiće Tomija Emanuela, Kosheen, Bajagu i Instruktore, Hladno pivo, Konstraktu, Senidah, Massima Savića, Nipplepeople, Psihomodo Pop, Love Hunters, E-play, Blažu i Kljunove, DLM, Queen Real Tribute, Bijelo dugme tribute, Atomsko sklonište…
Ovogodišnji organizator festivala je kompanija Sky Music, a novi koncept podrazumeva dve festivalske zone – Cloud zonu, gde je ulaz slobodan celo veče, i muzičku zonu, gde će besplatno moći da se uđe do 19.30.
Nakon toga se ulazi uz konzumaciju u iznosu od 590 dinara, što je iznos dva vaučera, koji će u toku večeri moći da se zamene za piće na posebno označenim zamenskim mestima na festivalskom prostoru.
Tu je i produkcijski spektakl, najsavremenije LEO ozvučenje, Beer market i Craft Beer Land, Moto Platz sa posebnom binom i muzičkim programom, zidom smrti, kampom, izložbom kastjum i oldtajmer motora, tattoo studijom, hranom, Luna-parkom, panorama balonima, plus Bioxgn selfi toranj visok 17 metara…
Prema rečima direktora Skymedia Group Radomira Papovića, u pitanju su izmene koje će unaprediti doživljaj posetilaca na festivalu.
„Beer Fest je megadogađaj na koji dolazi ogroman broj ljudi. U muzičkoj zoni u fokusu će biti visok kvalitet zvuka i audio-vizuelnog doživljaja, imamo izvanredne izvođače koji će, verujemo, imati prilike da zasijaju jer smo im obezbedili sve uslove za visokoprofesionalne nastupe. Cloud zona će biti posvećena najširoj festivalskoj publici, koja dolazi porodično, da iskusi nešto novo i lepo se provede. S tim u vezi, osmislili smo festival tako da bude u potpunosti podređen potrebama različite publike i iako su ljudi za sad rezervisani ili skeptični kad su u pitanju navedene izmene, pozivamo ih da dođu na Ušće, lepo se provedu i sami se uvere u visoku funkcionalnost i odličan ugođaj na Beer Festu“, objašnjava Papović.
Najsavremenije ozvučenje, panorama baloni i selfi toranj verovatno su primamljivi za mnoge, međutim, muzički program nije onaj na koji smo navikli jer je Beer Fest znao da za samo jedno veče ugosti pregršt raznovrsnih izvođača svih žanrova.
Fali naravno stejdž za alternativu, a nema ni bine gde nove i mlade grupe mogu da predstave publici svoju muziku. Samim tim izostaje podrška i širenje muzičke scene, što je u neku ruku Beer Fest praktikovao raznovrsnim muzičkim programom, u kome su posetioci mogli potpuno besplatno da uživaju.
„Velika je šteta što je ukinuta bina gde su svirali novi bendovi jer su tu ljudi koji su prolazili mogli slučajno da vide možda svoj novi omiljeni bend. Ali ne samo što nema bine za nove bendove nego ima i mnogo manje rokenrola, to sam primetio. Baš šteta“, kaže Nemanja Kojić, Hornsman Coyote iz benda Eyesburn.
Povodom novog koncepta festivala piva Aleksandar Marković Lama, frontmen benda Bolesna štenad, kaže da očekuje da se „sve dole po ugledu na Trg republike poploča i dodaje da bilo bi lepo neki otvoreni drive-in bioskop da može autom da se dođe“.
On, razočarano dodaje da što se tiče alternative, „ona može da preživi i bez pažnje, bez vazduha i vode, kao kakva bakterija što kruži po svemiru. Živimo u trep-folk fazi Srbije i treba sačekati da to prođe“.
Njegovo mišljenje je da mladi bendovi treba da „idu preko da sviraju, jer ovde nemaju šansu, iako postoji i ta suluda ideja da ostanu i se bore za svoje mesto“.
Voditelj Igor Brakus pojašnjava da lično nikad nije voleo da ide na bilo šta što je besplatno, tako da ima razumevanje za „dva pića po čoveku“, konzumacije koje moraju da se plate da bi se ušlo.
Ono što njemu na prvi pogled smeta je nedostatak bilo kakvog koncepta u izboru muzičara koji će nastupiti.
„Spojiti Love Hunters, Psihomodo Pop, Senidah i Osvajače u jednoj večeri i dovesti Kosheen kao glavne zvezde, a ljudi nisu godinama nastupali, bar da ja znam, ne može, po meni, da odradi mentalno stabilna osoba. Tomi Emanuel, jedan od trenutno najvećih živih svetskih gitarista, nastupa 18. avgusta u 20.30 pa mi se čini da ga neće baš puno ljudi čuti. Šta si ga onda, koji moj, dovodio uopšte? Sporedni momenti kao što su Luna-park i Moto plac nagoveštavaju da je novi organizator Sky Music, monopolista svega i svačega što se organizuje ili ozvučava u naprednoj Srbiji, krenuo u vašarište te komercijalizaciju samog Beer Festa, čiji je koncept, bar na samom početku, bio da se pije pivo i sluša neka ok muzika“, ukazuje Brakus.
On dodaje da nije neki obožavalac ovog festivala i smatra da je ove godine „odabir muzičara koji nastupaju, čast izuzecima, prilično diskutabilan“.
„Za, pretpostavljam, ogroman novac koji organizator dobije od grada i države na bilo koji način, mogao je ipak više da se potrudi. No čini mi se, posebno na osnovu programa na glavnoj bini, da sam organizator pojma nema koga da dovede niti mu je to bitno dok ima neka kinta da se zaradi, a ovi što će da dođu ima da piju, njima nije ni bitno ko svira. Novina u nedostatku prostora za mlade srpske alternativne i rok bendove na predstojećem festivalu je poseban problem i to pre svega na nivou srpske kulture trenutno, gde je ovaj vid muzičkog izražavanja praktično medijski prokužen“, završava Brakus.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.