Senka - Euridika govori 1Foto: Milan Đakov

Prva dramska premijera u Teatru i operi Madleniaum u jubilarnoj 20. sezoni biće komad austrijske nobelovke Elfride Jelinek „Senka – Eurudika govori“.

Najavljena je za 25. oktobar, a prva repriza za 28. oktobar, što će se poklopiti sa 62. Međunarodnim sajmom knjiga, na kome su počasni gosti zemlje nemačkog govornog područja. Premijera u Madlenuanumu biće ujedno i prvo izvođenje i prevod na Balkanu ovog dela  ovenčanog Nestorovom nagradom za najbolju dramu u 2016. na nemačkom govornom području.  U prevodu Jelene Kostić Tomović i dramaturgi Slavenke Milovanović, dramu režira Ivana Vujić. Glavne uloge tumače Danica Maksimović kao Euridika Senka, Danica Ristovski je Eurudika Telo, Orfej Kosta Bunuševac je kreirao i scenografiju, dok se u horu Euridika pojavlju studentkinje Fakulteta dramski umetnosti. Predstava je ostvarena u saradnji sa Austrijskim kulturnim forumom u Beogradu, saopšteno je danas na konferenciji za novinare u beogradskom hotelu Cepter.

Drama Elfride Jelinek zasnovana je na antičkom mitu o najčuvenijem mitskom pevaču Orfeju i njegovoj supruzi nimfi Euridici, ali je prvi put ispričana iz ugla glavne junakinje, koja progovora o svojom viđenju priče. U režiji Ivane Vujić Euridika je naš savremenik i govori o poziciji žene danas koja je uvezena u odnose ljubavi, nesigurnosti i kupoprodaje.

– Ovo je veliki zadatak za reditelja i glumce – zahtevan komad na kome se dugo i zahtevno radilo. Elfride Jelinek raseca tkivo društva u kome je sve na prodaju i kome ljudi jure za događajima, a gube doživljaj. Ona je i muzičar i tako plasira svoje reči. Zahtevna je i traži posvećenost – ubojita je i stvari naziva pravim imenom. Nema „češlja koji bi „očešljao“ tekst Elfride Jelinek – naglasila je Ivana Vujić.

Zbog glumačkog izazova, ali i zbog činjenice da ovdašnja pozorišta uglavnom izbegavaju drame Elfride Jelinek, Danica Ristovski i Danica Maksimović ocenile su da su ovo možda najznačajnije uloge u njihovim karijerama. Kosta Bunuševac je, govoreći o liku Orfeja, rekao da je „pitanje idola-pevača čudesno“ i da se odlučio za minimalitičku scenografiju zato što je reč o „kosmičkoj prazini u kojoj se događa ljudska i božanska priča, u kojoj je jedini detalj crveni sanduk, koji predstavlja seme života“. Kostime je osmislila Dušica Knežević.

Elfride Jelinek (1946) rođena je u Štajerskoj, u braku češkog Jevrejina i Bečlijke. Na bečkom Konzervatorijumu završila je studije muzike, a potom i  pozorišnu umetnost i istoriju umetnosti na Univerzitetu u Beču. Jedno vreme bila je član Komunističke partije Austrije. Živi u Beču i Minhenu. Iz njenog pera izašle su „Ljubavnice“, „Isključeni“, „Pijanistkinja“, po kojoj je  2001. Mišel Hanek snimio film sa Izabel Iper u glavnoj ulozi. Njeni komadi „Burgteatar“ i „Odmorište“ u vreme kad su pisani i premijerno izvođeni izazvali su političke skandale, a roman „Želja“ dobio je status „ženskog pornića“. Nobelovu nagradu za književnost dobila je 2004, kad je u Austriji osnovan Centar za istraživaje njenog dela . Pati od socijalne fobije – retko se pojavlje u javnosti, ali zato preko TV drži korak sa događajima u svetu, pogotovo kad je reč o položaju žena. Izvođenja svojih dela često prati preko video linka  i komentariše ih sa umetnicima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari