Televizijska serija „Sablja“, čije su prve dve epizode emitovane prošlog vikenda , gleda se i komentariše ovde i u komšiluku.
Hrvatski filmski i televizijski kritičar Igor Tomljanović napisao je za Index. hr o seriji „Sablja“ pohvalan tekst, skrenuvši pažnju na koncept prema kome je ona oblikovana i put koji je prošla od inicijative do televizijske premijere.
Prema Tomljanovićevim rečima serija Sablja se krajnje seriozno i iz različitih perspektiva bavi događajem koji je dramatično promenio sled zbivanja i zaustavio promene koje su počele u postmiloševićevskoj Srbiji.
Nazvana je prema specijalnoj policijskoj operaciji hapšenja onih koji su bili uključeni u atentat na premijera Zorana Đinđića i trebalo je da bude premijerno prikazana još u februaru ove godine, ali je iznenada došlo do otkazivanja početka emitovanja.
„Uprkos spekulaciji o političkoj pozadini odlaganja, razlog za to bio je poziv u takmičarsku selekciju festivala u Kanu – Cannesseries. I filmska i televizijska verzija festivala imaju isti uslov, a taj je da svetska premijera može da bude samo u Kanu“, podseća Tomljanović.
To se, kako dodaje, „isplatilo“
Serija Sablja je nagrađena posebnom nagradom za glumačku interpretaciju, i to kompletne glumačke ekipe.
„Ali još važnije, dobila je svetskog distributera u snažnoj nemačkoj produkcijskoj i distributerskoj kući Beta, što o potencijalu serije govori i više od samih nagrada“, skreće pažnju Igor Tomljanović.
Prema njegovim navodima kada je Sablja konačno imala svoju televizijsku premijeru prošlog vikenda na RTS-u, prvu epizodu je pratilo milion 265 hiljada gledalaca, a drugu još više, milion i 330 hiljada, dok je udeo gledanosti dosegao senzacionalnih 28.3 odnosno 29.2 odsto.
Spektakularan početak
„Inače, serija započinje spektakularno, pokazuje nam sastanak Zorana Đinđića i Milorada Lukovića Legije uveče 4.10.2000. godine, dan uoči istorijskih demonstracija koje su dovele do pada Slobodana Miloševića“,piše Tomljenović, dodajući da je premijer Đinđić bio nagovoren na pregovore s Legijom kako bi sprečio krvoproliće koje se spremalo dan kasnije,.
Prve epizode serije su tradicionalno najzahtjevnije jer imaju zadatak da predstave veliki broj likova i njihove odnose, podseća Tomljanović dodajući da je to ovde bio posebno složen proces, kome su autori serije dorasli.
„Rezultat je to ogromnog truda koji je uložen kroz pet godina razvoja serije. Zanimljivo, inicijativa je potekla od samog RTS-a, a projekta se prihvatila produkcijska kuća This and That Productions .
On podseća na reči autora koji su sami rekli da je posao na Sablji bio opsežan i mukotrpan, da je zahtevao ogroman istraživački angažman, a zatim i izuzetno kompleksan posao konceptualizacije i dramatizacije priče.
„Na scenariju se izmenilo nekoliko scenarista, ali najveći posao ipak su izneli Goran Stanković i Vladimir Tagić, koji su podelili i rediteljski posao. I to na izvanredan način. Koristeći relativno klasični vizuelni i rediteljski izraz pripovedanje su približili stilu dokudrame te na taj način olakšali kombinovanje dokumentarnih i igranih delova, pri tome ne gubeći na atraktivnosti niti trilerskoj napetosti“, ocenjuje Tomljanović.
Prema njegovim rečima poseban kvalitet serije su glumačka ostvarenja, a svima im je zajedničko da glavni kriterijum nije bila ni sposobnost imitacije ni fizička sličnost, već prvenstveno ona karakterna.
„Uz to, glumci su često stariji od likova koje tumače, za šta postoji dobar razlog, naime oni često igraju likove koji su toliko toga u životu prošli, čija lica svedoče o bezbrojnim jezivim događajima, da ih njihovi vršnjaci jednostavno ne mogu uverljivo glumački otelotvoriti“, konstatuje između ostalog u Igor Tomljanović.
U svom tekstu on između ostalog konstatuje:
„Na osnovu dve epizode pretenciozno je davati konačni sud, no ipak nije teško zaključiti kako je reč o regionalno najboljoj i najvažnijoj ovogodišnjoj seriji“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.