Kao kontrapunkt hedonističkom, ritualnom folkloru plavo-belog Diznilenda i ritma koji zaposeda čitav grada tokom Oktoberfesta, koji je Tomas Man zvao ”monstrumom kermesom” i ”bavarskim saturnalijama”, Minhen sa ponosom proslavlja svog novog šefa-dirigenta na čelu elitnog Simfonijskog orkestra i hora Bavarskog radija.
U Herkules sali Minhenske rezidencije tri večeri uzastopno – 21, 22. i 23. septembra – novi šef-dirigent, ser Sajmon Ratl dirigovao je Hajdnovim oratorijumom ”Stvaranje sveta”.
Simbolička težina ovog Hajdnovog dela je novom šefu-dirigentu bila programska preferenca i neki vid simbolične inicijacije.
”U njemu (oratorijumu) je sadržano sve. Celokupni svet. Ta muzika je pogled u prošlost i pogled u budućnost onoga šta muzika može da bude. Ona je uravnoteženje i revolucija u isti mah, jedno delo prosvetiteljstva”, ističe ser Sajmon Ratl.
Veličastveni hor, milozvučne melodije, najsuptilnija polifonija, sve je to utkano u optimističku sliku čoveka.
”Ko se uz ovu muziku ne oseća bolje, tome je potrebna pomoć”, veli sa engleskim humorom ser Sajmon Ratl.
Solisti ovog izvođenja su bili Lusi Krou (sopran), Benjamin Bruns (tenor) i Kristijan Gerhaer(bariton).
Ratlova osvajajuća harizma, otvorenost za eksperimente i za savremenu muziku, kao veliki socijalni i pedagoški angažman, čini ovog dirigenta, rođenog u Liverpulu, fascinirajućom ličnošću našeg vremena.
Svoj internacionalni renome je Ratl stekao kao dirigent City of Birmingham Symphony Orchestra (1980–1998).
Od 2002. bis 2018. je bio šef-dirigent Berlinskih filharmoničata, a od 2017. do 2023. muzički direktor Londonskog simfonijskog orkestra.
Kao Conductor Emeritus ovaj 68-godišnji Britanac sa nemačkim pasošem biće i dalje počasni dirigent LSO.
On ide na turneje po Evropi i Aziji i neguje dugogodišnje odnose sa vodećim orkestrima širom sveta, između ostalih sa Bečkim filharmoničarima, Berlinskom štatskapele, Nemačkim simfonijskim orkestrom u Berlinu, Češkom filharmonijom.
Rado je viđen gost i na internacionalnim operskim binama – Royal Opera House Covent Garden u Londonu, u Beču i Berlinu, kao i New Yorker Metropolitan Opera i Festival d’Aix-en-Provence.
On je i česti gost Salcburškog uskršnjeg festivala.
Za preko 70 snimaka ploča/diskova Ratl je bio nagrađivan najvišim priznanjima.
Ser Sajmon Ratl diriguje ”Stvaranje sveta” i podseća da je ovaj oratorijum bio neka vrsta samoosiguranja građanske klase.
Kada je Hajdn komponovao ovaj oratorijum, u Francuskoj je potocima tekla krv sa giljotina i Evropa je imala čitavu seriju koalicionih ratova iza sebe.
Oratorijum počinje opisom haosa, koji se nakon samo nekoliko minuta preobražava u c-dur harmonični tok.
Hajdn i njegov libretist Gotfrid fon Sviten proslavljaju harmonični poredak sveta u tradiciji prosvetiteljskog trijumfalizma.
Adam i Eva su oslobođeni greha, životinje se uzajamno ne proždiru i sve obasjava sunce koje se prvi put pojavljuje.
U tome je ”Stvaranje sveta” reski kontrast realnosti i već je oratorijum pri prvom izvođenju imao veliki uspeh.
Ratl diriguje sa senzitivnom merom i nekakvim unutrašnjim emfatčnim spokojem koji indukuje na orkestar.
Time on u orkestru izazva svetlošću ozareni zvuk, strukturisan i besprekoran u balansu između tutti i brojnih solo-partija, na prvom mestu grandioznog prvog flautiste ovog ekscelentnog orkestra.
Filharmonijski hor je briljirao plastičnim fraziranjem i perfektnom artikulacijom.
Kristijan Gerhaer jedan od najboljih savremenih bariton-vokala je plenio suptilnim arijama, a Lusi Krou je blistala tečnim koloraturama i pefektno utkanim konsonantima u svojoj ulozi.
Homogenom tercetu je doprinosio i tenor Benjamin Bruns.
Grandiozno veče Hajdnovog oratorijuma sa grandseigneur(om) internacionalne dirigentske scene ser Sajmonom Ratlom, harizmatičnim novim šefom-dirigentom Simfonijskog orkestra i hora Bavarskog radija.
Minhen je blistao u spiritualnoj dubini muzike Hajdnovog oratorijuma i dugom aplauzu zahvalne publike svom novom dirigentu i muzičarima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.