odmor basibozukaFoto: izvor Sotheby

Slika Paje Jovanovića „Odmor  bašibozuka“, koja je, kako su pompezno mediji objavili“ vraćena u Srbiju“, jer ju je Muzej grada Beograda , uz podršku države, predsednika Aleksandra Vučića i Ministarstva finansija kupio na aukciji u londonskom Sodebiju za 304.800 funti sa sve taksama i porezima po svoj prilici nikad nije ni bila u Srbiji.

Makar tako stoji u katalogu Narodnog muzeja u Beogradu gde ispod reprodukcije ove Jovanovićeve slike tada pod nazivom „Albanski ratnik“ broj 16. u odeljku poreklo  stoji da je slika bila u Londonu i Njujorku . U katalogu takođe piše da je ovo delo  najverovatnije nastalo kada je slikar boravio u okolini Skadra.

“Jedna od uspelih Jovanovićevih verzija predstave tipičnog albanskog ratnika iz XIX veka koji se u trenucima predaha, pred nastupajuće pohode odmara uz čaj, kafu ili uz opojni miris nargila. Upečatljive fizionoimije, oštrih crta lica, u bogatoj nošnji i pod punom ratnom opremom, sa kuburama, jataganima i tipičnom arnautskom puškom rašak – krdžalinkom, ovaj ratnik, verovatno zapovednik omanje čete mogao bi biti slikan sredinom osamdesetih godina XIX veka kada je Jovanović boravio u okolini Skadra na severu Albanije“ piše istoričar umetnosti i muzejski savetnik Narodnog muzeja u Beogradu Petar Petrović u izdanju pod naslovom Paja Jovanović: Sistemski katalog dela.

Slika Paje Jovanovića „Odmor bašibozuka“ nije vraćena u Srbiju jer u njoj nikad nije ni bila 1

Ovde piše da se slika pojavljuje i pod nazivima „An Arnaut warrior“, „Resting sentinel from Shkodra“, „Albanien chief“.

Kada je reč o poreklu slike u katalogu stoji : French Gallery London,
Kolekcija Edward M. Knox, New York (do 1906)
Christie s London, March 18, 1994 (19th Centery Continental Pictures, Drawings &Watercolours, lo1 178 „Arnaut warrior“)

Podsetimo Muzej grada Beograda juče je  uz podršku države  učestvovao  u nadmetanju na aukciji u Sodebiju  i kupio sliku “ Odmor bašibozuka“.  Kako pišu domaći mediji „za lot broj 90 na aukciji „Put svile – slike orijentalista i nameštaj iz rezidencije u Belgraviji“ i zamolio je  sve naše kolekcionare da se  ne nadmeću kako bi ova institucija došla u posed slike.

Direktorka Muzeja grada Beograda Jelena Medaković izjavila je za “Večernje novosti” da je reč o “tehnički besprekornom ulju na dasci, sa izuzetno precizno urađenim detaljima, koje se ističe svojom lepotom, koje može umnogome da doprinese vrednosti kolekcije”, institucije na čijem je čelu.

Stav Narodnog muzeja u Beogradu povodom aukcije slike Paje Jovanovića u Sodebiju  je da to “nedvosmisleno odražava interesovanje za dela orijentalista među svetskim kolekcionarima”

“Slika Odmor bašibozuka našeg cenjenog slikara Paje Jovanovića je i pre aukcije bila poznata u literaturi, o čemu svedoči i činjenica da je, pod nazivom Albanski ratnik, 2012. godine objavljena u publikaciji Paja Jovanović: sistemski katalog dela, kustosa Zbirke slikarstva 18. i 19. veka Narodnog muzeja i muzejskog savetnika Petra Petrovića.Slika pripada ranom periodu stvaralaštva Paje Jovanovića, nastala je sredinom osamdesetih godina 19. veka, po porudžbini londonskog galeriste Henrija Valisa. Reč je o predstavi ratnika iz 19. veka naslikanom u duhu akademskog realizma. Prikazan je u bogatoj nošnji i punoj ratnoj arnautskoj opremi, naslikan sa nargilom u trenutku odmora.

Dodaju  i da je prirodno da kada se delo našeg uvaženog umetnika nađe u ponudi aukcijskih kuća da to izazove interesovanje kao i da nameće određena pitanja.

„U svakoj prilici kada se delo nekog našeg uvaženog umetnika nađe u ponudi aukcijskih kuća to izazove veliko i sasvim očekivano interesovanje ovdašnje stručne i šire javnosti.  Ovakve prilike su trenuci kada se zajedno i jedinstveno prisetimo značaja i važnosti umetnika sa ovih prostora. Pitanje koje se svaki put aktualizuje jeste da li je potrebno otkupiti sva dela naših umetnika koja u nekom trenutku bivaju predmet aukcija.

Svaka muzejska institucija ima definisanu politiku akvizicija u skladu sa kojom otkupljuje, prihvata poklone ili sakuplja zahvaljujući arheološkim istraživanjima. Upravo zahvaljujući jasnoj politici razvoja muzejskih zbirki moguće je unapređivati kako muzejske zbirke, tako i sve programe koje muzeji realizuju u cilju prezentacije kulturnog nasleđa. Imajući u vidu da dela naših umetnika zauzimaju značajno mesto u javnim i privatnim kolekcijama širom sveta i da uživaju sve veću pažnju na vodećim svetskim aukcijama, stvara se mogućnost da oni koji nisu upoznati sa značajem i dostignućima naših slikara i oni koji možda nikada neće posetiti Srbiju, mogu uvideti njihovu neprikosnovenu vrednost u likovnom društvenom i istorijskom smislu “  zaključuju u Narodnom muzeju u Beogradu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari