Umetnička galerija „Nadežda Petrović“ Čačak je više od mesec dana domaćin izložbe, pod nazivom ,,Nadežda – Savremenici – Sledbenici“, koja traje do 14. aprila , a kuriozitet je što je u okviru nje prvi put pred publikom predstavljena slika sa vedutom “Venecija” koja privlači posebnu pažnju.
Ovo delo nastalo je 1907.godine za vreme studijskog boravka Nadežde Petrović u Italiji u kojoj je ova slikarka tokom života boravila nekoliko puta.
Tokom posete Veneciji 1907. godine zajedno sa bliskim prijateljem i slikarom, Brankom Popovićem, Nadežda Petrović obilazi izložbu impresionista koja će na nju delovati snažno i koja će je narednih godina približiti impresionizmu.
Upravo u tom periodu nastaje nekoliko njenih kapitalnih dela kao što su “Dereglije na Savi”, “Koloseum” i “Venecija”.
Slika “Venecija”, koja je prvi put javno izložena na ovoj izložbi, rađena je tehnikom ulje na platnu, na kojoj preovlađuju smeđi tonovi, sfumato atmosfera, uzdržaniji i umireniji gest.
“Venecija” je jedno je od retkih dela iz njene impresionističke faze koje je Narodni muzej Srbije uvrstio kao kulturno dobro-muzejski predmet.
Izložba ,,Nadežda – Savremenici – Sledbenici“, predstavlja analitičku izložbu Nadeždine umetničke raskoši i ujedno prikazuje kontinuitet u diskontinuitetu stilova i pravaca kroz 150 godina.
U svakom od izloženih Nadeždinih dela na ovoj izložbi naslućuju se i očitavaju promene i oslobađanje od konvencionalnih stega i tradicionalističkog pristupa.
Kako ističe kustos izložbe Daniel Mikić predmet ove analitičke izložbe su umetnici kao istraživači.
“Oni svojim delom daju prvu i poslednju reč što se vidi u radovima koji su rezultat imaginacije, inovativnosti traganja, razumevanja i, konačno, modela realizacije u umetničkom izražavanju. Njihovi trendovi, refleksije na svetske tokove dovoljni su za efikasan rad i predstavljanje u javnosti” kaže Mikić.
Prema njegovim rečima Nadežda Petrović kao avangardna umetnica s početka 20. veka u Srbiji nameće raznovrsne komparacije i dijaloške korelacije sa stvaralaštvom ili određenim delima drugih umetnika – kako sa onima koji su na slikarsku scenu stupili istovremeno kada i ona, tako i sa neposrednim sledbenicima, ali i onima koji su stvarali znatno posle nje, a koji se svojim umetničkim radovima ili čitavim opusima, kroz traženje umetničkih polazišta mogu dovesti u vezu i oslanjati na razmišljanja Nadežde Petrović.
“To se posebno očitava kad su pitanju potrebe „slobode“ u umetničkom stvaranju, neophodnost „ulaska u društvo prosvećenih“ i potrebi iskoraka iz krutih shvatanja tradicionalizma i konzervativizma. Ovo su zapravo i osnovne polazišne tačke i krajnje ideje izložbe Nadežda – Savremenici – Sledebenici”, konstastuje Mikić
Pored Nadeždinih slika, na ovoj izložbi se mogu videti i dela još 52 autora, među kojima su Petar Lubarda, Ivan Tabaković, Beta Vukanović, Stojan Ćelić, Sava Šumanović, Milovan Destil Marković i mngo drugi, i to sa po jednom slikom koja jasno ukazuju na njen uticaj u sveukupnom likovnom razvoju naših krajeva.
Izložba ,,Nadežda – Savremenici – Sledbenici“ je upravo i pokušaj sagledavanja uticaja Nadežde Petrović na srpsku umetnost i umetnike kao ogled na primerima dela iz zbirki Umetničke galerije „Nadežda Petrović”.
„Za sveobuhvatnije razumevanje umetničkih tendencija Nadeždinog slikarstva potrebno je šire posmatrati i njenu borbu da srpsku umetnost uvede u tokove evropske umetnosti i da umetnik, kao stvaralac, ima poseban „sluh“ za stvarnost koju prevodi u interpretaciju sopstvenog viđenja ili u iluziju i kritiku viđenog, čineći da umetnik i njegovo delo imaju najviši, gotovo kultni status“ – zaključuje kustos Daniel Mikić.
Izložba će biti otvorena do 14. aprila 2024. a
Tokom trajanja izložbe u Umetničkoj galeriji „Nadežda Petrović“ u Čačku biće organizovano nekoliko otvorenih vođenja kroz postavku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.