Izložba slika Đorđa Ivačkovića (1930-2012) svečano je otvorena sinoć u Galeriji RIMA, a tome je u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji prethodila promocija prve monografije posvećena ovom umetniku koju potpisuju dr Ješa Denegri i Nevena Martinović.

Celovečernji program posvećen slikaru upotpunili su svojim obraćanjem dr Ješa Denegri i dr Irina Subotić, koja je, kao i Lidija Merenik, recenzirala monografiju.

Denegri i Subotić podsetili su na značaj Ivačkovića jer on pripada onom krugu umetnika koje je na vreme prepoznao svet, a potom i ovdašnja sredina. Još 1965. godine na Bijenalu u Francuskoj predstavljao je tu zemlju dok su Jugoslaviju zastupali Vladimir Veličković, Radomir Damjanović Damjan i Živojin Turinski. Međutim, Ivačković, koji je već tada u Parizu bio zvezda, nikad nije mario za publicitet, kaže za Danas Aleksandar Milojević, čelni čovek Galerije RIMA. Bio je svestan da će iza sebe ostaviti trag i u svom prvom intervju kaže: „Rođen 1930. u Horgošu u Jugoslaviji. Slikam od 1955. godine. Oduvek sam crtao. Studirao sam arhitekturu, zatim džez, klavir, veoma ozbiljno, čak sam i dirigovao malim orkestrom koji je svirao na radiju…“ Muzika, naročito džez, koji su ga obuzeli još za tinejdžerskih dana vidljivo su uticali na njegov apstraktan izraz u slikarstvu. O tome, kao i o Ivačkovićevom opusu i životu na istraživački način pisano je u pomenutoj monografiji za koju je zainteresovan i „Bobur“.

Promocija ovog vrednog izdanja biće organizovana u Beogradu, kao i izložba u Muzeju „Zepter“. Dotle, privilegiju da uživaju u apstrakciji Ivačkovićevih ostvarenja imaće Kragujevčani. I to u Ivačkovičevim velikim formatima nastalim u periodu između 1963. i 1972. godine kada je i postizao prve uspehe u Parizu. Slike iz 1963. godine daju jasan uvid u Ivačkovićeva polazišta – snažni tamni grafizam, naglašena gestualnost i fizički odnos prema slici, koji je preuzeo od svojih uzora poput Matjea, Sulaža, Hartunga, Klajna…

Tri dela za dan

Kuriozitet izložbe čine i tri remek-dela velikog formata (170x160cm), nastala u istom danu, koja će dati najbolji uvid u umetnikov procesa rada. Period nastanka ovih slika snažno je povezan sa Ivačkovićevim interesovanjem za džez muziku i učešćima na pariskim izložbama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari