Slike jedne katedrale 1Foto: Privatna arhiva

Upravo se ispunila prva godišnjica požara u katedrali Notre-Dame in Paris, koji je izbio 15. aprila 2019. a čije nam šokirajuće slike ne izbijaju iz sećanja.

Te momente na ovoj visoko simboličnoj građevini su ovekovečene fotografijama tog plamenog inferna, kao i istorijskim fotografijama od pronalaska fotografije u 19. veku do danas.

Ovde je reč o fotografima koje su sačinili Eduard Baldis, Čars Mervil, Čarls Negr, Ojgen Atget pa preko Andre Kerteža i Tomasa Struta, koje gledaoca i čitaoca ove knjige vode na sve strane katedrale do krovne konstrukcije sa grandioznom panoramom grada i njenim skurilnim svetom Gargoyle-figura koje je arhitekt Violet le Dik (Viollet-le-Duc) postavio na katedralu teku 19. veku kao ličnu predstavu o srednjevekovnoj arhitekturi.

Tekst je napisao američki medijevista Deni Smit i raniji protomajstor katedrale u Kelnu, gđe Barbara Šok-Verner.

Te kobne noći, kada je katedrala plametela kao buktinja, gasila ju je požarna brigada od oko 600 ljudi čitavu noć, bez prekida. Požar je progutao u svoju čeljust drvenu konstrukciju krova katedrale koja je sagrađena u 12./13. veku.

Ta konstrukcija je potpuno izgorela. U pet sati ujutro 16. aprila 2019. je požarna ekipa proglasila požar ugašenim.

Zanimljivo je da je na najstarijim fotografijama katedrale Notre-Dame postoje, da se na zapadnoj strani vide markantni tornjevi-zvonici, koje je William Henry Fox Talbot 1846.g. snimio.

Poslednja razaranja katedrale su vezana za Francusku revoluciju kada su mnoge skulpture biblijskih scena na galeriji na stubovima iznad portala, bili u revolucionarnoj srdžbi razvaljeni.

Planovi za restauriranje katedrale su u 19. veku bili nerazdvojivo vezani za ime arhitekte Eugène Viollet-le-Duc koji se smatra naknadnim pronalazačem gotike.

Ipak planovi za obnovu katedrale su nastali u saradnji sa njegovim kolegom Žanom- Batistom Lasiom, koji je 1857. umro, sedam godina pre okončanja poslova koji su katedrali dali lice idealizovane gotike.

Tornjevi su tada bili najviši elementi konstrukcije i markantni stilistički uzor neogotike. Tada je katedrala Notre-Dame postala i simbol grada Pariza, čak i docnije građevine poput Ajfelove kule ili crkve Sacré-Coeurs joj nisu potamneli slavu i osporili primat.

Sada se ovom luksuznom knjigom izdavač Schirmer/Mosel i njen priređivač Lothar Schirmer priključuju horu slavljenika koji ovoj kulturnoj relikviji svojim mudrim objašnjenjima i ilustracijama najvišeg kvaliteta ispisuju himnu njenom vaskrsenju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari