„I to što kažeš, može da se zove i ‘SNS u 101 pozi,’ nije loše“, kaže za Danas umetnik i svojedobno direktor Muzeja savremene umetnosti Živko Grozdanić Gera povodom otvaranja izložbe „gerikatura“ u subotu uveče od 19 sati u Geramuseumu, u Velikom Središtu (Železnička br. 168).
„Tamo ćemo videti jesmo li delili ‘hrabrost’, hoćemo li se skupiti i na kratko s kompjutera prebaciti u fizički svet“, kaže Gera, čiji je najrecentniji ciklus posvećen karikaturama koje je objavljivao na svom Fejsbuk profilu a čiji su integralni deo tekstovi, koje takođe potpisuje. Ima ih ukupno 101.
Zašto baš toliko, Gera kaže da nema pojma. Tako se desilo.
„Kad sam se pre šezdesetak dana upustio u svakodnevno crtanje ilustracija na lokalne vršačke teme bio sam siguran da ću izgurati sto crteža. Znao sam koliko sam ostrašćen. Bio je izazov svakog jutra nacrtati jednu ili više karikatura na temu SNS-a, i usput još nešto napisati“, objašnjava Gera. On kaže da se priča potegla iz nekoliko pravaca – od kritike izvesnog, kobajagi, novinara Aleksandra Čupića preko komičnog bota Neše Jelića, njihove gradonačelnice Dragane Mitrović, pa sve do velelepnog komesara za Južni Banat, strašnog Branka Malovića i Aleksandra Vučića… „Dakle, galerija likova čije sam političke ujdurme pratio i beležio. Svašta sam crtao i pisao. Reklo bi se da sam bio hrabar što baš na taj način zezam moćne naprednjake, što ih kontekstualizujem s vrednostima kulturnog nasleđa, filozofije, umetnosti, demokratije“, pojašnjava Gera.
On dodaje kako je, takođe, pokušavao da svakog ko bi pročitao tekst i karikaturu na njegovom profilu uvede u lavirint nesporazuma jednog političkog mišljenja sa ostatkom sveta.
„Jer SNS za mene ima osnovni problem autističnog gledanja na svet i komšiluk“, ističe Gera. Prema njegovim rečima, deo programa u Geramuseumu biće u subotu i predstava „Sluge javnog interesa“, koju će izvesti grupa mladih slobodnih ljudi, studenata Pravnog fakulteta i Gerinih prijatelja. Nakon toga druženje će se nastaviti uz vršačka vina i muziku u Vršačkoj konobi.
Gera priča da izložbom želi da na kratko zastane sa ovim projektom, pretvori ga u realnost, to jest, predstavi ga u fizičkoj varijanti ali i da i vidi da li će se ljudi na ovom, kako kaže „malom događaju“ skupiti u pristojnom broju i poslati sa mesta izložbe na desetine fotografija našim sugrađanima. A koji bi bili to „naši“ Gera kaže „oni koji bi došli, ali im se ta famozna sloboda još nazire u magli, pa će sve gledati na Fejsu. Ili su to ljudi iz SNS-a“.
„E, ti iz SNS-a bi bili face kad bi došli kod mene, do Velikog Središta i pogledali nas u oči, popili vršačko vino i porazgovarali o svemu“, poručio je Živko Grozdanić Gera.
On tvrdi da je njegov trenutni stav, kao i ’90-ih godina prošlog veka, „da treba graditi paralelni sistem, pa iz njega kroz korpus nevladinih organizacija izgraditi društvo“. „Zato sam u privatnim komentarima dobio veliku podršku. Mnogi se slažu sa mnom, ali zašto se o tome tako malo javno govori?“, pita se Gera.
On smatra d nije problem kada pojedinac ili nekoliko desetina nešto kaže, ali jeste problem što se to ne institucionalizuje. „Problem odnosa javno-privatno je ovde ključni“, tvrdi Gera. Prema njegovim rečima, sebe vidi kao zastupnika angažovane umetnosti i poslednjih godina se povukao u izolaciju.
„Ne želim da dajem bilo kakav legitimitet politici koju zastupa Aleksandar Vučić, bio on premijer ili predsednik. Zato sam i napravio ona dva rada u kojima se nisam bavio njime kao privatnim bićem nego razmatranjem funkcije premijera i predsednika države budući da on i na jednom i na drugom planu unosi svoju subjektivnost i svojim ličnim tumačenjima naseljava sve i uliva to u glave cele Srbije. Zato sam napravio skulpture ‘Alegorije o premijeru’ koje sam polupao, a predsedničke fotografije sam premazivao blatom“, podseća Gera.
Na opasku da lupanje skulptura „Alegorije o premijeru“ u vidu realistički izvedenih poprsja Aleksandra Vučića i nije baš gest povlačenja već nešto što se podrazumeva da će odjeknuti, Gera odgovara:
„Ja sam se povukao u smislu rada sa institucijama. Nigde ne učestvujem, niti mi otkupljuju radove, niti me pozivaju. Nema me nigde i zato sam odlučio da, kao i devedesetih, u svom objektu napravim paralelni sistem čija je osnovna priča izlagačka praksa kao kulturno-politička strategija. Ako tautološki zastupam tezu da politika mora da bude isto što i savremena umetnost onda je logično da ću da izgovorim da Mrđan Bajić i bilo ko drugi ne treba da daje Vučiću legitimitet. To je moj stav.“
Upitan zašto onda pravi izložbu karikatura u kojima je predsednik jedan od glavnih junaka, Gera skreće pažnju da nije o tome reč, već da u svom prostoru pravi neku vrstu lokalnog fronta. Taj front bi afirmisao kriterijume znanja iz određenih oblasti. Da li su to kultura, poljoprivreda, turizam, nije toliko važno koliko da je njegova osnovna ideja stvaranja sasvim novog otpora i što veruje da samo osvajanje lokala može uzdrmati ovu vlast.
„Mi ovde u Vršcu imamo nakaradnu situaciju u kojoj je Srpska napredna stranka instrumentalizovana i koja je dobila za gradonačelnika Branka Malovića. On je ovde zaveo neku vrstu terora. O tome se ćuti u svim institucijama. Mediji o tome ćute“, zaključuje Živko Grozdanić Gera, izuzimajući list Danas u kojem to može slobodno da kaže.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.