Oficijelno, festival će svečano biti otvoren 25. septembra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, plesnom predstavom „Svaki pokušaj će se završiti u skršenim telima i slomljenim kostima“ slavnog belgijskog koreografa Jana Martensa, koja je doživela veliki uspeh na festivalu u Avinjonu, a našu publiku će uvesti u tematiku 56. Bitefa, koja se bavi pitanjem rada, radnih […]
Oficijelno, festival će svečano biti otvoren 25. septembra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, plesnom predstavom „Svaki pokušaj će se završiti u skršenim telima i slomljenim kostima“ slavnog belgijskog koreografa Jana Martensa, koja je doživela veliki uspeh na festivalu u Avinjonu, a našu publiku će uvesti u tematiku 56. Bitefa, koja se bavi pitanjem rada, radnih prava i tržišta rada u svetu danas
Pod simboličnim sloganom „Mi – junaci rada svog“, 56. izdanje Bitefa odvijaće se od 23. septembra do 2. oktobra, a publika će već na početku moći da uživa u predstavama zvezdi ovogodišnjeg festivala.
U prologu festivala koji tradicionalno najavljuje tematske i estetske linije nastupajućeg programa i pravi kopču sa prethodnim izdanjem festivala, u Narodnom pozorištu u Beogradu biće prikazana predstava „(Nije) kraj sveta“, u režiji najznačajnije svetske pozorišne rediteljke Kejti Mičel i produkciji berlinskog pozorišta Šaubine.
Ova predstava je ekološki osvešćena u pogledu teme ali i produkcije, i uvodi potpuno novi, utopijski vid stvaranja pozorišta, a za šta se Kejti Mičel dosledno bori u svim svojim poslednjim radovima, praveći tako zaokret u svojoj ranije vrlo prepoznatljivoj poetici.
Kostimi i rekviziti su preuzeti iz ranijih predstava, scenografija izgrađena od reciklabilnih materijala, a struja za predstavu proizvodi se u njoj samoj, pedaliranjem dva specijalna bicikla.
Oficijelno, 56. Bitef svečano će biti otvoren 25. septembra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, i to plesnom predstavom „Svaki pokušaj će se završiti u skršenim telima i slomljenim kostima“, koja je doživela veliki uspeh na festivalu u Avinjonu.
Ovo izuzetno ostvarenje slavnog belgijskog koreografa Jana Martensa nije slučajno odabrano da otvori festival, jer uvodi publiku u tematiku ovogodišnjeg izdanja koja se bavi pitanjem rada, radnih prava i tržišta rada u svetu danas, sa posebnim akcentom na istraživanje rada u samim izvođačkim umetnostima.
Prema rečima umetničkog direktora Bitefa Ivana Medenice, dramaturgija ove predstave svodi se na gradaciju, kombinovanje i razvoj niza pokušaja da se ostvari jedna koreografska ideja.
„Ti pokušaji zasnivaju se, pored bazične Martensove zamisli, i na repetitivnoj i „psihodeličnoj“ kompoziciji poljskog autora savremene ozbiljne muzike Henrika Mikolaja Goreckog, kao i na materijalima koje donose plesači, njih čak sedamnaestoro, a koji su različitih godina (od 17 do 70), porekla i profesionalne istorije (jedan vid devised theatre-a), izjavio je Medenica.
Tako se postepeno, kako je istakao, mozaički sklapa pametan, topao i izuzetno duhovit esej o savremenom plesu.
„Taj esej spaja i prožima različita pitanja i stavove: ples kao fizički rad, značaj ličnosti plesača (njihovih godina, izgleda, obrazovanja…), razgradnja hijerarhija u stvaralačkom procesu, odnos tela i društvenog poretka“, kaže o ovoj izuzetnoj predstavi Ivan Medenica.
U glavnom programu festivala biće prikazano devet predstava vodećih domaćih, regionalnih, evropskih i svetskih pozorišnih autora iz Nemačke, Belgije, Meksika, Francuske, Srbije, Slovenije i Ujedinjenog Kraljevstva.
Poseban kuriozitet 56. Bitefa predstavlja činjenica da će svi autori (osim onih domaćih), gostovati u Beogradu po prvi put.
Predstava „(Nije) kraj sveta“, Foto: Gianmarco Bresadola
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.