Srđan Dragojević za Danas: "Neprijatno mi je zbog medijske intrige. Sa Srdanom sam prijatelj" 1foto: A.H./ATAImages

Bavimo se posledicama a ne uzrocima“, smatra scenarista, dramaturg i filmski kritičar Dimitrije Vojnov, povodom napisa u medijima u vezi sa predlogom konkursne komisije Filmskog centra Srbije i Odlukom FCS o dodeli sredstava za sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova čiji je najveći deo (57.040.370 RSD) dobila produkcijska kuća Zillion Film Lazara Ristovskog, dok su projekti Zdravka Šotre, Srdana Golubovića, Danila Bećkovića, Balše Đoga, Vladimira Tagića i drugih ostali bez podrške.

U fokusu medijske pažnje nije bilo samo ko je dobio sredstva a ko nije, nego i na koji način su oblikovana obrazloženja Komisije iako je, podsetimo, Filmski centar Srbije, odnosno, njegov Upravni odbor umeo da odbije predlog vlastite komisije bez obrazloženja kao na primer na konkursu za eminentne reditelje.

Dimitrije Vojnov misli da primedbe na obrazloženja komisije nisu toliko bitne u odnosu na mnogo važnija i kompleksnija pitanja u našoj kulturi, pogotovo u svetlu nekih ranijih gafova FCS-a.

– Od trenutka kada je film „Mezimica“ zabranjen 2018. godine, od strane hunte koja je vodila Filmski centar Srbije, usledio je niz događaja kao što su slučajevi filmova „Košare“ i „Falsifikator“ spram kojih neke primedbe na konkursna obrazloženja zaista deluju smešno i minorno, i samo pokazuju da se i dalje bavimo nevažnim umesto važnim pitanjima u našoj kulturi, i da se bavimo posledicom a ne uzrocima“, ističe za Danas Dimitrije Vojnov.

DIMITRIJE VOJNOV
FOTO: Stanislav Milojkovic

Ipak, neka od obrazloženja Komisije FCS-a u kojoj su: Marko Novaković, Milorad Milinković, Nikola Pejaković, Jovan Marković i Igor Onič, mnogima su zaparala uši kao u slučaju odbijenog projekta „Tela“ Srdana Golubovića kome je preporučeno da se ugleda na pristup Srđana Dragojevića u filmu „Lepa sela lepo gore“.

Iako se priča filma „Tela“ zbiva u dalekoj budućnosti 2045. godine kada Pukovnik dolazi u zabit u nekoj susednoj zemlji kako bi iskopao i preuzeo tela vojnika svoje države koji su tu poginuli čime bi simbolično trebalo da se stavi tačka na rat od koga je prošlo 50 godina, Komisiji se nije dopala odluka izbegavanja lokalnog, „što se ne konkretizuju datosti (gde i kada)“.

„Izbegavanje informacija o kom se to ratu govori i o kojoj zemlji je reč, ostavilo je ovaj scenario, pa i samu rediteljsku ideju, negde u vazduhu“, navodi se u obrazloženju Komisije.

Dodali su i da ih sve to podseća na rane verzije scenarije Srđana Dragojevića koji je pokušao da izbegne dnevnu politiku u svom filmu „Lepa sela lepo gore“, kao i da se kasnije odlučio za drugačiji put – konkretan događaj, konkretne junake što se toplo savetuje i scenaristima filma „Tela“ Srdana Golubovića.

Za Srđana Dragojevića je to nekorektan potez Komisije FCS.

– Reč je o neumesnom komentaru komisije Filmskog centra prilikom odbijanja scenarija Srdana Golubovića – napisali su da bi voleli da njegov projekat na to liči. Zbog ovakvog, možda neopreznog ali svakako ružnog, postupka komisije Filmskog centra osetio sam se veoma neprijatno, pogotovo zbog toga što sam prijatelj sa Srdanom. Znam novi Srdanov projekat, zaista nikakve veze nema sa „Lepim selima“ i ovakav zaključak se može doneti ako njegov scenario niste ni pročitali. Ali, ne bih se mešao u ove stvari dalje, bezrazložno su mene i moj film uvukli u ovu stvar – konstatuje Srđan Dragojević.

Upitan koje su za njega važne teme u svetlu neretko kontroverznih odluka Komisije FCS-a u vezi sa tim kojim projektima će biti dodeljena sredstva, Srđan Dragojević skreće pažnju da je bitno i da bi bilo dobro napraviti evaluaciju rada svih komisija zadnjih godina.

– Ovde nikada nije postojala inicijativa da se izvrši evaluacija rada svih komisija zadnjih godina jer posle tri do četiri godine kada se ti filmovi snime neke komisije se pokažu kao jako uspešne jer ti filmovi odlaze na velike festivale, imaju međunarodni uspeh ili bioskopski uspeh, a neke komisije su manje uspešne budući da mnogi filmovi koje one izaberu se i ne snime ili su upitnog kvaliteta. Tako da ono što je važno za Filmski centar kao neko usmerenje jeste da vrši evaluaciju komisija godinama unazad i da ponovo zove ljude koji su se pokazali kao dobri selektori. Za mene je to na primer vrlo važna stvar – ističe Srđan Dragojević.

On dodaje da je važno pitanje i to što imamo jako mnogo nesnimnjenih filmova.

– To otvara jednu novu temu da često kada izaberete projekat date autoru 20 procenata budžeta a sudbina tog filma je krajnje neizvesna. Morate veoma odgovorno proceniti koji od izabranih projekata mogu da dobiju ostatak budžeta na četiri, pet ili šest regionalnih ili međunarodnih konkursa i da budu snimljeni. To je veoma kompleksna stvar i mislim da je sve to važnije od medijske intrige koja je pokušana da se napravi i zbog koje je meni, ponavljam, neprijatno – zaključuje Srđan Dragojević.

Virus

Pored Zillion filma Lazara Ristovskog koji je podržan sa 57.040.370 RSD za projekat Vera „Kroner“ FCS je podržao i projekat „Presuda“ reditelja Vasilija Nikitovića sa 40.000.000 RSD, zatim projekat „Sestra“ reditelja Nenada Ognjenovića sa 27.831.480 RSD, a projekat „Virus patološke dobrote“ reditelja Predraga Ličine sa 25.128.150 RSD. Odbijeno je 35 projekata među kojima su između ostalih projekti reditelja/ke Maje Uzelac, Ivana Ikića, Slobodana Skerlića, Gordana Matića, Radoša Bajića, Dušana Zorića i Matije Gluščevića, Nemanje Ćeranića, Ognjena Sviličića,  Milana Konjevića, Milana Avramovića, Miloša Pušića i mnogih drugi o čemu možete saznati ovde

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari