Reditelj koji veruje samo kameri: Ko je Stole Popov, dobitnik Nagrade Živojin Žika Pavlović? 1Foto: GPL/Wikimedia Commons, Ilustracija: Danas

“Sumnjam kada film želi nešto ‘važno’ da kaže, verujem u njega samo kada stvara ljudski dodir”, rekao je jednom Stole Popov, jugoslovenski i makedonski reditelj i scenarista kome je danas uručena Nagrada „Živojin Žika Pavlović“ za promociju kulture prostora Balkana.

Upravo je u magazinu „Tajm“ istaknuto da se filmovi Stoleta Popova, kao i to zašto njegovi likovi dožive tragične krajeve, mogu razumeti samo ako se razume Balkan sam jer tu je, kako je Popov primetio, „temperatura uvek do vrha“.

„Balkanci … plaše se ratova, prevara, izdaje; plaše se svojih bližnjih i sebe“, smatra Stole Popov.

Ovaj sinaesta i vlasnik velikog broja prestižnih kinematografskih priznanja iza sebe ima nekoliko ostvarenja koja su bila nominovana za Oskara, a jedan od najvažnijih filmova po kojima je prepoznatjiv je „Tetoviranje“ za koji je scenario napisao zajedno sa Živojinom Pavlovićem i Mirkom Kovačem.

U njemu je stanje jednog društva prikazao kroz perspektivu zatvora, kao i raspad komunizma, što važi i za njegova prethodna dva ostvarenja „Crveni konj“ (1979) i „Srećna nova 1949“ (1986).

Novije postranzicijsko vreme dočarano je kroz suze i smeh u njegovom filmu „Ciganska magija“, u kome pored profesionalaca igraju i naturščici Romi koji prema Popovu poseduju jedinstven dar za glumu i muziku.

Da će Stole Popov postati reditelj moglo bi se reći bilo je suđeno ne samo po tome kako misli film koji doživljava kao medij posredstvom koga se dolazi do istine, nego i po poreklu.

Deda mu je bio profesionalni fotograf a otac snimatelj i reditelj.

Sam Popov je pričao da nijedna profesija osim ona koja se tiče filma za njega nije dolazila u obzir, jer su sve ostale vrste komunikacije za njega lažne. Još kao dete nije verovao verbalnoj komunikaciji smatrajući je uvek nepoštenom.

Prema sopstvenim rečima, nikada ga nije zanimalo da sluša ljude kako pričaju, već njihovo ponašanje, gestovi i emocije.

„Shvatio sam da kamera ne greši i nema milosti. Kamera je pas koji nakon sekunde zna da li ste prijatelj ili ne“, uveren je Popov čiji su i dokumentarni filmovi nagrađivani i prepoznati u svetu.

Rođen je 1950. godine u Skoplju, stalni je član Evropske filmske akademije. Za njegove filmove često je muziku pisao Vlatko Stefanovski, frontmen benda Leb i sol, a on je režirao spot za jednu od njihovih najpoznatijih pesama – „Skoplje“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari