Film „Crna venera“, baziran na istinitoj priči o Sartjie Bartman, robinji iz Kejp tauna koja je završila kao cirkuska atrakcija početkom 19. veka, impresionirao je publiku na festivalu u Veneciji. Film Abdelatifa Kešiša je, posle više nego tople reakcije, proglašen jednim od favorita za Zlatnog lava.
Jahina Tores glumi Bartmanovu, koja je u Evropu dovedena iz Južne Afrike, gde je predstavljana kao „Hotentoska Venera“. Sam film podseća u pojedinim trenucima na „Čoveka-slona“ (1980), a priča o Bartmanovoj nema srećan kraj – umire kao prostitutka u Parizu. Posle njene smrti francuski naučnici su sačuvali njen mozak i genitalije i teoretisali da je bila bliža majmunima nego Evropljanima, te je stoga predstavljala inferiornu rasu. „Bilo je vredno svega, uprkos scenama ponižavanja, golotinji i činjenici da sam morala da se ugojim 13 kilograma. To je priča koju morate da ispričate kao ljudsko biće, kao žena“, rekla je Toresova o svojoj prvoj ulozi. Nju je reditelj Kešiš otkrio na ulici pariskog multietničkog naselja Belvil 2005. godine.
Za Kešiša ova priča o surovosti i netolerantnosti ima posledice i danas. „Ne verujem da je slučajnost što teorije naučnika iz prošlosti imaju svoj eho i danas, kao što je to bilo u vreme fašizma u Evropi, na primer“, podseća reditelj i dodaje da je veoma zabrinut zbog nekih današnjih dešavanja, kao što je odluka Francuske da vrati Rome u istočnu Evropu. Kešiš je ideju o snimanju filma o Bartmanovoj dobio kada je Južna Afrika zatražila od Francuske da vrati njene ostatke, koji su bili izloženi u Parizu do sredine 70- tih godina. To se na kraju i dogodilo 2002. godine, te su ostaci sahranjeni u provinciji u kojoj je rođena.
Holivudski glumac Ben Aflek se u Veneciji predstavio svojim drugim rediteljskim filmom – filmom „Grad“. Reč je o kriminalističkom trileru smeštenom u Bostonu, u kome pored njega igra i Džeremi Rener. Sam naslov filma se odnosi na predgrađe Bostona koje daje neverovatno veliki broj pljačkaša banaka. Za Aflekov film, koji je prikazan van takmičarske konkurencije, naročito su se zainteresovali italijanski novinari, pogotovu zbog korišćenja reči „omerta“ (mafijaškog koda ćutanja), koja se koristi u filmu. Reditelj kaže da i u pomenutom predgrađu, Čarstonu, postoji zakon ćutanja koji objašnjava zašto je od 49 počinjenih ubistava samo 25 rasvetljeno.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.