Dolazak italijanske glumice Monike Beluči u Beograd podsetio je na trenutak na neke srećnija vremena u istoriji Festa, kada su aktuelne svetske zvezde dolazile na ovu manifestaciju kako bi predstavile svoje nove filmove.
Šarm i eleganciju koju su na Fest nekada donosile Sofija Loren ili Đina Lolobriđida, pratila je i jednu od najpopularnijih i, kako se to obično neizostavno mora pomenuti, najlepših glumica na planeti. Žena koja svojom pojavom podseća na neka lepša i srećnija vremena u filmskoj istoriji, kada su glumice plenile svojom prirodnošću, otvorila je 45. Fest, a tokom 24 sata koliko je provela u glavnom gradu Srbije, gotovo svaki trenutak je iskoristila kako bi promovisala film „Na mliječnom putu“ Emira Kusturice, u kome, pored reditelja, igra glavnu ulogu. Ona je pre svega isticala koliko je za nju bilo važno što je u ovom filmu dobila priliku da igra ženu u pedesetim, koliko i sama ima, koja je bez obzira na svoje godine spremna da voli. Kaže da „nikada nije bilo bolje vreme biti žena u pedesetim“.
U razgovoru za Danas na pitanje da li je zaista tako i na filmu ili su uloge za zrelije glumice i dalje rezervisane samo za pojedina imena, ona odgovara da su „nastupile velike promene u poređenju sa ranijim periodom“.
– Naravno da uvek može biti više. Ali, u poređenju sa prošlošću nešto se zaista menja u tome kako vidimo žene, kako vidimo glumice. Čak i u mom iskustvu, ako pomislim samo na ulogu koju je za mene napisao Emir Kusturica. To je žena u svojim pedesetim. To znači da Kusturica zna svet žena i da je napisao divnu ulogu. Tako ženstvenu, tako senzualnu, snažnu za ženu koja nije toliko mlada – kaže sagovornica Danasa.
Beluči je poslednjih godina uspela da promeni percepciju o tome koliko godine nemaju veze sa lepotom. A pravu revoluciju je i donela, kako i sama kaže, ulogom u poslednjem nastavku iz serijala o tajnom agentu 007 DŽejmsu Bondu, postavši najstarija glumica koja je igrala Bond devojku – tačnije prvu Bond ženu. Do sada, glumice koje su igrale u ovim filmovima u proseku su imale 29 godina (izuzev Onor Blekmen, koja je imala 38 kada je glumila Pusi Galor u nastavku „Goldfinger“), dok je Beluči ušla u šestu deceniju kada je zavodila Bonda. Zanimljivo je da je i sama Italijanka istu ponudu odbila pre 25 godina jer, kako kaže, „nije bila spremna, dok sada kontroliše sopstveni život“.
Odgovarajući na pitanje da li sada bira uloge razmišljajući o tome šta taj film može da promeni u budućnosti, kao što je „Spektra“ donela prvu Bond ženu, a ne devojku, ona kaže da je „nastavak „Bonda“ bio velika revolucija u svetu filmu“.
– Bilo je divno videti ženu koja nije više mlada, ali koja i dalje može da provocira, da pokaže ženstvenost i da izazove želju iako ima bore. Mislim da je to lepa slika i lep primer – objašnjava glumica.
Beluči je izgradila respektabilnu karijeru igrajući pre svega u evropskim filmovima, ali i u američkim ostvarenjima. Otkada je zvanično istupila iz sveta manekenstva ulogom u filmu „Apartman“, koji joj je doneo i nominaciju za nagradu Cezar, igrala je u ostvarenjima poput: „Nepovratno“, „Malena“, „Pakt s vukovima“, „Pod sumnjom“, „Matriks“ (nastavcima „Reloaded“ i „Revolutions“), „Stradanje Hristovo“…, pažljivo birajući svaki svoj novi projekat. Zato je danas pre svega priznata glumica koja svojom ulogom garantuje filmskom naslovu popularnost, ali i kredibilitete.
Sarađivala je sa Melom Gibsonom, Gasparom Noem, Kopolom, sestrama Vahovski, Semom Mendesom…, a na pitanje ko joj je pomogao da da sve od sebe na velikom platnu, a zbog koga je možda posumnjali u svoja glumačka umeća, odgovara da su svi reditelji različiti.
– Svako mi je dao drugačiju mogućnost da odrastem. Tako sam srećna što je toliko različitih reditelja iz toliko različitih zemalja došlo do mene sa toliko različitih filmova i uloga. I ja sam iznenađena što sam imala priliku da radim sa tolikim brojem različitih ljudi. Kada sam počinjala, nisam ni pomislila da ću imati toliko mogućnosti. Zaista sam i sama iznenađena kada pobrojite sva ta imena – kaže Monika Beluči.
Emir Kusturica je govorio da je Beluči požrtvovano pristupila svojoj ulozi u filmu „Na mliječnom putu“, koji je snimala četiri godine – „bila je u blatu, skrivala se ispod ovaca, skakala sa 20 metara, i u isto vreme nije izgubila ono što je najvažnije kod čoveka glumca, a to je da razmenjuje energiju na sceni a ne da glumi odvojeno“. Osim toga, Beluči u filmu govori srpski, što za nju s druge strane nije ništa neobično. Glumica je od početka svoje karijere igrala paralelno na italijanskom, francuskom i engleskom jeziku, ali i na aramejskom („Stradanje Hristovo“) i persijskom („Sezona nosoroga“).
Na pitanje šta radi kada nema potpunu kontrolu nad jezikom koji govori u filmu, ona odgovara:
– Moram uvek da budem u potpunoj kontroli nad jezikom, jer ako ne znam šta govorim, ne možete uneti svoju život i dušu u ulogu ako ne razumete. Svaki put kad igram na drugom jeziku, moram da znam tačno šta govorim da bih svoja osećanja prenela na glumu. Ali, mislim da su reči u stvari ništa. Na filmu je najsnažnija slika i ono što slika govori jače je od reči. Suprotno nego u pozorištu – objašnjava glumica.
Iako s vremena na vreme igra u američkim filmovima, nikada nije bila deo Holivuda. Zašto radije bira evropske filmove i nezavisne autore i produkcije?
– Ja sam Evopljanka. Ja živim u Evropi, a onda s vremena na vreme odem u Ameriku. Ali, američki reditelji i producenti su tražila mene. Ja nikada nisam živela tamo. Za mene je to uvek zanimljivo iskustvo jer se obično odlučujem za umetničke filmove. I ovaj film koji je Emir Kusturica radio je veliki film, ali je umetnički. Onda ponekad snimam i one filmove koje Amerikanci najviše vole. Za mene je film uvek film i ništa se ne menja kada se kamera upali. Gluma je uvek gluma. Sa istom emocijom i istom strašću ulazim i u film koji nema novca i onaj koji ima ogroman budžet. Uvek se radi o tome koliko želim da radim sa određenim rediteljem i koliko želim da iskusim nešto novo – priča Beluči.
Glumica je inače prošle godine snimila dve serije u Americi – gostovala je u nekoliko epizoda popularnog „Mocarta u džungli“ i dugoočekivanom nastavku kultnog „Tvin Piks“ Dejvida Linča.
– Ne smem ništa da kažem. Još uvek ništa nisam videla. Radoznala sam kao i vi – kroz osmeh konstatuje Monika Beluči.
„Na mlečnom putu“ u bioskopima
Film „Na mlečnom putu“ scenariste i reditelja Emira Kusturica, kojim je počeo 45. Fest, od 25. februara nalazi se na redovnom bioskopskom repertoaru širom Srbije. To je priča o životu jednog čoveka u tri različita perioda: o vremenu koji je proveo kao mlekadžija tokom rata, opasnim avanturama i romansi sa voljenom ženom i potonjem monaškom životu, kada se osvrće na burnu prošlost – kako svoju, tako i svoje zemlje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.