The Smashing Pumpkinsfoto: Album Covers

Ove nedelje preporučujemo nove albume za bend The Smashing Pumpkins i američkog kantautroa Bena Seretana

The Smashing Pumpkins – Aghori Mhori Mei

Rečenica koju se nisam nadao da ću izgovoriti u 2024. godini, ali evo je – The Smashing Pumpkins imaju dosta dobar novi album.

Bend već nekoliko godina kao i da ne postoji, iako su bili diskografski aktivni, Prethodnih godina, interesovanja frontmena Bilija Korgana više su bili rvanje koje komentariše i podkasti, koje vodi i u kojima gostuje, a u kojima često ispada jedan od onih likova koji izbacuju nemoguće teorije zavere. Tako da razumljvo je da ne očekujemo od Korgana da mu je uopšte danas i stalo do muzike, a pogotovo da je pravi pod imenom firme koja ga je proslavila devedesetih.

Ne lezi vraže, okupio je ponovo bend sa dva stara člana. Tu su gitarista Džejms Iha i bubnjar Džimi Čemberlen. Pronašli su svoj novi-stari zvuk, ali i modžo. Glavna karakteristika benda u ranijim godinama je bila da ništa ne možete da očekujete od njih jer ne znate u kakvom će raspoloženju se predstaviti. Da li ljutitom, da li nežnom.

Upravo tu, iznenađujuću komponentu su rešili da ostvare i na albumu „Aghori Mhori Mei“. Taman kad prvi rifovi pesem „Edin“ podsete na nešto što bi lagano Tool mogao da odsvira, već na sledećoj traci „Pentagram“ Pumpkinsi prizvaju zvuk sa kultnog im albuma „Siamese Dream“. Da bi već u nekom sledećem trenutku čvstu gitarsku svirku počeli da ulepšavaju sintovi kao transportovani iz 80-ih godina, i na kraju se sve završi gotik baladom „Murnau“.

Za svo to vreme, bend nas je prošetao kroz niz raspoloženja i žanrova, ali pritom nijednog momenta ne odstupajući od svog stila oslonjenog na stoner rok i shoegaze zbog kog ste svakog časa svesni da slušate The Smashing Pumpkins ploču. Dobro, tom saznanju pomaže mnogo i to što je tu uvek prepoznatljivi unjkavi glas Korgana.

Korgan je želeo na ovom albumu da potone u mrak da bi iz sebe iznedrio svetlo. To valjda i govori ovaj naslov čudnog imena. Aghori je pleme hinduističkih ekstremista koji slave smrt i kanibalizam, dok je kao kontra tome reč mhori koja označava lepotu. U tom kontrastu Korgan decenijama radi, stvara remek dela ali i promašuje.

„Aghori Mhori Mei“ možda neće biti velika kao najveće visine Pumpkinsa, ali je za svaku pohvalu da bend može da zvuči ovako sveže i posle više od 30 godina postojanja.

Ben Seretan – Allora

Čini se da svako malo pominjemo bend Wilco koji je ostavio ipak presudan uticaj na mnoge mlade bendove i izvođače, kako zbog iskrene emocija i srca na rukavu, tako i zbog eksperimenata u kojima su buku i kraut rok upoznali i venčali za američki indie rok i kantri. Mnogi su krenuli tim putem, a Ben Seretan na albumu „Allora“ je pravi primer nekoga koji je pažljivo slušao na času, skupljao beleške i sad uspeo da sve to na kvalitetan način replicira.

Allora je ta reč koja popunjava prostor između nekoliko misli, i koju svi mi neitalijani volimo da izgovaramo kad smo na proputovanju kroz Italiju. Seretan je sa svojim bendom snimio album u studiju koji se nalazio nadomak Venecije. I kad slušate ovaj album, ali stvarno, stvarno slušate, vi možete da čujete trojac u punoj formi koji pokušava da upije svaki trenutak mesta u kom uživaju ali koje ne zovu domom, ali i da čujete šta ih sve tom domu vraća i šta im nedosaje.

Iako ploča kreće najboljom trakom na albumu „New air“, krautorokerskom indie rok himnom, Seretan sa svojim bendom u kasnijim pesmama počinje da plovi drugim svemirom. Vrlo lako možemo da čujemo i uticaje benda Spiritualised, sa klavijaturama koje prizivaju gospel, ali i ritmom koju sve odvodi u psihodelični rok 70-ih.

„Every morning is a glory hallelujah“ je stih iz poslednje pesme albuma koji nagoveštava bavljenje večnom temom spiritualnosti kao takve, koju su mnogi muzičari obrađivali i doktorirali. Seretan ipak, toliko involviran u svoj zvuk i lepotu muzike kao takve, samu muziku i stavlja na pijadestal, kao neko novo vrhovno biće kom se treba moliti i koju treba slavati.

Strani mediji su ovu ploču već nazvali – „ona luda italijanska ploča“, i mislim da je to i najbolji opis za jedno od vrhunaca indie roka izdanja za ovu godinu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.