Na maloj sceni Opere i teatra Madlenianum u utorak uveče biće izvedena premijerna obnova predstave „Kazanova protiv Don Žuana“.
Reč je o komadu Miodraga Ilića, koji je scenski život započeo krajem januara 2016, u režiji pokojnog Predraga Ejdusa, koji je odigrao i glavnu ulogu Kazanove. Od Ejdusove smrti predstava nije igrana, ali se zbog interesovanja publike sad vraća u „drugi život“. Ejdusovu režiju preneće autor komada Miodrag Ilić, a u predstavi igra nova podela: lik ostarelog Kazanove tumači Tihomir Stanić, Don Žuana Steva Piale, a Gizelu Ivona Kustudić, koja je nekoliko predstava igrala i sa svojim profesorom sa Akademije Predragom Ejdusom. Reprize obnove najavljene su za 23. maj i 3. jun.
– Režija Predraga Ejdusa ove zakovitlane bajke o poslednjoj Kazanovinoj ljubavi i čudesnom pojavljivanju Don Žuana nastaviće da živi i posle njegovog odlaska. Ova predstava ispunjena poetikom, prefinjenom setom, filozofijom, uvek je puna i imala je i gostovanja – rekla je Ana Radivojević, direktor Drame u Madlenianumu, na konferenciji za novinare povodom premijerne obnove.
Miodrag Ilić objasnio je da spada u pisce koji „učestvju u pripremi prauzvedbe svojih dela, tako da je bio neka vrsta asistenta Ejdusu, što mu je pomoglo da se sad snađe u rediteljskom poslu, pogotovo što je završio Akademiju dramskih umetnosti i bio upravnik pozorišta“. Prema njegovim rečima, izbor Tihomira Stanića za ulogu Kazanove je „pun pogodak“.
– Meni je uvek radost da upoznam nove partnere. Nemam ulogu koju želim da igram, odigrao sam sve role koje su bile moje. Ali, još od druge godine Akademije, kad sam video Felinijev film „Kazanova“ sa Donaldom Saterlendom u glavnoj ulozi, opčinjen sam tim likom. U mnogim ulogama igrao sam tog Satarlendovog Kazanovu i čudnim slučajem sad sam tu ulogu nasledio od Pece Ejdusa. Zato mi je ova uloga bitna u mom ličnom i profesionalnom životu – kazao je Tihomir Stanić, koji je u Narodnom pozorištu u Beogradu igrao i Don Žuana, u predstavi koju je 1995. režirao Petar Zec.
Stanić je naglasio da se Felinijevo delo završava tamo gde počinje Ilićev komad i da pozorište ne trpi filmska sredstva, ali da u predstavi ima scena koje su njegova uspomena na taj film.
Predstava „Kazanova protiv Don Žuna“, nastala je prema Kazanovinim memoarima, koji su izvornoj verziji, bez cenzure na Zapadu objavljeni tek pre više od 30 godina. Miodrag Ilić kaže da je veliki propust i nepravda što se pri pomenu Kazanove interesovanje završava obično na njegovim erotskim avanturama, jer je reč i daleko svestranijoj ličnosti.
– Felinijev film kao i ova drama proistekli su iz ogromnog duha koji sobom nosi velika ličnost kakav je Kazanova. Moj komad je setna komedija, koja govori o poslednjim danima Đakoma Kazanove, čoveka visokog obrazovanja i mnogih talenata – velikog ljubavnika i obožavaoca žena, avanturiste, alhemičara, diplomate, špijuna, kockara, osnivača francuske lutrije, varalice, doktora pravnih nauka, darovitog pisca, raspopa, muzičara, poliglote, a nadasve ekstravagantne ličnosti lišene obzira prema konvencionalnim normama i ustaljenim vrednostima. Posle burnog života, osiromašen, on poslednje dane provodi kao bibliotekar – štićenik grofa Valdštajna u dvorcu Duks, gde dolazi i mlada grofova štićenica Gizela. Iako star, Kazanova i dalje želi da osvaja žene i priseća se da je bio koautor libreta za Mocartovu operu „Don Đovani“… To je ukratko zaplet u kome su istorijska ličnost Kazanova i mitski Don Žuan iz španskog narodnog predanja, koji je plod katoličke dogme o pragrehu, koji je preuzeo ulogu duhovnog Adama koji prezire i kažnjava sve Eve zbog proterivanja iz Raja, zapravo su dva filozofska antipoda koji se sukobljavaju u ovoj teatarskoj filozofemi – objasnio je Miodrag Ilić.
Antologijski komad
Između dva pozorišna života, Ilićev komad „Kazanova protiv Don Žuana“ našao u Antologiji savremene srpske komedije u izdanju Cepter buka. Knjigu, koja će večeras biti predstavljena u Madlenuanumu, priredio je Radomir Putnik.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.