Predstavom francuske trupe CIE 111 „Manje-više beskonačno“ iz Tuluza, večeras u 20 sati u Plavoj dvorani Sava centra počinje 42. beogradski internacionalni teatraski festival – Bitef 08

„Ovogodišnja selekcija Bitefa“, kaže se u eksplikaciji selektora Jovana Ćirilova i Anje Suše, „fokusirala se na fenomen manipulacije pojmom tragičnog u savremenom svetu. Posle mnoštva odgledanih predstava, našem festivalu se nametnuo zaključak koji se postepeno pretvorio u ovogodišnji slogan a koji, ukratko, glasi da tragičnost današnjeg sveta u pozorišnoj obradi gotovo uvek postaje tragikomedija… U ovogodišnjoj selekciji našla su se neka od najmarkantnijih i najpriznatijih pozorišnih imena internacionalne pozorišne scene, koja su se, svako na svoj način, bavili savremenim fenomenima, balansirajući na tankoj žici između tragične i tragikomične percepcije sveta u kom žive. Među njima su umetnici poput Martalera, Gebelsa i Gočeva, koji su od ranije poznati beogradskoj publici, ali i umetnici koji su, iako većdugo prisutni na međunarodnoj pozorišnoj sceni, prvi put u Beogradu. To se, pre svega, odnosi na Meg Stjuart, američku koreografkinju i plesačicu koja živi i radi u Evropi“, Kao i svake godine, Bitef „izvodi“ pozorište i svoju publiku van tradicionalnih, institucionalnih prostora. Tako se Martalerov „Manjak prostora“, predstava čiji je naziv „odlična metafora za savremeno čovečanstvo, ali, očigledno i velika tragikomična tema savremenog teatra“, kako su primetili selektori, odvija na brodu Kolos ispod Brankovog mosta, dok se jedna od domaćih produkcija na ovogodišnjem Bitefu – Mocartov „Don Đovani“ u režiji Bojana Cvejić, odigrava u Hali 3 Beogradskog sajma. Bitef pomera granice i kad su u pitanju izvođači i publika njegovih predstava. U „Bejbi drami“ švedskog Unga Klara pozorišta iz Stokholma, u režiji Suzan Osten, koja je izvršila revoluciju u pozorištu za decu i mlade, učestvuju bebe uzrasta od šest do dvanaest meseci, kojima je predstava i namenjena.

Osim deset predstava u glavnom, takmičarskom programu, tu su i one iz Show Case selekcije, pratećeg programa namenjenog pre svega gostima iz inostranstva, jer predsatvljaju izbor iz domaćih pozorišta i to u duhu Bitefa. Gostiju je ove godine čak 80 – od autora predstava, preko predstavnika značajnih pozorišnih festivala u svetu do kritičara, novinara, teatrologa. Tu su i članovi internacionalnog žirija: Hans-Tis Leman – predsednik, pozorišni teoretičar iz Nemačke, Mia David – scenografkinja, Marija Karaklajić- dramaturškinja, Konstanca Markas – koreografkinja iz Argentine i Katarina Pejović- dramaturškinja. Oni će odlučivati o nagradi Gran pri „Mira Trailović“ za najbolju predstavu u celini i o Specijalnoj nagradi za predstavu koja se nekim svojim elementom izdvaja od ostatka selekcije.

U pratećim programima su i Bitef polifonija, edukativni program angažovanog pozorišta mladih i za malde, Bitef na filmu, ove godine posvećen umetničkoj porodici Čaplin, teorijsko-kritička škola Teorija koja hoda, program Evropske mreže izvođačkih umetnosti – ENPARTS. Specijalni program Istina u pozorištu donosi dve predstave tzv. dokumentarnog teatra. Sa jednom od njih, južnoafričkom „Istinom u prevodu“, Bitef i ove godine gostuje u Novom Sadu, odnosno, SNP. After ten partis, tematske večeri posvećene zemljama iz kojih predstave dolaze, biće prilika za neformalno druženje. Susrete sa stvaraocima nakon predstava moderiraće Tatjana Gašparović, teatrološkinja iz Zagreba i Ana Lasić, dramaturškinja.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari