Otkako je 4. aprila u Galeriji nauke i tehnike SANU otvorena izložba „U glavnoj ulozi Miodrag Tabački – povodom pedesetogodišnjice rada“, ovaj svetski poznati srpski scenograf, kostimograf, univerzitetski profesor i „dopisni“ akademik nalazi se u centru aktivosti ove naciononalne institucije. Posle prošlonedeljnog masterklasa u okviru akademijinog Ciklusa „Susreti sa stvaraocima“, u svečanoj sali SANU u čast Tabačkog održan je međunarodni skup pod nazivom „Umetnik scene Miodrag Tabački: od avangarde do baroka i nazad“.
Ova jednodnevna konferencija imala je dva panela – teoretski u okviru kog su poznati domaći stručni autoriteti govori o životu i delu Tabačkog, uz analizu njegovog scenografskog rada, uglavnom u predstavama na sceni JDP-a.
Drugi panel, umetnički razgovor koji je vodila Mija David, okupio je pozorišne stvaraoce sa prostora bivše SFR Jugoslavje: Nebojšu Romčevića, Radmilu Vojvodić, Egona Savina, Bjanku Ursulov Adžić.
– Miodrag Tabački je od detinjstva u Zrenjaninu i Perlezu bio opčinjen magijom pozorišta i ta opčinjenost nije presahla do danas. On se sigurno kreće kroz stilove, epohe, vreme, raspoloženja, karaktere… Zna da za uspešnu scenografiju nije dovoljno samo uravnoteženje likovnog izraza, već i ideja koja pripada svetu dramaturgije. Scenografija za njega nije samo prostor za igru, već njen deo dramaturgije i pozorišne magije – naglasila je Irina Subotić, istoričarka umetnosti, koja se uz scenografski osvrnula i na kostimografski rad Tabačkog.
Ona je ukazala da je Tabački, osim što spada u retke umetnike koji znaju vrednost dostupnosti svoje dokumentacije, “u svom umetničkom radu uspešno izbegavao ponavljanje i pleonazam, pokazujući time da poštuje publiku pružajući joj šansu da sama donese zaključke”.
Profesorka Milena Dragićević Šešić ocenila je da umetnost Miodraga Tabačkog jeste deo “poetike avangarde generacije šezdeset osme”, ali uz ogradu da “taj generacijski ključ samo delimično može da se koristi u čitanju dela Tabačkog”, koje odlikuju “metaforički ambijent predstava, metafora simbola, uz kinetički dekor kao zaštitni znak ovog umetnika”.
– Njegova scenografija je akter u igri. Često je je dobijala aplauze publike sama po sebi i na otvorenoj sceni. Scenografija Miodraga Tabačkog kao scena za igru pripada primenjenoj umetnost, ali ona je i umetničko delo samo po sebi – naglasila je Milena Dragićević Šešić.
Marina Milivojević Međajev, Ivan Medenica i Ognjen Obradović analizirali su scenografije Miodraga Tabačkog u predstavama koje je radio sa pokojnim Dejanom Mijačem u JDP-u – „Rodoljupcima” i “Putujućem pozorištu Šopalović”, kao i na antologijskoj produkciji komada Pjera Korneja “Pozorišne iluzije“ iz 1991, a u režiji Slobodana Unkovskog u istoj pozorišnoj kući.
Komadi “Bure baruta” Dejana Dukovskog iz 1995, u režija Slobodana Unkovskog i “U potpalublju” Vladimira Arsenijevića iz 1996, koji je u ovom pozorištu u beogradskom Manježu režirao Nikita Milivojević, poslužili su juče kao pokazni primer za istraživanje uticaja ratnog raspada bivše SFR Jugoslavije na identitetske lomove ljudi i njihove odjeke u drami i pozorištu kroz širenje osećaja apsurda i prekomerno nasilje, što je Tabački u svom scenografskom radu izrazio koristeći koncept frojdovske jeze.
U duhu naziva konferencije, Ivan Medenica je na primeru “Pozorišnih iluzija” ocenio da je “u umetnosti Miodraga Tabačkog barok ne samo pravac, već vanvremeno opredeljenje stvaraoca”.
“Naziv skupa sugeriše širok stilski raspon u scenografijama Tabačkog u toku njegovog pedesetogodišnjeg rada, koji se proslavlja konferencijom i izložbom u Galeriji nauke i tehnike SANU. Uz Dejana Mijača, Tabački je prvi pozorišni umetnik, ne računajući dramske pisce, koji je postao član naše najznačajnije umetničke i naučne institucije, čime je pozorišna umetnost simbolički legitimisana kao jednaka s drugima”, naglasio je Ivan Medenica.
Miodrag Tabački, koji je tokom pet decenija rada stvorio 350 scenografija i 100 kostimografija za dramske, baletske, operske i lutkarske predstave, 1. maja proslaviće 76. rođendan.
Rođen je u Kikindi 1947, a njegova porodica poreklom iz Prizrena, gde je pripadala krznarskom esnafu, pominje se u Zrenjaninu otkad se u ovom banatskom gradu stanovništvo zvanično popisuje.
Školovao se u Perlezu, Zrenjaninu i Beogradu, gde je završio Arhitektonski fakultet i Akademiju primenjenih umetnosti.
Jedno vreme radio je u Građevinskom školskom centru u Beogradu, novosadskom Pozorištu mladih i TV Novi Sad. Umetničku karijeru započeo je 1973. scenografijom za predstavu „To se nikad ne zna” Bernarda Šoa, u režiji LJubiše Ristića na sceni Narodnog pozorišta Zrenjanin.
Pre 45 godina postao je i predavač na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.
Predavao je i na Fakultetu dramskih umjetnosti na Cetinju i kao gostujući profesor na više fakulteta u SAD kao i na Trent univerzitetu u Notingemu u Velikoj Britaniji.
Osim na prostoru nekadašnje Jugoslavije, radio je i u Nemačkoj, Belgiji, Italiji, Bugarskoj, Slovačkoj, Češkoj… a granice nekadašnje zajedničke držve prešle su i njegove izložbe koje su gostovale širom Evrope, na američkom i azijskom kontinentu.
Miodrag Tabački član je: Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije; Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Vojvodine; Jugoslovenskog centra za scensku umetnost i tehnologiju, Američkog instituta za pozorišnu tehnologiju; Asocijacije srpskih arhitekata; Međunarodne organizacija scenografa, tehničara i pozorišnih arhitekata, kao i Udruženja za kulturu, umetnost i međunarodnu saradnju „Adligat”.
Za dopisnog člana SANU izabran je 4. novembra 2021. godine.
Osim velikog broja umetničkih nagrada, pre dvadesetak godina „dobio“ je svoju monografiju, čiji su autori Gordana Popović Vasić i Irina Subotić. Tabački je jedini srpski umetnik koji ima odrednicu u „Svetskoj enciklopediji umetnosti spektakla druge polovine 20. veka“.
Trenutno sa rediteljem Nebojšom Bradićem radi na mjuziklu Džefrija Lejna „Žene na ivici nervnog sloma“ u Pozorištu na Terazijama.
U glavnoj ulozi
U Galeriji nauke i tehnike SANU od 4. aprila do 13. maja u okviru postavke „U glavnoj ulozi Miodrag Tabački“ izloženo je pedeset panoa sa predstavama za svaku godinu stvaralačkog opusa ovog umetnika.
Tu su fotografije stvaralačkog procesa, realizacija scenografije i kostima, dokumenta o pedagoškom radu, izlagačkoj delatnosti, nagradama i priznanjima, crteži, slike…
„Ovom dugogodišnjem matičnom i višestruko gostujućem profesoru sa katedre Univerziteta umetnosti na različitim meridijanima širom sveta, u biografiji će biti pridodata i odrednica u Svetskoj enciklopediji spektakla, monografija o njegovom delu biće proglašena knjigom godine Američkog instituta za pozorište, a za svoju pedagošku delatnost biće mu dodeljen i počasni doktorat Beogradskog univerziteta umetnosti“, rekao je akademik Milan Lojanica, sekretar Odeljenja umetnosti SANU, na otvaranju izložbe čiji je autor Miodrag Tabački.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.