Veličanstveni istorijski ep, posveta Zagrebu i herojima koji su verovali u ideale: Novosadska promocija novog romana Slobodana Šnajdera "Anđeo nestajanja" 1Foto Jutarnji list

Jedan od najvažnijih jugoslovenskih i hrvatskih dramatičara, pisaca, esejista, teoretičara i publicista koji je ostvario i međunarodnu karijeru, Slobodan Šnajder, opet će biti pred našom književnom publikom, ovog puta sa novim romanom „Anđeo nestajanja“, u četvrtak, 16. maja u 19 h, u Digitalnom omladinskom centru Gradske biblioteke u Novom Sadu.

Pored Šnajdera, o njegovoj knjizi koja je svojevrsni vremeplov, govoriće Vladislava Gordić Petković, Laslo Vegel i Želimir Žilnik. „Anđeo nestajanja“ (izdavač novosadska Akademska knjiga), vodi čitaoce u vreme uoči Drugog svetskog rata, u jednu zagrebačku dvokatnicu, koju je podigao jevrejski veletrgovac u Ilici kako bi je iznajmljivao, gde dolazi da stanuje mlada, lepa i veoma bistra devojka, Anđa Berilo. Bila je bez porekla i statusa, služila je kod gospode.

U teškim ratnim vremenima ona će saznati kakav je ko od njenih suseda i poslodavaca – jedni će završiti u logoru, drugi će se pridružiti ustašama, treći će otići na lečenje u sanatorijum. Anđa će se zaljubiti u mladog komunistu i prigrliti ideale ravnopravnosti i slobode. Njen skromni sobičak postaće utočište jednom posebno važnom ilegalcu i poratnom državniku. Međutim, mladić koga je zavolela, nakon hapšenja će stradati na Trgu N., a ona će morati da pobegne u partizane. Kada se vratila u oslobođeni Zagreb, ne prihvata privilegije. Pravedna i nepotkupljiva postaje sumnjiva svojim drugovima koji je odvode na Goli otok. Nanesenu nepravdu Anđa Berilo želi da ispravi, ali novo vreme će dotući i nju i kuću u kojoj je živela…

Kako je ocenila kritika, novi roman Slobodana Šnajdera veličanstveni je istorijski ep i autorova posveta Zagrebu i njegovim tihim herojima. Sudbina glavne junakinje Anđe Berilo, sudbina je jednoga naroda i grada, priča o onima koji veruju u ideale čak kada se u njih nepovratno razočaraju…

Slobodan Šnajder (diplomirao je filozofiju i anglistiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu), bio je suosnivač i urednik teatrološkog časopisa Prolog, urednik edicije izdavačke kuće Cekade (Centar za kulturnu djelatnost omladine, Zagreb), a svoje drame, novele i eseje, s velikim uspehom i uz brojne nagrade počeo je da objavljuje od 1966. godine.

Zbog svog građanskog aktivizma i antiratnih nastupa u javnosti, Šnajder je devedesetih godina političkom represijom bio isključen iz hrvatskog pozorišnog života, poslednja njegova drama na (kako-tako) redovnom repertoaru bio je “Bauhaus”, u ZKM, u režiji Paola Mađelija. Šnajder nije igran u Hrvatskoj sve do jeseni 1999, kada je reditelj Petar Veček u varaždinskom HNK postavio njegov postsocijalistički grand-guignol “Kod Bijelog labuda”, i vratio ga na scenu posle gotovo decenije.

U tom razdoblju mnogi Šnajderovi tekstovi igrani su na scenama u inostranstvu: “Hrvatski Faust” (bečki Burgtheater, režija Hans Hollmann); “Zmijin svlak” (Tubingen, praizvedba u režiji Manfreda Webera, Milhajm, režija Roberto Čiulli, Veroli/Rim, režija Petar Veček), a ova drama doživela je izvođenja i u Frankfurtu, Oslu, Dablinu, Beogradu…

Šnajderova “Utjeha sjevernih mora” imala je praizvedbu u Frankfurtu, režija Michael Funke, „Nevjesta od vjetra“ u Bochumu, u režiji Wernera Schroetera, a reditelj Miloš Lazin postavio je njegovu dramu “Ines & Denise” 1997. u Sarajevu, i iste godine imala je francusku premijeru u Villeneuve-lès-Avignon. Veliki uspeh na scenama u inostranstvu ostvareile su i njegove drame “Peto evanđelje”, “Konclogor na Savi”.
Svoj prvi roman „Morendo“ objavio je 2012, a sa romanom „Doba mjedi“ 2016. godine postao je laureat prestižne regionalne nagrade „Meša Selimović” (Tuzla).

Delo koje je do danas ostalo „lična karta“ Slobodana Šnajdera ipak je drama „Hrvatski faust“, koja je svih ovih decenija ostala predmet žestokih polemika. Praizvedbu je doživela na Splitskom ljetu 1982, u režiji Dina Radojevića, a u ovdašnje antologije ušla je kao produkcija Jugoslovenskog dramskog pozorištu,u režiji Slobodana Unkovskog. Sa „Hrvatskim faustom“ koji je nagovestio devedesete godine i reinkarnaciju nacionalizma, Šnajder je 1987. započeo i međunarodnu karijeru – Roberto Čuli postavio je ovu dramu u Teatru a.d. Rur, odakle se „preselila“ na brojne scene u Evropi i SAD.

Veliki respekt čitalačke publike u regionu Šnajder je doživeo kao kolumnista dnevnika Glas Slavonije (Početnica za melankolike), i riječkog Novog lista (Opasne veze), a izbor ovih političkih kolumni objavio je u knjigama „Kardinalna greška“ i „Umrijeti pod zvijezdom“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari