Dragoljub Raša Todosijević jedan od najvažnijih srpskih i jugoslovenskih umetnika, poznat po svojoj političko-kritičkoj umetnosti predstavio je sedamdesetak radova na papiru u Galeriji X Vitamin na izložbi pod nazivom Velika fantazija.
Reč je o ostvarenjima, koja su nastajala mahom devedesetih godina, a veliki deo nih je prvi put prikazan domaćoj publici.
Iako manjeg formata, ove radove odlikuje izrazita monumentalnost.
„Oni otkrivaju duboko senzitivnu i likovno raskošnu komponentu u stvaralaštvu Raše Todosijevića izjavila je istoričarka umetnosti i vlasnica vlasnica galeije X VITAMIN Ksenija Marinković.
„Posle godina posvećenih radikalnom eksperimentu, performansima i različitim konceptualističkim praksama, kraj osamdesetih i devedesete donose novinu u radu Raše Todosijevića i neočekivano okretanje „klasičnim“ umetničkim medijima“, kaže istoričar umetnosti i autor teksta u katalogu izložbe Saša Janjić.
Prema njegovim rečima „crteži i akvareli koji su nastali u tom periodu, pogotovo tokom kriznih devedestih postali su glavno sredstvo izražavanja kojim Todosijević iznosi svoj komentar o društvu, pravi određene relacije, istorizuje i demitologizuje javni, popularni i politički diskurs.
„Iako ga većina stručne javnosti i poštovalaca savremene umetnosti identifikuje kao beskompromisnog konceptualistu i primarno povezuje sa nepredmetnom umetnošću, Todosijevićev umetnički habitus je i te kako utemeljen u slikarskom i crtačkom postupku, te promišljenim referencama na umetnike i primere iz istoriji umetnosti (Radovi koji su inspirisani Van Gogom, Pikasom ili čuvenom Kurbeovom slikom Umetnik u ateljeu)
Paralelno sa performansima i instalacijama, tokom godina nastajali su mnogobrojni crteži, slike i akvareli koji nisu bile sporedna, već jedna disciplinovana aktivnost umetnika koja uključuje posvećenost vizuelnom kao sredstvu ekspresije po sebi, ali i vizuelnom mišljenju kao načinu studioznog promišljanja i britkih analiza vlastitih raspoloženja, strahova i nadanja u kontekstu preovlađujuće društvene realnosti“, navodi Janjić u tekstu kataloga izložbe.
Prema njegovoj oceni ovi radovi ne samo da pokazuje Rašu kao vrsnog crtača koji liniju i formu lako prepušta raskošnom koloritu, u punoj meri koristeći njegov estetski efekat, delikatan i intenzivan u isti mah, već predstavlja jedan svet koji je autoironičan u pogledu sopstvene prakse.
„On je u isto vreme i kritičan naspram društvenih okolnosti, institucionalne prakse i sistema umetnosti koji je „dematerijalizaciju umetničkog objekta“ uzdigao na nivo nove dogme a-priorno odbacujući sve tradicionalne umetničke postupke i „techne“ kao prevaziđene. Na njegovim crtežima vidimo mnogo toga – simbole propalih ideologija, seksualne fantazije, psihološke, telesne aktuelizacije umetnika, auto-ironično i samokritičko preispitivanje statusa umetnika-genija, dajući oštru, „kliničku“ opservaciju stanja društva“, skreće pažnju Janjić.
On podseća da Raša Todosijević, koji je kao umetnik sklon strategijama demistifikacije, se i ovom serijom crteža i akvarela posredno dotiče interpretativnih modela u umetnosti.
„Priroda simbola i predstava se menja u zavisnosti od toga šta u njih projektujemo, tako da oni za Todosijevića nisu striktno definisani već su otvoreni za različita tumačenja. Ovi kao i mnogi drugi radovi iz devedesetih su umetnikova razmišljanja na temu promenljivosti značenja i upotrebe simbola, te njihovim uslovljenostima koje donose promene istorijskih prilika. One se opiru klasičnom tumačenju, šta više, mišljene su kao neka vrsta otpora sistemu umetnosti koji ima potrebu da sve i svakog determiniše, klasifikuje i „objasni“. Bilo da se radi o menori, petokraci ili svastici, Todosijevićeva upotreba je krajnje kritička i duboko zadire u proces gubljenja ličnog zarad sticanja zajedničkog identiteta, kroz učešće u kolektivnim ritualima, masovnim događajima, koji svoj pandan imaju kako u prošlim tako i u skorašnjim društveno političkim prilikama“
Na izložbi u Galeriji X VITAMIN predstavljeni su i kultni, malo puta izlagani, kolaži koji su nastali sredinom sedamdesetih i koji su označili početak paralelnog toka spram Todosijevićevih „čistih“ konceptualnih radova, i na neki način bili uvertira za potonju likovnost iz devedesetih.
U ovim radovima Todosijević, sledeći strategije neo-dade i nadrealizma, kombinuje slike i tekst, kritički komentarišući društveni status umetnosti, njene institucije i glavne protagoniste, držeći se autoironijske distance u odnosu na nju.
Kada je reč o akvarelima, Saša Janjić primećuje da njihova snažna, istovremeno suptilna i uznemirujuća, estetika provocira posmatrača, iritira ga, ostavlja ga zbunjenim.
„Noseći jednu unutrašnju kontradikciju – tragizam i humor, lepotu i banalnost, ova serija akvarela i crteža pruža jedan ironičan pogled na celokupan aspekt humanizma koje je danas u krizi možda više nego ikad“, zaključuje Saša Janjić u svom tekstu.
Izložba Velika fantazija Raše Todosijevića u Galeriji X Vitamin biće dostupna publici do 28. oktobra.
Raša:Umetnik sposoban da „preživi“ svaku situaciju i svaki sistem
„Crteži i akvareli izdvojeni i sagledani kao celina bacaju novo svetlo na Todosijevićevu karijeru, predstavljajući ga kao uomo universale, umetnika koji je sposoban da „preživi“ svaku situaciju i svaki sistem. U jednoj svojoj izjavi Todosijević je istakao kako on nije umetnik simbolista već da koristi poznate simbole i pravi aranžmane od lažne simbolike. Simbolika prisutna na njegovim crtežima i akvarelima je svesno degradirana, ona nema metafizičke pretenzije, već je namerno upotrebljavana kao oštrica koja pored izobličenih antropomorfnih prikaza i teksta koji često nosi određene autobiografske elemente, sadrži mnoštvo poruka.“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.