Romantična drama francuskog scenariste i reditelja Martana Provoa, „Bonar, Pjer i Marta”, koja prati skoro pet decenija dugu, neraskidivu vezu između „slikara sreće” Pjera Bonara i njegovog modela, muze, ljubavnice i životne saputnice Marte, stiže u domaće bioskope u četvrtak, 6. juna.
Poznatog filmskog autora naša publika pamti po bioskopskom hitu, komediji „Kako biti dobra supruga” sa Žilijet Binoš u glavnoj ulozi, koja je kod nas prikazana 2021. godine. Pre toga proslavio se ostvarenjem o samoukoj slikarki Serafini Luj, koje mu je donelo nagradu Cezar za najbolji film 2009, a četiri godine kasnije i priču o književnici Violet Leduk, pa se nametnuo kao idealan izbor za filmsku biografiju Marte de Melinji, nedovoljno priznate muze Pjera Bonara, koja je i sama bila slikarka – amaterka.
Radnja filma „Bonar, Pjer i Marta” (francusko-belgijska koprodukcija podržana i od strane MEDIA programa Kreativne Evrope), prati uspone i padove njihove veze tokom života provedenog u kući ušuškanoj uz obalu Sene, u Gornjoj Normandiji. Pjer, nazivan i „slikarom svetlosti”, često je prenosio prizore iz njihove intime na platno. Od 2000 slika koje su ostale iza njega, na trećini je Marta…
Glavne uloge u filmu, koji je svetsku premijeru imao na 76. Kanskom festivalu, a domaću na 52. Festu, maestralno su dočarali Vensan Makenj i Sesil de Frans.
„Tokom pandemije, koju sam proveo u porodičnoj kući, shvatio sam da živim na pet kilometara od mesta gde su Pjer i Marta imali kuću. Moj pogled na baštu i šumu kao da je oživeo sa neke Bonarove slike. Počeo sam da istražujem detaljnije njegov opus“, izjavio je reditelj.
„Primetio sam da Marta na svakoj slici ima drugačije lice, a da su joj oči uvek umrljane, nejasne. Martine laži o poreklu i porodici prenete su i na Pjerove portrete, kao da je čitavog života pokušavao da razreši njenu tajnu. Tada sam rekao sebi da neću da ispričam priču samo Martinu, već o njih dvoje zajedno, kao paru. Bio sam fasciniran njegovim odnosom prema njoj i njenim prema njemu. Unutrašnji svet svakog para je nešto misteriozno, sveto, čak. Ovim filmom sam pokušao da prodrem u tu misteriju”, istakao je Martan Provo.
Ovo nije klasičan biografski film o jednom umetniku, kako je naveo, već priča o tome kako izgleda kada s jednim umetnikom provedete ceo život, „od strasti bez ljubavi do ljubavi bez strasti”, preko ulaska nekog trećeg u taj svet i načina na koji se nosite s tim. Marta je ponovo pronašla sebe tako što je i sama počela da slika.
„Umesto detaljne istorijske ili istorijsko-umetničke rekonstrukcije njihovog života, ja sam ušao u njihova srca, pokušavajući da shvatim kakva je to ljubav koja priprema sebe za nešto još veće nakon smrti”, poručio je Provo.
Slikar Pjer Bonar (1867 – 1947) rođen je u imućnoj porodici, na očevo insistiranje upisao je studije prava, čak je godinu dana radio i u državnoj službi. Međutim, uporedo sa pravima pohađao je i umetničku akademiju, da bi, ispostaviće se, „zauvek izmenio slikarstvo”, kako su ocenili pojedini likovni kritičari.
Iako Bonara, uz Anrija Matisa danas smatraju jednim od najvećih kolorista ranog 20. veka, on je u svoju likovnu karijeru uplovio bez podrške porodice i mnogo samopouzdanja. Negde u to vreme upoznao je lepu devojku na ulici i upitao je da li bi mu pozirala. Predstavila se kao Marta de Melinji, uboga plemkinja italijanskog porekla, sada prodavačica cveća. Do smrti je ostala njegov model i najveća ljubav…
„Bonar, Pjer i Marta” stižu pred našu publiku u distribuciji kuće Five Stars Films, a prikazivaće se u bioskopima DKC, Art bioskopu Kolarac, Sineplex Ušću, Tuckwoodu. Tu su i sale UK Parobroda, KC Vrnjačka Banja, Eurocinema Subotica, Centra za kulturu Požarevac i Kulturnog centra Novi Sad.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.