"Pozorišna ličnost 2023. Veljko Mićunović": Ivan Medenica i Kokan Mladenović za Danas ocenjuju proteklu sezonu u teatrima 1Foto: Promo Dragana Udovičić/BDP

Ovaj tekst nastaje u neverovatnom cajtnotu koji se bukvalno meri minutima (odlazak prazničnog broja Danasa u štampu), a sve zbog moje intuicije! Kada su me iz Danasa pozvali da pružim kratko sumiranje prethodne pozorišne godine, zamolio sam ih za jedan dan duže da bismo videli premijeru predstave Švejk u Beogradskom dramskom pozorištu, postavku čuvene proze Jaroslava Hašeka, u režiji Veljka Mićunovića – objašnjava kritičar Ivan Medenica.

Ispostavilo se da se desilo nešto veoma „dramatično“: jednu od najboljih predstava u 2023. dobili smo u poslednjim danima godine!

Veljko Mićunović je, sa svojim stalnim saradnicima, dramaturzima Katom Đermati i Slabodanom Obradovićem, odlično adaptirao za scenu priču o vojniku Švejku.

Oni su sačuvali izvorni senzibilitet ove proze, ali su je, i formalno i tematski, a bez ilustracija,ekstravagancija, isforsirane konceptualnosti, držanja lekcija, prozivanja i drugih banalnosti, jasno i ubojito povezali s našim vremenom. Hašekov nedovršeni roman Dobri vojnik Švejk (Doživljaji dobrog vojnika Švejka u Svetskom ratu) je ostao kombinacija vrcavog humora,pučkog senzibiliteta i jasnog antiratnog stava, ali su za njegovu scensku artikulaciju nađenaadekvatna dramaturška i pozorišna sredstva.

Ona se kreću u rasponu od još zaoštrenijeg i bezobraznijeg verbalnog humora, ali punog ljubavi prema čovekovoj dobroti i nesavršenosti (tipično za dramaturga Obradovića), preko muzički, literarno i dramaturški sjajno osmišljenih, ostvarenih i rediteljski ukomponovanih muzičkih delova (autor muzike i stihova je Nevena Glušica), do glumačkog izraza u kome je reditelj ostvario stilsko-žanrovsko jedinstvo, ali kroz kontrapunkt blagog brehtovskog distanciranja u najvećem delu ansambla ibizarnog, montipajtovoskog humora u liku „Sila Zla“ (odličan Milutin Dapčević).

Taj najveći, takođe odličan deo ansambla, koji čine svi osim Dapčevića, maestralno predvodi Ozren Grabarić. On je bio taj Mali čovek iz naroda (ko li izmisli ovu glupu formulaciju!), zapravo mudro biće koje, vešto se poigravajući svojom (navodnom) glupošću, spasava glavu u paklu istorije, za Hašekovo doba onom najvećem ikada,

Prvom svetskom ratu. Kroz ubojit rediteljsko-scenografski znak (scenograf Branko Hojnik), promenu klozeta, ali i parafrazu Švejka Bertolta Brehta i dramaturšku obradu autora predstave, antiratni stav je proširen i na potonje vreme: u predstavi do Hitlera i dalje, u mojoj gledalačkoj svesti do Ukrajine, Palestine… nastavi niz sam/a.

Uz predstavu Očevi i oci takođe u postavci Veljka Mićunovića (Narodno pozorište Beograd), koju sam već u ovakvim osvrtima na pozorišnu 2023. izdvojio kao jednu od pet najboljih, ovaj se skromni i tihi reditelj, koji nikada nije hvatao prečice, protekcije, niti se nametao, izborio za status, bez preterivanja to mogu reći, pozorišnu ličnost 2023. godine -ističe za Danas Ivan Medenica.

Reditelj Kokan Mladenović kaže za Danas da nema uvid u svu produkciju, jer gotovo po deset meseci nije ovde, ali, kako ističe, primećuje dobre promene u našim pozorištima.

– Drago mi je što su reditelji tipa Jernej Lorencin i Sebastijan Horvat počeli da režiraju u Beogradu, i za mene je pozorišni utisak u 2023. naše otvaranje prema regionu i prema Evropi. Važan utisak mi je i to što su glavne nagrade na ovogodišnjem Sterijinom pozorju dobila dvojica mladih kolega, Miloš Lolić i Jug Đorđević, i što je na najbolji način etablirana jedna nova pozorišna generacija.

Kad tome dodamo i reditelja Veljka Mićunovića, koji je ove godine takođe dominirao, onda mislim da možemo biti prilično mirni što te mlađe generacije već prave izvrsne predstave, i to je odličan znak za naše pozorište – ističe Kokan Mladenović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari