Venecijanski filmski festival po prvi put u svojoj istoriji blokirao međunarodne novinske servise i emitere 1Foto: EPA-EFE/CLAUDIO ONORATI

Venecijanski filmski festival je, po prvi put u svojoj istoriji, blokirao međunarodne novinske servise i emitere, osim italijanske državne RAI TV, da snimaju festivalske konferencije za novinare i ozbiljno je ograničio koliko snimaka smeju da koriste sa venecijanskog gala crvenog tepiha, piše Holywoood Reporter.

Ovaj potez, posetioci festivala veterani nazivaju „neviđenim“, pre svega novinski servisi AP, Getti i Reuters koje svakodnevno dostavljaju video snimke i vesti sa festivala emiterima širom sveta.

Oni potpisuju i zajedničko pismo koje su uputili Festivalu protestujući zbog ograničenja, za koja kažu da su im nametnuta u poslednjem trenutku.

„Prvi put smo čuli za ovo prvog dana festivala kada smo, pre nego što smo mogli da preuzmemo našu akreditaciju, morali da potpišemo saopštenje, na italijanskom, koje nas obavezuje na ova nova pravila“, rekao je urednik iz jednog od tri velika novinska servisa, koji je želeo da ostane anoniman.

Pozivajući se na „italijanski zakon“, ograničenja navode da novinske službe mogu da koriste najviše 90 sekundi snimaka sa svakog događaja na crvenom tepihu.

Na sinoćnjoj premijeri filma Bones and All, to bi skoro pokrilo zvezdu Timoteja Šalameta da izađe iz svog automobila i priđe gomili vrištećih obožavalaca.

Za festivalske konferencije za štampu, usluge video vesti su u potpunosti zabranjene i mogu da koriste samo 90 sekundi snimaka koje im je dostavio RAI, zvanični emiter festivala.

„To nas suštinski sprečava da izveštavamo o festivalu, da radimo posao zbog kojeg smo došli“, rekao je reporter jedne od glavnih novinskih službi.

„Ne možete ispričati priču o komplikovanom filmu za 90 sekundi, sa nekoliko zvučnih ugriza.“

Zvanični emiter u Veneciji, RAI, koji je skupo platio tu privilegiju, obavezuje se da će snimiti svaki crveni tepih i svaku zvaničnu festivalsku konferenciju za štampu sa 79. Bijenala u zamenu za određenu ekskluzivnost.

To, samo po sebi, nije ništa novo. Mnogi veliki događaji — od filmskih festivala do nagradnih emisija do sportskih turnira — potpisuju slične ugovore o emitovanju.

Na ovogodišnjem Filmskom festivalu u Kanu, francuska javna mreža France Televisions bila je jedini kanal kojem je dozvoljeno da snima ceremonije otvaranja i zatvaranja, na primer, dok su drugi emiteri morali da koriste njihove slike.

Ali Venecija nikada ranije nije rekla trećim emiterima da postoje ograničenja u pogledu količine sopstvenog materijala koji mogu da koriste.

„Ideja da ne možemo da koristimo materijal koji smo sami snimili, a za koji imamo autorska prava, je apsurdna“, rekao je jedan urednik servisa.

Drugi su optužili Venecijanski festival da krši zakone o pristupu medijima tako što ne dozvoljava emiterima da snimaju konferencije za štampu.

„Crveni tepih je jedna stvar, ali to što nas ne puštaju na konferencije za štampu znači da naši reporteri ne mogu da rade svoj posao“, primećuje drugi urednik.

„Često je konferencija za štampu jedina prilika da postavimo pitanja režiseru ili zvezdama filma.

Ograničenja mogu imati šire implikacije na marketing i promociju prikazivanja filmova u Veneciji.

Jedna od glavnih privlačnosti festivalske premijere na Lidu je opsežno pokrivanje gala sa crvenog tepiha i konferencija za štampu širom sveta, pokrivanje koje pomaže u stvaranju buke oko filma i može se koristiti za podsticanje interesovanja publike pre njegovog objavljivanja.

Netfliks, koji ove godine ima četiri filma u konkurenciji u Veneciji, ima ekskluzivni ugovor sa Gettijem da snimi sve njegove premijere na crvenom tepihu, ali će sada legalno moći da koristi samo minut i po od svakog.

Venecijanski filmski festival je odbio da komentariše ovu priču, ali se čini da se zakon citiran u novim propisima odnosi na evropsko zakonodavstvo o pristupu medijima.

Zakonodavstvo zahteva od mreža koje imaju ekskluzivne ugovore o emitovanju velikih javnih događaja u Evropi da neke od svojih snimaka dostave trećim emiterima.

Zakon predviđa da se mora obezbediti „minimum“ od 90 sekundi.

Zakon je osmišljen kako bi se osiguralo da mediji ne mogu biti blokirani za velike događaje za koje je ocenjeno da postoji jasan javni interes.

Predstavnici novinskih službi sastali su se u petak sa Festivalom kako bi razgovarali o ograničenjima, ali su u razgovoru za Holivud Reporter rekli da ne očekuju da će se nešto promeniti ove godine.

Ovo je nešto što moramo da prihvatimo, nažalost“, primetio je jedan urednik.

„Ali ako ova pravila ostanu na snazi, moraćemo ponovo da procenimo da li želimo da se vratimo na Venecijanski filmski festival sledeće godine.”, navodi Holivud Reporter u svom tekstu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari