Ovogodišnja selekcija festivala Teatar u jednom dejstvu naslovom Extremi nagrađuje pozorišnu proizvodnju i veru u savremeni domaći tekst.


„Kod nas se ekstrem doživljava, pre svega, na ravni mentaliteta i politike, a najmanje u umetnosti. Zbog činjenice da u ovim vremenima pozorišna, izvođačka, samim tim i jedna od najskupljih delatnosti opstaje, produkcija je sama po sebi postala fenomen! Ilustracije radi, za Sterijino pozorje prošle godine na temu domaći dramski tekst bilo oko 20 kandidata, od toga 12 praizvođenja. Fascinira činjenica da postoje ljudi koji još žele da se bave dramskim pisanjem u zemlji u kojoj je produkcija siromašna. Pokazalo se da je kod nas najbolji pisac – mrtav pisac. Poželjno je i da je od smrti prošlo više od pola veka, da bi se izbeglo plaćanje tantjema. Ekstremno je da smo u takvoj produkciji pronašli šest odličnih predstava. Za mene još ekstremnije, ali i ohrabrujuće da se nekadašnji Paraćinski festival praizvedbi obnavlja posle deset godina, ali u Aleksincu. Ekstremno, zar ne?“ – objašnjava selektor festivala Željko Hubač.

Na pitanje čime se tekstovi mladih dramskih autora uopšte preporučuju za igranje, kaže da je ambijent života dramskog teksta slojevit. Želeo bi da fokusira odgovornost, ali i kao dramaturg nacionalnog teatra, zna da je profesionalni put teksta od predloga, upravnog odbora, usvajanja itd, u praksi potpuno drugačiji.

„Postoji izraz da dramaturzi u srpskim teatrima „statiraju u kukuruzu“ jer nemaju dovoljnu moć da utiču na repertoar. Mislim da polako odmičemo od koncepta rediteljskog pozorišta. Dovoljno je da pustite glas o dobroj drami. Glumci, koji kao deca obožavaju pozorište, žele da izađu na scenu i kada se raspada svet. Iskreno, to je najbolji način da se tekst uvuče u pozorište. Ako žele glumci, onda će komad sigurno da igra. To ide u prilog mladim rediteljima koji nemaju autoritet starijih kolega, ali imaju jednu prednost. Ta deca čitaju i generacijski se prepoznaju. Iz njihove zajedničke ugroženosti proizlazi nužda da međusobno komuniciraju i stvaraju. Ako ćete šaljivo, dramu za izvođenje preporučuje „žensko pero“. Na nedavnom konkursu „Mlada balkanska drama“ koje je Narodno pozorište raspisalo sa Teatrom mladih iz Sofije, stigla su 22 dramska teksta. Svi autori su žene. Dame, izgleda, imaju veću moć da „svare“ ova vremena i tematski se bave porodicom, decom, nasiljem, svim što je oko nas.“

Prvi put na festivalu Teatar u jednom dejstvu u Mladenovcu učestvuje Srpsko narodno pozorište sa predstavom „Presrećni ljudi“. U pitanju je autorski projekat Predraga Štrpca. Uloge tumače Sanja Mikitišin, Lidija Stevanović, Sonja Damjanović, Miroslav Fabri, Nebojša Savić i Milovan Filipović. Danas će profesionalno pozorište iz Novog Beograda „Carina“ izvesti svoju predstavu, „Postojanje“ E. Bonda, igranu u okviru Bitef polifonije. Bespoštedna u scenskom nasilju, režija Dušana Popovića ima za cilj da prikaže nas same. To je i uvod u predstavljanje knjige pisca, dramaturga Evdarda Bonda „Zločin XXI veka“, po kojem je drama oruđe stvarnosti koja čini da stvarnost postane oruđe drame.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari