Izložba “Inventar” Ivana Markovića koja će biti otvorena 1. decembra u 19 sati u Umetničkom prostoru U10 predstavlja seriju fotografija, koje su svojevrsna vizuelna analiza hronologije promene Sava centra
Fotgrafije su nastajale tokom više meseci nedavno završene rekonstrukcije ovog objekta i preispituju postojanost njegovog identiteta u kontekstu arhitektonski i društveno-istorijski značajnog prostora.
Da li Sava centar ostaje isti prostor nakon privatizacije i rekonstrukcije, čak i kad se arhitektonska osnova ne izmeni drastično, da li identitet prostora opstaje nakon što se zamene elementi enterijera, materijali i površine koji nose tragove vremena i direktne tragove proživljene istorije, neka su od pitanja koja podstiče postavka “Inventar”
Jer, Sava centar je 1978. godine predstavljao otelotvorenje ideje o savremenoj, internacionalnoj Jugoslaviji. Kao estetska hiperbola ideala tadašnjeg društva, predstavljao je viziju, obećanje i direktivu.
Nakon raspada Jugoslavije, postepeno je postajao sve zapušteniji, ali je i u takvom stanju bio odraz društva i odnosa prema nasleđu modernizma i socijalizma. Tokom niza godina, kao prostorni i vremenski vakuum, Sava centar je bio inventar zaboravljenih stvari, skica i trag nikad ostvarene i napuštene vizije budućnosti.
“Serija fotografija „Inventar” prikazuje različite faze promene: izmeštanje nameštaja, skidanje zidnih i podnih površina, ogoljavanje prostora do golog betona.
Rad prikazuje nekadašnje elemente enterijera u poslednjoj fazi opstanka i prati proces njihovog odstranjivanja. Fotografije spajaju različite vremenske i prostorne perspektive i uvode u intiman odnos prema sećanju i atmosferi ovog prostora.” navodi se u pozivu ove izložbe koja će biti dostupna publici do 23. decembra.
Ivan Marković je vizuelni umetnik, snimatelj i reditelj rođen u Beogradu. Diplomirao je studije kamere na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu 2012, a 2019. godine je završio master studije režije na Univerzitetu umetnosti u Berlinu.
Za fotografije i video radove dobio je nagradu Fondacije Erste za Najboljeg vizuelnog umetnika 2014, a 2015. je učestvovao na Berlinale talent kampusu. Kao direktor fotografije, snimio je više dugometražnih dokumentarnih i dokumentarnih filmova koji su prikazivani na festivalima kao što su Berlinale, Venecija, Roterdam, CPH:Dox i osvojio je više nagrada za snimateljski rad.
Eksperimentalni dokumentarni film „Centar”, koji je režirao i snimao, premijerno je prikazan na festivalu DocLisboa 2018. godine i osvojio je nagradu za Najbolji srpski dokumentarni film na festivalu Beldocs 2019. i nagradu „Best Balkan Newcomer” na Dokufestu.
Film je prikazan na brojnim međunarodnim festivalima i izložbama.
Marković je zajedno sa Linfengom Vuom režirao kratki film „White Bird”, koji je premijerno prikazan na Berlinalu 2016. i dugometražni igrani „From Tomorrow on, I Will”, koji je premijerno prikazan na Berlinalu 2019. godine u sekciji Forum i osvojio Grand Prix festivala na Festivalu Jeonju u Južnoj Koreji.
Film je prikazivan na brojnim festivalima, kao što su Viennale, Belfort, Mar del Plata.
Sa filmovima i video radovima, izlagao je u Institutu savremene umetnosti u Londonu, Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Galeriji Bethanien u Berlinu.
Živi i radi Berlinu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.