„Kretanje kroz mrak, traženje procjepa gdje je svjetlo, to je za mene autentični put“, rekao je jednom Vojin Bakć, jedan od najboljih hrvatskih i, po oceni svetske kritike, evropskih vajara modernizma, čija je prva retrospektiva u Muzeju suvremene umjetnosti proglašena kulturnim događajem u Hrvatskoj u 2013. godini.

Zbog velikog interesovanja publike, izložba Vojina Bakića „Svjetlosne forme“ produžena je, a sledeće godine mogao bi da je vidi i Beograd, najavljeno je u Artgetu. Snježana Pintarić, direktorka MSU, rekla je da je Bakićeva postavka odnela titulu najbolje ostavivši za sobom veliku Pikasovu izložbu u Zagrebu.

„Reč je o izuzetnoj ličnosti i vajaru koji je ostavio traga svojom spomeničkom plastikom i posebnim apstraktnim izrazom ne samo na hrvatskom, nego i čitavom jugoslovenskom prostoru“, podsetila je Pintarić dodavši da je ‘90-ih vajar poznat po javnim narudžbinama doživeo bezumno uništavanje vlastitih spomenika. To se do postamenta dogodilo spomeniku u Kamenskoj, dok je nešto bolja sudbina zadesila monumentalno sklupturalno-arhitektonsko ostvarenje na Petrovoj gori. Bakićeva retrospektiva podstakla je pitanje obnove spomeničke baštine NOB-a, istakla je Pintarić. Postavka u MSU obuhvata 200 njegovih najznačajnijih radova iz različitih ciklusa, 80-ak crteža, skice makete, fotografska uvećanja, projektnu i ličnu dokumentaciju, te filmsku građu. Ona podseća i na značajna predstavljanja jugoslovenske umetnosti u svetu, budući da je Bakić izlagao na Bijenalu u Veneciji i Sao Paulu, te na kaselskim dokumentima. Njegov čuveni „Bik“ i danas stoji u muzejskom parku u Antverpenu, dok se ostala njegova dela nalaze u Marlu, Majncu, Zagrebu, Beogradu, Kolašinu, Bjelovaru.

„Spomenik Stevanu Filipoviću u Valjevu je Bakićevo traganje za geomatriziranim oblicima, dok Spomenik hrvatskog naroda žrtvama u Kragujevcu predstavlja njegovo postignuće čiste apstraktne forme“, podsetila je Nataša Ivaničević, muzejska savetnica MSU. Ona je detaljno govorila o Bakićevom predanom radu opisavši ga kao umetnika neprestano zadubljenog u rešavanje likovnih problema – od svojih skulptura pod uticajem akademizma, preko socijalističko realističkih figura do apstraktne i svetleće forme. Prema rečima samog umetnika, „ti svjetlosni oblici izražavaju životnu radost, bljesak, svjetlost“. Humanizam i afirmacija pozitivnih vrednosti prisutni su u svim ciklusima njegovog opusa što se poklapa s utopijom modernističkih umetnika koji su verovali da mogu da stvore bolji svet.

Pet za Beograd

Važna dela za izložbu pozajmljena su iz Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Muzeja istorije Jugoslavije i Matice srpske. U glavnom gradu Srbije nalazi se i pet Bakićevih skulptura u slobodnom prostoru. Odlivak spomenika „Poziv na ustanak“ i „Golub mira“ kod Kuće cveća, „Cirkulacija u prostoru“ i skulptura razvijene površine u parku MSUB na Ušću i na Kalemegdanu još jedan odlivak „Poziva na ustanak“ i glava Ivana Gorana Kovačića.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari