Scenarista filma „Mezimica“ Dimitrije Vojnov rekao je za televiziju N1 da ne sumnja u to da je njegov film zabranjen, i to devet dana pred početak snimanja.
Vojnov je u Novom danu rekao da mu nije jasno zašto je producent Svetozar Cvetković potpisao sporazumni raskid ugovora, ali da su, bez sumnje, u pitanju politički pritisci.
Da li je snimanje filma „Mezimica“ primer cenzure, tema je kojom se bavi naša javnost. Filmski centar Srbije, koji je opredelio 30 miliona dinara za snimanje ovog filma, tu odluku nije promenio, nego je došlo do, kako je saopšteno, sporazumnog raskida ugovora sa producentom. To je formalno objašenje, a šta je suštinsko možda budemo tek saznali u danima pred nama pošto scenarista i jedan od glavnih glumaca tvrde da je snimanje ovog filma zabranjeno.
Sa druge strane, direktor Filmskog centra Srbije Boban Jevtić kaže da je sporazum raskinut zbog „nastalih okolnosti“. Poziv za gostovanje u Novom danu upućen je i predsednici Upravnog odbora Filmskog centra Srbije, ali ona nije odgovorila na taj poziv.
„Ja bih da se vratim na to što Jelena Trivan nije htela da se odazove pozivu. Na žalost, njenu stranu ne moramo da dobijemo od nje direkttno. Recimo, tabloid Informer je juče napisao u tekstu o ovome, u kojem sam ja prikazan kao najstrašnija osoba na svetu, što je u redu, to može svaki od njihovih novinara da izmisli i to nije neka velika nauka, međutim, u tom tekstu postoje podaci koji su jedino dostupne ljudima iz Filmskom centru Srbije“, rekao je Vojnov za televiziju N1.
Kako je rekao, njih je „ponela emocija“, pa su počeli da izbacuju insajderske informacije u pokušaju da denunciraju ljude koji rade ovaj film.
„Pa su tako izneli koji će biti moj pseudonim na scenariju, što znaju samo ljudi iz Filmskog centra Srbije, jer su oni administrirali potpisivanje tog aneksa ugovora. Neko iz FCS daje informacije tabloidima, a oni kreiraju priču“; rekao je Vojnov za N1.
Kako kaže, suočavamo se sa situacijom koja je karakteristična za Srbiju poslednjih godina.
„A to je da kada se neka pojava, proces dešava u stvarnosti, tabloid stvori iskrivljenu sliku toga, a onda državni organi reaguju na bazi tih iskrivljenih slika, a ne na bazi onoga što se dešava u stvarnosti“, rekao je Vojnov.
Ono je što objektivno i tačno je da je film dobio novac u maju 2017.
„Komisija ga je izabrala između, ja mislim četiri projekta, na osnovu pročitanog scenarija, biografija, autora. U međuvremenu se dešava to da je u jednom trenutku krenula da se stvara fama u ‘čaršiji’, pošto su negativci korumpirani policajci, a u jednom od zapleta postoji podzaplet sa trgovinom organima. Pojavljuje se fama da kada je Draganu Bjelogrliću ponuđena uloga tog negativca, a on je tada odbio. Počeo je da zahteva od mene konkretno i reditelja da se promeni i da ti likovi ne budu korumpirani policajci, nego da budu Albanci“, objasnio je Vojnov u Novom danu.
Njemu se, kako je rekao za N1, ta ideja nije dopala iz raznih razloga.
„Elem, tu se, čini se, ta iskra priče da je u tom filmu nešto problematično javila. Tokom zime i proleća kreću problemi sa filmom ‘Teret’, koji, kako se ispostavilo, govori o kamionima kojima su prevoženi leševi Albanaca sa Kosova. I u tom trenutku se očigledno iz vlasti postavlja pitanje Filsmkom centru – da li pored ovog ‘Tereta’, ima još neko neprijatno iznenađenje“, rekao je Vojnov.
Nastavlja – „I neko se onda setio – e, ima ona ‘Mezimica’, ima neki problem s njom, ajde da vidimo šta je“.
„Prethodni Upravni odbor, kojim je predsedavala Nada Popović Perišić, pokazala je zvanični želju da pročita scenario i o tome diskutuje. Upravni odbor je u međuvremenu, rasformiran jer im je istekao mandat, dolazi novi. I ja onda saznajem da je scenario izmenjen“, kazao je Vojnov.
Na pitanje ko je tražio promenu scenarija, Vojnov kaže da ne zna ko je tražio, jer njemu to nikada nije eksplicitno rečeno.
„Ali kada sam ja otkrio da je scenario izmenjen protiv moje volje, i iza mojih leđa, a to je uradio reditelj filma, i kad je bila medijacija u Filmskom centru, ja sam otvoreno pitao reditelja da mi kaže zašto, on je rekao ‘imao sam pritiske iz vrha’ i da se ne oseća bezbedno da kaže imena, a ja mu tada nisam poverovao“, rekao je Vojnov.
A tih pritisaka je, kaže, zaista i bilo.
Film je, izjavio je Vojnov, naišao na ozbiljne opstrukcije još u toku pripreme.
„…Nisu hteli da mu izdaju dozvolu javni organi na određenim lokacijama…I da je to sve bilo uslovljeno promenom scenarija…I ja sam pristao na to, ali pod pseudonimom, Kosta Marković je pseudonim, to ste eto, videli u Informeru. Njima neko iz FCS dostavlja informacije“, kaže Vojnov.
Scenario je, kaže, izmenjen, on je pristao na to i sve se onda dalje činilo u redu.
„FCS je dao novac za pripreme i kada je trebalo da krene snimanje, treba da se dobije rata za snimanje. Ali se novac ne uplaćuje“, rekao je scenarista i to je, kako kaže, bio znak da nešto ponovo nije u redu.
„Upravni odbor je trebalo da zaseda 20. septembra i da se iznova kao ponovo nešto izjasni oko ‘Mezimice’. A 20. avgusta na prethodnom sastanku Upravnog odbora vi u zapisniku imate rečenicu koja kaže: Jelena Trivan je pitala da joj se saopšte pravne mogućnosti kako može da se zaustavi snimanje filma ‘Mezimica’. To je overen zapisnik, koji je Jelena Trivan potpisala, dakle verodostojan“, kaže Vojnov.
A onda se, naglasio je, 20. seprembra Trivan sastaje sa producentom Svetozarom Cvetkovićem i tu se prema nekim informacijama, kako kaže, dešava ponuda koju Cvetković ne može da odbije.
„Obrazloženje Svetozara Cvetkovića da ‘ne može da se nastavi snimanje filma u normalnim uslovima’ deluje kao da on ne sme da kaže šta se desilo na tom sastanku – ili mu je nešto zaprećeno ili mu je nešto ponuđeno“, ocenio je Vojnov.
Kako kaže, ako je bio u punim pripremama za film, i ekipa se formirala, i postoje kostimi, kako to odjednom devet dana pre početka snimanja ne može da se radi.
„To je smešno. Neko vas natera da sporazumno raskinete ugovor i vi na to pristanete posle jednog razgovora…Pa valjda biste otišli prvo kući da razmislite, pozvali advokata, ne znam šta, ali ne biste odmah na to pristali“, kazao je Vojnov.
O nekim od razloga za raskid ugovora, poput probijanja rokova, Vojnov kaže da su to „gluposti“.
„Od svih filmova ‘Mezimica’ je prva koja je ušla u bilo kakvu fazu početka snimanja, rokovi nisu probijeni. Ali i da jesu, pomeranje rokova nije ništa čudno, to je potpuno normalna stvar. FCS spinuje da su to problemi. To je potpuna glupost“, kazao je Vojnov.
Vojnov smatra da je „Mezimica“ cenzurisana usled hajke vođene protiv, kako kaže, nepostojećeg antisrpstva koje je neko učitao u njegov film, prenosi portal N1.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.