Pre svega, natuknica da su dvojica reditelja već konkurisala na ranijim, redovnim konkursima pa je zbog toga UO poništio ovaj konkurs jeste – bezobrazluk, koliko i besmislica.
Pravilnik Konkursa za eminentne reditelje nije unapred ograničavao, pa je „aposteriori“ ovaj „argument“ – uvreda inteligencije i budalaština – kaže Srđan Dragojević, ističući da autor ima pravo da veruje u svoj projekat. Goranu Markoviću je u prethodnom redovnom konkursu projekat sa kojim je konkurisao i bio odbijen pohvaljen, i sugerisano mu je od strane komisije da konkuriše na Konkursu za eminentne reditelje. Moj projekat, „Škartovi“, bio je tri puta u užem izboru i uvek je na kraju ispadao, pod više-manje neobičnim okolnostima. Uslovljavati eminentnim rediteljima kakav će film raditi je, pre svega, izraz nevaspitanja i lošeg ukusa – kaže Dragojević, ističući i druge loše i netačne navode u saopštenju FCS.
– Argument da autori nisu dobili „dovoljno novca“ je skandalozna izmišljotina. Svako ko se bavi filmom dobro zna da Filmski centar Srbije nikada ne daje izabranim projektima vise od 15-25 odsto od budžeta filma. Svi smo mi navikli da posle prolaska na konkursu FCS konkurišemo na regionalnim, evropskim fondovima i na Eurimageu. Dakle, ovaj „argument“ nije namenjen filmskim stvaraocima već široj javnosti. Zašto je Upravnom odboru stalo do mišljenja šire javnosti, enigma je – niti RTS, niti bilo koja televizija sa nacionalnom frekvencijom nije objavila ovu bruku Upravnog odbora FCS. Čitaoci Politike, Blica, Novosti i ostalih novina, nikada nisu čuli o ovom slučaju cenzure i „vunenih vremena“. Čemu, onda, i za koga je, ova besmislica? – pita se naš poznati reditelj, otvarajući i druga problematična mesta u ovom saopštenju.
– Treće, takođe šokantno i skandalozno – Upravni odbor saopštava da će u istom konkursu koji će raspisati posle ovog „povesti računa i o starosnoj strukturi reditelja“, gde bi neku vrstu blage prednosti imali oni stariji!?“
Neshvatljivo je da ovim, neospornim „ejdžizmom“, članovi UO brutalno vređaju starije kolege koji bi imali prednost, ne zbog filmova i nagrada, već zbog – starosne dobi.
Znate, kada bi neko napisao „rediteljke koje imaju nešto veće grudi, imale bi neku vrstu blage prednosti“, bio bi, momentalno, odveden u ludnicu. A članovi UO, potpuno nesvesni nekih bazičnih pravila pristojnosti, čine veoma sličnu stvar. Hoće li po propozicijama dodatne poene davati rediteljima koji hodaju sa štapom? Hoće li, umesto scenarija, od sada komisije gledati zdravstvene kartone reditelja i na svetlu proučavati njihove rendgenske snimke? Zaista, drage gospođe i gospodo, ovakvim stvarima ispadate, najblaže rečeno, smešni. Ovakvim „saopštenjem“ članovi UO samo su se dublje upletkali u nekompetentnost i infantilan, gotovo pa – moronski pokušaj cenzure.
„Saopštenje“ pokazuje da im u Filmskom centru nije mesto, i da im je jedini častan potez da podnesu ostavke i ostave ljudima iz filma da se bave svojom profesijom – ističe Srđan Dragojević.
Reditelj Goran Marković u izjavi za Danas kaže da razume predsednicu UO FCS Jelenu Trivan.
– Ona ima šta da izgubi, debelo je plaćena za prelet iz Demokratske stranke u Srpsku naprednu stranku, direktorka je Službenog glasnika i u isto vreme direktorka Telekoma Srbije u Republici Srpskoj, pa mora bespogovorno da izvršava naloge svoga šefa. Međutim, ono što je učinio kolega Miroslav Lekić, koji je za nagradu dobio državni projekat „Košare“, prethodno oduzet čoveku koji ga je pripremao, za svaku je osudu i prezir. On mora da je u svojoj pohlepi potpuno izgubio kompas. Na drugoj strani, nekoliko njih iz Upravnog odbora, koji su osetili šta čine, naknadno su, ali kasno, dali ostavke. Jedan jedini čovek, Miroljub Stojanović, službenik Filmskog centra, imao je hrabrosti da se usprotivi ovoj nerazumnoj odluci. Tako postupaju časni ljudi koji pre svega brinu o svom dostojanstvu – ističe Goran Marković.
„Ocene“ i o javnim nastupima reditelja
„Nakon završetka konkursa uočili smo da su dva od tri izabrana filma više puta odbacivani od strane različitih konkursnih komisija Filmskog centra, i zaključili da ovaj poseban konkurs time nije doveo do očekivanog rezultata – da bude šansa za novo autorsko delo eminentnih reditelja, umesto da daje privilegovan status filmovima koji su odbačeni u redovnoj konkurenciji.
Uvideli smo i da je potrebno povesti računa i o starosnoj strukturi reditelja, gde bi neku vrstu blage prednosti imali oni stariji. Zbog tih, a ne bilo kakvih drugih razloga, odlučili smo se da konkurs ponovimo, bolje precizirajući uslove konkursa na koji se, razume se, mogu javiti isti reditelji, i svakako da će sredstva dobiti neko od ovih eminentnih imena naše kinematografije, jer je upravo njima ovaj konkurs i namenjen“.
U delu saopštenja, UO FCS ocenjuje o javne nastupe reditelja.
„Razumemo da je postao deo uobičajenog javnog miljea da se politizuje svaki konkurs, da se proglašavaju za žrtve svi koji nisu dobili sredstva za film iako ih država redovno podržava, da se zanemaruje značaj onoga što je ostvareno, i umanjuje broj filmova koji su dobili podršku, i stoga kao Upravni odbor obično ne učestvujemo u medijskim kampanjama, već radimo svoj posao onako kako je propisano – na institucionalan način. Ovom prilikom smatramo da smo dužni da se obratimo javnosti imajući u vidu značaj ovog konkursa, kao i značaj onoga sto je učinjeno u srpskoj kinematografiji zahvaljujući Filmskom centru Srbije, koji pojedinci pokušavaju da uvuku u političko blato.
Najoštrije osuđujemo uvrede Gorana Markovića upućene na račun predsednice Upravnog odbora – mi smo kolektivni organ koji je odluku doneo demokratskom većinom i stojimo iza svoje odluke, i sramni su i nedolični napadi na nju“, navodi se u saopštenju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.