Da ima osećaj odgovornosti prema onome što radi, doktor Trivan bi čula brojne kritike koje dolaze na njen račun a odnose se u prvom redu na izbor članova konkursnih komisija Filmskog centra, mnogobrojne žalbe na netransparentan rad i odluke koje komisije donose, od kojih su godinama unazad najkontroverznije one da se na konkursu ne podrži projekat o Jasenovcu čuvenog jugoslovenskog reditelja Lordana Zafranovića.
Ako bi se kojim slučajem Jelena Trivan potrudila da makar na momenat posluša glas struke, čula bi i veliko nezadovoljstvo koje spram njenog rada iskazuje Grupacija za kinematografiju Privredne komore Srbije, telo koje čine najeminentniji producenti, reditelji, glumci i ostali filmski radnici u zemlji. Razumela bi da za njom zvona zvone.
Gornji odlomak samo je deo opširnog saopštenja koja je izdalo Ministarstvo kulture i informisanja reagujući na nastup predsednice Upravnog odbora filmskog centra Srbije Jelene Trivan „na jednoj televiziji sa nacionalnom frekvencijom“. U tom nastupu, navodi su u saopštenju pod naslovom „Neukost i bahatost Jelene Trivan“, Trivan je kao glavnog krivca za smanjivanje budžeta FCS optužila upravo Ministarstvo.
„Da razume jezik činjenica, uvažena doktor Trivan shvatila bi sledeće. I pored velikog zalaganja Ministarstva kulture i informisanja da se u 2020. godini obezbede budžetska sredstva koje je Filmski centar planirao, došlo je do smanjenja ukupnog budžeta za kulturu mimo volje i saglasnosti Ministarstva što se, nažalost, neminovno i u procentualnom iznosu odrazilo na sve ustanove kulture čiji je osnivač Republika Srbija pa i na Filmski centar Srbije. Pored toga, tokom trajanja vanrednog stanja usled pandemije virusa kovid 19, na osnovu instrukcija Ministarstva finansija prvo je došlo do preusmeravanja dela budžeta Ministarstva kulture i informisanja za prioritetne oblasti finansiranja, a nakon toga i do rebalansa budžeta, što je dovelo do ukupnog smanjenja budžeta Ministarstva kulture i informisanja za nešto više od 2,7 milijardi dinara odnosno za više od 20 odsto u odnosu na početak godine. S obzirom da Filmski centar Srbije ima najveći budžet od svih ustanova kulture, logično je da je do najvećeg smanjenja budžeta u nominalnom iznosu došlo upravo kod te ustanove“, pojašnjava se u saopštenju Ministarstva.
Oni dodaju i da je za 250 miliona dinara nerealizovanih sredstava iz prethodne godine koja je trebalo da budu uplaćena FCS odgovorno Ministarstvo finansija.
Ministarstvo kulture pohvalilo se i da je najveći budžet u „istoriji“ FCS ova institucija dobila upravo za vreme trenutnog saziva Ministarstva, kao i da je budžet od 2016. progresivno povećavan svake godine, a broj konkursa FCS je utrostručen.
„Takođe, Trivanovoj je promaklo da budžet Filmskog centra Srbije nema direktne veze sa „prilivom stranih produkcija“, koje je tako snažno afirmisala u svom nastupu, već da je za podsticaje stranim i domaćim investitorima zaduženo Ministarstvo privrede“, dodaje Ministarstvo u saopštenju uz primedbu da je Jelena Trivan „propustila“ da formira Umetnički savet – „telo od velikog značaja za normalno funkcionisanje ustanove“.
„Uvaženi doktor Filološkog fakulteta i u prošlosti član raznih političkih stranaka, izgleda veruje da su politička aktivnost i bliskost vlasti alfa i omega svakog preživljavanja na javnoj sceni, a da je upućenost u posao koji se obavlja samo nepotrebni teret u političarenju i politikanstvu“, reaguje Ministarstvo kulture oštro.
– Kao neko kome je Jelena Trivan zabranila film pre dve godine mogu samo da izrazim zadovoljstvo što je Ministarstvo kulture shvatilo o kakvom se kadru radi. Isto tako, zanima me da li će u skladu sa tim saznanjem učiniti nešto da tu istorijsku odluku preinači ili će taj sramotni čin ipak ostati deo istorije naše kinematografije? – pita se scenarista i dramaturg Dimitrije Vojnov.
Podsetimo, on smatra da je za zaustavljanje filma „Mezimica“ čiji je on bio scenarista odgovorna direktno predsednica UO FCS Jelena Trivan i to iz „patriotskih“ razloga – negativci su korumpirani policajci, a jedan od podzapleta je trgovina organima.
– U svakom slučaju, deluje kao da su ovi incidenti uvod u borbu za funkcije posle sledećih izbora. Ako Ministarstvo zaista stoji iza svojih reči ono ima mehanizme da ove procene sprovede u delo. Ako to ne uradi, biće jasno da su ove teške reči deo jednog internog sukoba oko podele plena i da nažalost čak i iza ovako prelomnih saopštenja stoji potreba za zamajavanjem kulturne javnosti i međusobnim udaranjem packi – zaključuje Vojnov u svojoj izjavi Danasu.
Sukobi na relaciji Jelena Trivan – Ministarstvo kulture i informisanja javljali su se i ranije, pre tri godine. Tada je Jelena Trivan, kao direktorka jedne od najvećih izdavačkih kuća u Srbiji – Službenog glasnika, optužila Ministarstvo za lošu organizaciju Sajma knjiga. I tada se Ministarstvo oglasilo saopštenjem sličnim ovom u vezi sa FCS.
„Gospođa Trivan, iz njoj znanih razloga i povoda, koristi priliku da sve realne ili preuveličane nedostatke i nevolje naše kulturne i izdavačke scene, taložene u proteklim decenijama krize, prevali na aktuelno Ministarstvo. I za stvari koje su u nadležnosti Ministarstva, a koje prema materijalnim mogućnostima, Ministarstvo pomaže, i za one na koje nema načina da utiče“, stajalo je tada u saopštenju.
Reditelj Nikola Ljuca sukob između Ministarstva i institucija za koje je nadležno, u ovom slučaju FCS, vidi i kao propuštenu šansu da se ova institucija organizuje na takav način da deluje nezavisno „od političkih kretanja unutar nadležnog ministarstva“.
– Mislim da već neko vreme postoji šum u komunikaciji Ministarstva kulture i njemu pripadajućih institucija. Ovo je samo jedno u nizu šešeljevskih naslova koje poslednjih godina šalje PR služba ministarstva – laži i obmane tog i tog, neukost i bahatost te i te, laža i paralaža ovog i onog. Umesto da se fokusiraju na donošenje potrebnih zakona, nižu se lični obračuni. Nije samo film ugrožen – krovni zakon o kulturi stoji spreman ali nema političke volje da se on donese. Jedna velika propuštena šansa je bila i samo formiranje Filmskog centra Srbije, kada je umesto fonda formirano vladino telo, koje defakto nije nezavisno već zavisi od političkih kretanja unutar nadležnog ministarstva. Pa smo tako došli do toga da Ministarstvo kulture oduzme pola milijardi dinara u kumultivu od decembra 2019. Filmskom centru, a ne kao što ministrova PR služba implicira 20% zbog Korona solidarnosti, iliti deo od 115 miliona dinara. Pošto nam se stalno govori da smo „u ratu sa nevidljivim neprijateljem“, nadležni bi morali da paze šta osim ljudskih života moramo da sačuvamo u ovoj „borbi“. Dok druge države i ministri ponosno ističu kako će budžeti za kulturu biti još veći od planiranih za ovu godinu, naš pravda javno zašto je oduzeo samo 20 odsto budžeta za kinematografiju a krije se da je u pitanju zapravo 50 odsto – naglašava Ljuca u svojoj izjavi za naš list.
U međuvremenu saopštenjem se (ponovo) oglasila i Jelena Trivan.
„Uz puno poštovanje argumenta da je Ministarstvu kulture i informisanja nejasan moj apel za zaštitu Filmskog centra Srbije (FCS) i filmske industrije, a pošto Ministarstvo nikada nije stalo iza radnika u kulturi, probaću da odgovorim samo činjenicama, ne ulazeći u prostački jezik koji je verovatno deo nekog predizbornog programa“, jednako oštro započinje Trivan svoj odgovor.
U njemu se tvrdi da je Ministarstvo predložilo smanjenje budžeta FCS u prethodnoj godini, kada još nije bilo pandemije, kako se ističe, za više od 500 miliona dinara, ali je sve vraćeno na pređašnji nivo zalaganje UO i Ministarstva finansija, kako se navodi u saopštenju Jelene Trivan.
Pominje se i smanjenje budžeta FCS na kraju prethodne godine od 12 odsto, kao i neizmirenje obaveza od 250 miliona dinara o kojima u svom saopštenju govori i Ministarstvo, ali se i dodaje da je Ministarstvo „kaznilo“ FCS dodatnim umanjenjem budžeta, kao i da su sredstva ove institucije prenamenili uputivši ih Narodnom pozorištu.
„Solidarno, sa svim institucijama kulture smanjili smo budžet FCS za 20 odsto, odnosno za 214 miliona dinara koliko je Ministarstvo tražilo, da bi Ministarstvo samoinicijativno dodatno kaznilo FCS umanjenjem budžeta za još 72,262 miliona dinara. Nakon toga, odgovorno Ministarstvo se dosetilo da je zaboravilo da opredeli sredstva za honorarce Narodnog pozorišta pa su smislili da to, verovali ili ne, bude plaćeno iz budžeta FCS“, ukazuje se u saopštenju predsednice UO FCS.
Takođe, Jelena Trivan zaslužnim za bolji tretman filmske industrije smatra premijerku i Vladu Srbije, a resorno Ministarstvo vidi kao ometajući faktor.
„Dosadašnja ulaganja u film jedino i isključivo su rezultat napora premijerke i Vlade Republike Srbije da vrate srpski film na mesto koje mu pripada, i to uz stalne opstrukcije nadležnog Ministarstva“, koje Jelena Trivan na kraju moli da je demantuje tako što će, po njenim rečima, oduzeta sredstva vratiti na račun FCS.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.