Posle prošlogodišnjeg festivala evropskog dugometražnog dokumentarnog filma koje je održano u nemogućim okolnostima i uprkos pandemiji, ovogodišnje, 17. izdanje Sedam veličanstvenih organizuje se u vrlo komplikovanim uslovima, ali sa zadivljujućim ostvarenjima koja reprezentuju svetski dokumentarizam, najavili su na konferenciji za novinare u Kombank dvorani direktori festivala Zoran i Svetlana Popović, reditelj Mladen Kovačević i producentkinja filma “Srećna Nova, Jivu”, koji će 2. oktobra otvoriti festival.
Kako je istaknuto, Sedam veličanstvenih 17. put predstavljaju beogradskoj publici novi deo jedinstvene antologije vrhunskih dela. Iskrene posvećenike sjajnih bioskopskih dokumentaraca ova vest raduje, jer nam pruža mogućnost da se prepustimo magiji bioskopa i velikog platna, koje ispunjavaju zadivljujući prizori uvek iznenađujućeg života uhvaćeni kamerama dokumentarista širom planete.
Ovoga puta je verovatno primerenije da najavimo ponovo još jedno izdanje festivala diktirano pandemijom, uprkos svim našim nadanjima za 2021. godinu. Jedino, dok smo prošle godine delili ove probleme sa zemljama Evrope i sveta, ovoga puta smo usamljeni sa podatkom da smo na vrhu crnih lista, i u velikoj meri smo neprijatno iznenadili naše potencijalne sjajne goste, vrhunske dokumentariste Evrope, koji su se iskreno obradovali pozivima i izrazili koliko je za njih čast da budu deo Sedam veličanstvenih – rekao je Popović.
Podsećajući da nam 17. festival dolazi posle godine koja je drastično promenila život čitave planete, on je istakao da možda baš zbog toga sve filmove koje ćemo videti spaja nadahnuto i posvećeno pričanje o onom što nam je svima zaista dragoceno i najvažnije, a što smo možda zaboravili u toj hiperinflaciji stvari kojima smo zasipani, i agresivnim marketimškim ponudama koje nam taj materijalni konglomerat predstavlja kao nešto bez čega ne možemo da zamislimo život.
– U dikatatima profita i stalnog rasta, ovi sjajni dokumentaristi kreirali su veličanstvene priče o dragocenostima koje jesu sam život. Tako festival otvara divna poetska priča „Srećna Nova, Jivu“, vrhunski film srpskog autora Mladena Kovačevića, koji nas vodi u Kinu i poziva nas da zaboravimo masovnu proizvodnju, da zaboravimo tone robe i priče o zaradi, i otkrijemo dragocene ljudske snove. Snove koji nam otkrivaju koliko nam je taj daleki svet dirljivo blizak, posebno u trenucima kada sebi želimo srećan još jedan novi početak i prepuštamo se dragocenim najlepšim nadanjima. I upravo ta lepota snova otvoriće pred nama na velikom platnu Kombank dvorane dosad neviđenu filmsku Kinu kao dragoceni snoliki unutrašnji prostor.
Izuzetno nas je obradovalo da posle mnogo godina još jedan srpski dokumentarac postaje deo Sedam veličanstvenih, jer ovo je zaista veliki trenutak našeg filma, ali nas ujedno rastužuje to što će umesto prepunog bioskopa, ponovo pandemija odrediti broj gledalaca – rekao je Popović, najavljujući da će festival, baš 6. oktobra, zatvoriti briljantno dansko ostvarenje „Predsednik“.
– To je jedan od nagrađenih fimova na Sandensu, svetski cenjene rediteljke Kamile Nilson, koji je veliki, uzbudljivi manifest o dragocenosti slobode i demokratskih principa, o dragocenosti borbe i nade. Dragocenost ovog dokumentarca prepoznale su i neke od velikih filmskih zvezda, kao slavni američki glumac Deni Glover, koje su svojim učešćem direktno pomogli stvaranje filma, posebno snimanje u, ponekad, nemogućim uslovima neizvesnosti i pretnje. Film „Više od 100“ velike Hedi Honigman, jedne od najznačajnijih svetskih autorki, opominje nas, posebno tokom ove pandemije, koliko su nam svima dragoceni oni koji su retka bića ove planete – ljudi koji aktivno i zdravo žive iako imaju više od sto godina. Oni mogu da nas uče uvek deficitarnoj mudrosti, kao lekar koji svakog dana i dalje odlazi u bolnicu u kojoj je radio da pomogne svojim pacijentima, iako ima sto četiri godine.
Popović je najavio i izuzetni francusko-korejski film-esej „Čovek koji slika kapi vode“, sjajni rumunski dokumentarac „Sveti otac“, koji govori o dragocenom biću koje zovemo otac, ali još više o dragocenosti razumevanja drugih.
– Prvi je vrhunska studija o umetnosti koja u najsitniji fenomen sveta može da utka najsloženije priče; drugi nas uči da dragocenom novom životu koga dočekujemo treba posebno da pripremimo dragoceno novo mesto u našem komplikovanom unutrašnjem svetu. A finski autor marokanskog porekla vodi nas na egzotično putovanje u rodni Maroko, u filmu „Škola nade“, gde nam otkriva kućicu u pustinji koja postaje dragocena, spasonosna oaza za decu i zajednicu nomada uvek u borbi sa surovim uslovima u kojima žive. „Kuća filmskog autora“ sjajnog britanskog dokumentariste Marka Isaksa je zadivljujuće duhovit i iznenađujući veliki manifest dokumentarizma, koji nam priča o dragocenosti otvorenosti, susretanja, upoznavanja, neočekivane divne ljudske bliskosti, a to su upravo vrednosti života koje nam tokom ove pandemije najviše nedostaju – istakao je Popović.
Ovogodišnji festival obogatiće i posebno važna, specijalna projekcija filma „Kroćenje“, koji dolazi sa Sandensa, gde je imao svetsku premijeru, i sa festivala u Berlinu, gde je imao evropsku premijeru, gruzijske autorke Salome Džaši. Ova vrhunska snolika saga o neverovatnom poduhvatu je košmarna bajka o dragocenosti prirode, o dragocenosti za koju svi mi ovde osećamo kako je iz dana u dan sve ugroženija. Kroz dramatičnu priču o požaru u Grčkoj, na ostrvu Eviji, kada je ovog leta u vatrenoj stihiji nestalo desetine hektara devičanske šume i drugih biljaka, među njima je bila i maslina stara skoro pet hiljada godina, koja je zapamtila mnoge apokalipse koje su se desile civilizaciji, ovaj film nam otvara pitanje da li smo možda pred apokalipsom i našeg savremenog sveta.
Kina koju malo poznajemo
Film „Srećna Nova, Jivu” Mladena Kovačevića, jednog od naših najnagrađivanijih dokumentarista, stiže pred publiku festivala Sedam veličanstvenih posle svetske premijere 2020. u Roterdamu, Sarajevo film festivala na kojem je nagrađen Srcem Sarajeva za najbolje dokumentarno ostvarenje, a realizovan je u okviru HOROPTER filmske produkcije iz Beograda, u produkciji Ive Plemić Divjak.
Prema rečima Kovačevića, to je intimni film o svakodnevici kineskih radnika, između komunističke tradicije i novoustanovljenog kineskog sna o uspehu, koji nas vodi u Jivu, grad sa 600 fabrika božićnih i novogodišnjih ukrasa, koji se proizvode za ceo svet.
Na pitanje Danasa da li je bilo komplikovano da akteri ovog dokumentarca iskreno govore o svom životu, s obzirom da Kina nije pretenao otvorena zemlja, Kovačević je rekao da nije imao više problema, nego što bi ih imao u nekoj drugoj zemlji u kojoj bi snimao kao stranac.– Želeo sam da napravim jedan jednostavan film, i ne bih da otkrivam detanje pre premijere, a ovaj dokumentarac je tako snimljen da nema izjava radnika koje oni meni daju ni mojih pitanja, već samo ono što oni govore međusobno. Kamera je tu negde “sa strane”, i mislim da je upravo to omogućilo da priče ovih ljudi budu iskrene. Čini mi se da se Kina i u tom smislu malo menja, snimajući ovaj dokumentarac saznao sam da kineski radnici nisu najjeftiniji u svetu, kako se uglavnom misli, i da i tamo nedostaje radna snaga. Mi smo u ovom filmu hteli da izbegnemo i stereotipe, i kuriozitete, i spektakl, a okruženje novogodišnjih fabrika prvenstveno nam je omogućilo da uspostavimo direktniju emotivnu vezu gledaoca sa vrlo ličnim pričama ovih ljudi, kroz koje upoznajemo jednu običnu savremenu Kinu – kaže Kovačević.
“Srećna Nova, Jivu” realizovan je u okviru HOROPTER filmske produkcije iz Beograda, u produkciji Ive Plemić Divjak, i produkcijski je vrlo ambiciozan projekat. Rađen u ko-delegaciji producenata iz Srbije i Švedske, u koprodukciji sa Francuskom, Nemačkom, Belgijom i Katarom, a televizijski koproducenti projekta su nemački kanal ARTE (NDR) i belgijski RTBF. Ključne članove autorskog tima čine jedna od trenutno najcenjenijih montažerki u regionu, Jelena Maksimović i mladi, perspektivni direktor fotografije, Marko Milovanović. Kompozitor je Olof Dreijer iz poznatog švedskog elektronskog dua The Knife.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.