Četvrte večeri Jugoslovenskog pozorišnog festivala – Bez prevoda u Užicu, publika je gledala vizuleno atraktivnu i angažovanu predstavu „Priče iz Bečke šume“ (Eden fon Horvat/Igor Vuk Torbica) u izvođenju Kazališta Gavela iz Zagreba.
Tekst koji je nastao tridesetih godina prošlog veka, kao kritika malograđanštine i upozorenje od prodora fašizma, isceniran je savremenim tetaraskim formama, bez insistiranja na dramskoj radnji, sa mnoštvom detalja i simbola, prikazujući prvenstveno današnje probleme, poput neuništive malograđanske matrice, nastanka i prirode zla, površnosti u ljudskoj komunikaciji.
U komadu, koji je publika ocenila sa 4.13 i za koji je festivalski kritičar Spasoje Ž.Milovanović naveo da je „više atrakcija, nego dramska akcija“, melodramski sažetak o ljubavnom trouglu je iskorišćen kao izvorište refleksija na savremene i nehumane odnose u društvu.
Ansambl predstava sa osamnaest glumaca odvija se na sceni koja se širi i sužava, biva ulica, potom i prostor za piknik živih boja, pa i noćni klub Maxim. Atraktivnosti i simbolici komada su doprinele i duge prozirne plastične trake, koje okružuju scenu i nude publici da zaviri iza scene i nasluti aktere pozorišnig čina. I publika je „uvučena“ u predstavu i to pred njen jeziv kraj, tako što je, kao mogući saučesnik u takvom tematskom narativu, „ozračena“ sa scene jakim reflektorskim svetlima.
Osim njene vizulne dimenzije, tokom orkuglog stola, pokrenute su i teme poput prirode i nastanka zla, pozicije današnje žene, dilema o vrednostima patrijarhata i matrijarhata, treš ideologije i malograđanštine, a govorilo se i o rijaliti programima.
Reditelj Igor Vuk Torbica je naveo da je tim komadom nastavio pozorišno istraživanje započeto sjajnom predstavom „Hinkeman“, koja je prošle godine u izvođenju ZKM iz Zagreba ubedljivo pobedila na užičkom festivalu, a potom je istakao da su mu na sceni savremeni problemi bliži od dramske radnje, te da su te dve predstave njegov antiratni pozorišni diptih.
– Dok je naša svakodnevica brbljanje u prazno, u pozadini nam se dešava nešto krajnje opasno, a to je trenutak kada država, društvo, vera, medicina i sve druge nauke, navodno, počinju voditi brigu o ženama, ženskom telu, o tome šta bi žena morala biti i na koji način bi trebalo to da postane. U tom smislu, postoji matrica melodrame kojom se mi igramo i dodirujemo treš ideologiju, zato što verujem da malograđanska svest na taj način posmatra stvari oko nas, kazao je reditelj, navodeći da „naši životi postaju rijaliti programi“, ali da nije problem u takvim programima, već u tome što je „ljudska nesreća postala zabava“.
Podsetivši na to da se radnja komada odvija u Beču, između dva svetska rata, glumica Nataša Janjić, koja je igrala ulogu nesrećne devojke Marijane, navela je da je ta atmosfera bliska i našem vremenu.
– Nismo hteli da je dodatno aktuelizujemo, ali ona je, nažalost, veoma aktuelna. To je vreme atrakcija, banalnosti, opštih tema i malih života, sudbina koje su bučne i bez sadržaja. To su mogući temelji za neke nove ideologije, koje mogi da dozovu rat, poručila je glumica.
„Ivanov“ večeras na festivaluNa sceni NP Užice, večeras će festivalska publika gledati „Ivanova“ (A.P. Čehov, Tatjana Mandić Rigonat) u izvođenju NP Beograd.
Fotogrtafija iz predstave „Priče iz Bečke šume“, Gavela Zagreb
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.